مهمترین عوارض مسکن های سردرد

faateme1366
سردرد در این روزهای آلوده، جزو جدانشدنی ساعات ما هستند. اما اگر هر بار سردرد می گیرید سریع به سراغ انواع و اقسام مسکن ها می روید باید این مطلب را بخوانید تا از عوارض مسکن ها مطلع شوید.

 پرکاربردترین مسکن ها

پر استفاده‌ترین مسکن های بی نیاز از نسخه پزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، به همراه استامینوفن، یک داروی ضد درد که برای تسکین درد یا کاهش تب استفاده می شود، هستند. همانند بسیاری افراد دیگر، شما نیز هنگامی که دچار سردرد شده اید، احتمالا در مصرف این قبیل مسکن ها تامل نمی کنید. از آنجایی که این داروها تسکین سریع درد را در پی دارند و افراد بسیاری از آنها استفاده می کنند، احتمالا فکر می کنید که داروهایی کامل امن هستند.اما در واقعیت، داروهای مسکن می توانند با خطرات و عوارض جانبی بسیاری همراه باشند. خطر این عوارض جانبی در افرادی که روزانه و به مدت طولانی از این داروها استفاده می کنند و همچنین برای آنهایی که داروهای تجویزی مصرف می کنند، بالاتر است.

اولین دلیلی که نباید دائم مسکن بخورید

درد از علائم هشداردهنده بدن است. به همین دلیل مصرف داروهای مسکن بیش از سه روز توصیه نمی‏شود زیرا ممکن است درد ناشی از عارضه‏ای جدی باشد. به علاوه استفاده بیش از حد از داروهای مسکن عوارض جانبی نیز به دنبال دارد. وقتی درد چکش‏وار بر سر فرود می‏‏‏‏‏آید، تنها فکر انسان رهایی هرچه سریع‏تر از این حس ناخوشایند است. در چنین مواقعی در کیف بسیاری از افراد قرص‏های مسکن یافت می‏شود. داروهایی چون استیل سالیسیلیک اسید ASA، پاراستامول، دیکلوفناک یا ایبوپروفن از جمله مسکن‏هایی هستند که بدون تجویز پزشک در داروخانه‏ها به فروش می‏رسند. اما آگاهی از یک نکته بسیار مهم است: این مسکن‏ها درد را موقتا التیام می‏بخشند اما علت بروز آن را درمان نمی‏کنند، به علاوه ممکن است عوارض جانبی در بر داشته باشند. طبق آمار موسسه پژوهشی IMS استفاده از داروهای مسکن در آلمان افزایش اندکی را نشان می‏دهد. در سال ۲۰۱۵، رقمی حدود ۱۶۲ میلیون بسته داروی ضد درد «آنالگتیکا»- که نام ژنریک این داروست – در داروخانه‏ها به فروش رفته است. حدود ۱۱۵ میلیون از این مقدار بدون تجویز پزشک به فروش رفته است که این میزان ۱، ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش نشان می‏دهد.

 

مهمترین آسیب

آسیب کبدی یک خطر شایع در صورت مصرف داروهای مسکن بی نیاز از تجویز پزشک بدون مشورت با یک پزشک است.از داروهای مختلف بی نیاز از تجویز پزشک، عمدتا آسپرین و استامینوفن می توانند موجب آسیب دیدن کبد شوند. این شرایط به واسطه سمیت ذاتی و اغلب با دریافت دوزهای بالا پیوند خورده است.در بیشتر موارد، آسیب کبدی مرتبط با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به یک دلیل ایمونولوژیک اشاره دارد. همچنین، برخی موارد با متابولیت های سمی برخی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مرتبط بوده اند.

 

با کلیه هایتان دوست باشید

مطالعات بسیاری پیوند مصرف بیش از اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی با مشکلات کلیوی را تایید کرده اند.با مصرف مداوم ایبوپروفن یا ناپروکسن، برخی افراد ممکن است حتی با نارسایی کلیوی مواجه شوند. با این وجود، این شرایط بیشتر در افرادی رخ می دهد که دارای عوامل خطر آفرین دیگر مانند دیابت یا فشار خون بالا نیز هستند.

 

خون خونتان را می خورد

ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین همگی دارای اثر رقیق کنندگی خون هستند. این مساله برای بیشتر مردم مساله ای ایجاد نمی کند، اما می تواند برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، مشکل آفرین باشد. رقیق شدن بیش از اندازه خون می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده نکنید. در عوض، به منظور تسکین سردرد یا یک درد عضلانی یا مفصلی از استامینوفن استفاده کنید.

 

از معده تان گذشته اید؟

خانواده داروهای موسوم به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (موسوم به NSAIDS) که شامل آسپیرین،‌ ایبوپروفن، ناپروکسن و نیز داروهای سلکسیب (سلبوکس) هستند می‌توانند باعث صدمه دیدن سلول‌های محافظ جدار معده و دوازدهه شوند و در نتیجه امکان بروز زخم‌های گوارشی و خونریزی‌های گوارشی را بیشتر کنند. تحقیقات نشان داده که مصرف اینگونه داروها دومین علت بروز زخم‌‌های گوارشی است. اگر مشکل گوارشی، ترشح افزایش اسید معده، ریفلاکس یا ترش کردن و سابقه زخم یا خونریزی گوارشی دارید؛ بهتر است از این گروه از داروها استفاده نکنید یا اگر مجبور به استفاده از آنها هستید آنها را حتما همراه با غذا یا شیر بخورید.

 

اگر باردار هستید

در دوران بارداری و شیر دهی مصرف مسکن باید محدود و فقط در مواقع ضروری باشد زیرا داروها، حتی آنهایی که از نظر سلامت دارویی جزو داروهای کم خطر هستند، ممکن است از جفت و شیر وارد بدن جنین یا شیرخوارا شوند و روی سلامت آنها اثر منفی بگذارند. به همین دلیل، در این دوره ها، داروها باید در حد لازم و زیر نظر پزشک تجویز شوند.

 

درمان سردرد میگرنی به کمک کایروپراکتیک امکان پذیر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ