راه های تشخیص ماست تاریخ مصرف گذشته

faateme1366
ماست جزو لبنیاتی است که در خانه تک تک ما ایرانی ها یافت می شود. درباره این لبنیات شبهاتی وجود دارد که آیا تاریخ مصرف دارد یا نه؟ و آیا میشود ماست را بعد از گذشتن تاریخ انقضایش بازهم مصرف کرد؟ و نشانه های اصلی ماست فاسد چیست؟ پاسخ همه این پرسش ها را در این مطلب می خوانید

کپک چیست؟

کپک عنوانی کلی‌ است که به همه گونه‌ های قارچهای ذره‌ بینی که به صورت رشته‌ های چندسلولی رشد می‌کنند اطلاق می‌ شود. در زمان قدیم از کپک‌ ها برای درمان بیماری‌ ها استفاده می‌ کرده اند. کپک‌ ها دارویی به نام پنیسیلین تولید می‌ کنند.

نشانه‌های تشخیص کپک زدگی ماست

ماست در صورت کپک زدگی فسادپذیر شده، ظاهر و طعم آن تغییر می‌کند به طوری که با بوی بد گندیدگی، تغییر طعم و رنگ ماست با رنگ‌هایی هم چون سبز، سیاه، خاکستری و حتی قرمز مواجه می‌شویم.

آیا می شود ماست کپک زده را خورد؟

اگر تنها روی ماست و پنیر هم کپک زده باشد، باز هم باید کل آن را دور ریخت و دیگر قابل خوردن نیست. در مورد شیر هم که دیگر واضح است. کوچکترین کپک در ماست و شیر به معنی دور ریختن تمام آن است.

چه کنیم تا ماست کپک نزند؟

نکته مهم در جلوگیری از کپک زدن محصولات تخمیری مانند ماست، نگهداری آن‌ها در دمای یخچال یعنی دمایی بین 5 تا 7 درجه سانتی‌گراد است. در دمای پایین سرعت رشد کپک کم می‌شود اما با افزایش دما سرعت رشد آن افزایش یافته و کپک به سرعت در محیط ظاهر می‌شود.

مناسب‌ترین دما برای رشد سلول‌های کپک را 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. از نگهداری ماست در فضای بیرون از یخچال خودداری شود. بهتر است خانواده‌های کم جمعیت ماست مصرفی خود را در حجم کم تهیه و در مدت کوتاه مصرف کنند تا نگهداری طولانی مدت آن منجر به بروز کپک و فاسدشدن ماست نشود.

در چه شرایطی حتما ماست خراب شده و نباید خورد؟

اگر ماست در معرض حرارت محیطی بالا، تابش نور آفتاب یا گرمای شدید قرار بگیرد، پروتئین‌هایش هیدرولیز و تجزیه به اسیدهای آمینه‌ای می‌شوند که مزه تلخی دارند. با این حساب می‌توان گفت که تلخ شدن یا کپک زدن ماست نشانه از دست رفتن ایمنی خوراکی آن است و در این شرایط باید ماست را دور بریزید

ماست ترش بیماری زاست؟

ماست بعد از گذشت تاریخ انقضا طعمی ترش پیدا می کند. البته خوردن ماست ترش هیچ ضرری ندارد اما فایده ای هم به بدن نمی رساند. از ماست ترش شده می توان برای تهیه دوغ استفاده کرد اما ارزش غذایی بسیار کمتری نسبت به ماست شیرین دارد.

چه زمانی ماست خراب شده؟

ماست به ‌دلیل دو ویژگی که دارد، فسادش نسبت به سایر مواد غذایی با تاخیر بیشتری صورت می‌پذیرد.

۱شیر مصرفی برای تهیه ماست، باید جوشیده شده باشد و با شیر خام نمی‌توان ماست، درست کرد.

۲فعالیت میکروارگانیسم‌های غیر بیماری‌زا داخل محیط ماست است.

این میکروارگانیسم‌ها یا باکتری‌ها، به‌صورت رقابتی اجازه رشد به سایر باکتری‌ها را نمی‌دهند و به این ترتیب، روند فاسد شدن این محصول لبنی را به تعویق می‌اندازند. همین میکروارگانیسم‌ها، باعث تولید اسیدلاکتیک در ماست می‌شوند و وجود این محیط اسیدی هم عامل دیگری برای فساد دیرهنگام ماست است.

وقتی ماست ترش می شود خراب شده؟

خود اسید لاکتیک باعث کاهش pH ماست و ترشی آن می‌شود و جلوی رشد میکروب‌ها در محیط آن را می‌گیرد. بنابراین ترش شدن ماست نشانه فساد آن نیست. گرچه با توجه به موارد بالا احتمال آلودگی با میکروب‌های مضر در ماست بسیار کم است ولی همیشه اینگونه نیست و ممکن است هفته‌‌ها میکروب‌های مایکوباکتریوم، بروسلا ملیتنسیس در این محصول باقی بمانند و در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی در تهیه شیر و ماست حاصل از آن، آلودگی به کپک و مخمر و حتی آلودگی به کلیفرم ممکن است در فصل گرما دیده شود.

خوردن کپک ماست چه خطری دارد؟

خوردن سلول‌های کپک خطرناک است و در صورت مصرف زیاد آن، امکان ابتلا به انواع سرطان‌ها وجود دارد که خود این کپک‌ها می‌توانند در ترکیب ماست تولید سم کنند.

لبنیات سنتی بهترند یا لبنیات برند دار؟

بهتر است بدانید براساس اعلام وزارت بهداشت و متخصصان بهداشتی، خرید و مصرف لبنیات سنتی، توصیه نمی‌شود زیرا نظارت چندانی روی فرآورده‌های سنتی مانند لبنیات سنتی، وجود ندارد و تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان این محصولات، می‌توانند تقلب و تخلف‌های فراوانی در روند تولید و عرضه محصولات خود انجام دهند. از این‌رو، امکان انتقال بیماری از طریق مصرف مستمر یا گاهی موردی لبنیات سنتی برای مصرف‌کننده وجود دارد.

جوشاندن این لبنیات سنتی هم فایده چندانی ندارد. بد نیست این را هم بدانید که امکان تقلب در لبنیات سنتی چرب‌تر مانند: بیشتر از سایر لبنیات سنتی است و امکان دارد چربی‌های صنعتی به این لبنیات سنتی افزوده شود. به همین دلیل مصرف لبنیات سنتی را توصیه نمی‌کنیم.

10فایده جالب ماست یونانی برای بدن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ