درد هر قسمت از سر نشانه چیست؟

faateme1366
سردرد شاید در ظاهر جزیی و غیرمهم باشد اما نباید ساده از کنار آن گذشت. هر نوع سردردی علت خاص خود را دارد که با توجه به ناحیه ای از سر که درد می کند می توان تا حدودی به علل آن پی برد. البته این ها فقط احتمالات است، برای نتیجه و تشخیص قطعی لازم است مورد بررسی های آزمایشی بیشتر توسط متخصص قرار بگیرید.

 درد جلوی سر

سردرد در جلوی سر یا درد پیشانی یا سردرد پیشانی ممکن است به همه ناحیه جلوی سر کشیده شود یا در یک قسمت یا یک نقطه باقی بماند. این نوع سردرد ممکن است با درد در ناحیه شقیقه‌ها همراه باشد. درد موجود در جلوی سر ممکن است به سمت چشم‌ها و بینی و حتی تمام صورت کشیده شود. همانند بیشتر سردردها، این نوع سردرد نیز کوتاه بوده اما احتمالاً دارای عودهای مکرر است. به ندرت، سردرد به مدت چند روز یا یک هفته باقی می‌ماند، سردرد برای مدت کوتاهی تا حدودی از بین رفته اما در غیر این صورت ممکن است بدون وقفه ادامه یابد. ارزیابی و معاینه درد پیشانی همراه با علائم دیگر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از دلایل ایجادکننده درد پیشانی خطرناک نیستند. به هر حال، شدت درد یک شاخص مناسب برای مشخص کردن میزان خطرناک بودن دلایل زمینه‌ای نیست. علائم همراه با سردرد ممکن است برای رد احتمال برخی بیماری‌ها مفید باشد. عوامل ساده‌ای مانند پوشیدن کلاه یا هدبند تنگ، برخی از مدل‌های مو و عدم استفاده از عینک مناسب برای افرادی که مشکل بینایی دارند ممکن است باعث سردرد شود که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

 

سردرد پشت سر و گردن

سردرد تنشی درد ناگهانی، تنگی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن شما است. بعضی از مردم می گویند احساس می کنند که یک چاقو در این حالت جمجمه آن ها را می فشارد. معمولا به این تنوع سردرد ها سردردهای استرس نیز گفته می شوند، آنها شایع ترین نوع برای بزرگسالان هستند.هنگامی که کمتر از 15 روز در ماه دچار این سردرد ها شوید، به آن سردرد تنشی ایپزودب می گویند. اما اگر آنها اغلب اتفاق می افتند، مزمن هستند. این سردرد ها می توانند از 30 دقیقه تا چندین روز طول بکشند. انواع مزمن برای مدت های طولانی تری می روند و می آیند. درد ممکن است در طول روز شدید شود و سپس آرام شود اما ادامه خواهد داشت.اگر چه این نوع سردرد ها دردناکند اما سردرد خطرناکی نیستند و معمولا شما را از انجام فعالیت های روزانه باز نمی دارند و بر روی تعادل ، قدرت و دید شما تاثیر ندارند. هیچ دلیل خاصی برای این نوع سردرد ها وجود ندارد. اغلب اوقات، آنها از طریق استرس، فشار کار، مدرسه، خانواده، دوستان و دیگر مسائل به وجود می آیند.این نوع سردرد ها ارثی نیستند. بعضی از افراد به دلیل سفت و منقبض شدن عضلات در پشت گردن و پوست سر دچار آن ها می شوند. این تنش عضلانی می تواند از عوامل زیر باشند: استراحت ناکافی، استرس ذهنی یا احساسی، از جمله افسردگی، اضطراب، خستگی، گرسنگی، سطح پایین آهن در خون.

 

درد پیشانی

سردرد پیشانی دردی است که در جلوی جمجمه، قسمت جمجمه ای که مغز در آن قرار دارد تجربه می شود. این به طور چشمگیری با پیشانی، ناحیه سر که در بالای ابروها و زیر خط مو قرار دارد همبستگی دارد. با این حال، از لحاظ مرز دوم (یعنی خط مو) این می تواند بسته به اینکه آیا یک فرد دارای خط ریزش موی بالا یا پایین یا طاس است متفاوت باشد. اصطلاح “فرونتال” درد ناشی از استخوان پیشانی جمجمه است. گاهی اوقات این ممکن است شدید ترین منطقه درد باشد اما سردرد به این منطقه خاص محدود نمی شود. ممکن است مقداری از درد در سر و یا در قسمت های دیگر، به عنوان مثال شقیقه، همراه با درد در جلوی سر باشد. ماهیت درد و شدت می تواند در سردرد پیشانی متفاوت باشد و اغلب علایم همراه با ناراحتی چشم نیز وجود دارد. آسیب به سر، به ویژه جلوی سر، می تواند یک سردرد پیشانی ایجاد کند. این ممکن است شامل ترومای مکانیکی (سقوط، ضربه به سر) و همچنین آسیب های شیمیایی (قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی) باشد. میزان آسیب ممکن است بیش از حد به بافت نرم محدود یا به استخوان محدود شود. تعدادی از شرایط چشم ممکن است به سر درد کمک کند. مکان ممکن است از چشم شما تا حدقه (اطراف چشم)، پشت چشم و پیشانی متفاوت باشد. چشم آبی یک علت شایع است و اغلب با سرگیجه بیش از حد مرتبط است. به طور مشابه شرایط چشم مانند ملتحمه، کراتیت، یوئیت و ورم ملتحمه نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود که به نوبه خود می تواند به سر درد عضله کمک کند. التهاب مغز (انسفالیت) یا مننژها (مننژیت) همچنین ممکن است باعث سردرد شود اما درد همیشه در جلوی سر نیست مگر اینکه التهاب فقط شامل این بخش مغز یا مننژها باشد. یک گروه دیگر شرایط مغز و مننژیت نیز ممکن است مسئول سردرد های جلویی که ممکن است ناشی از تروما، عفونت، خونریزی (خونریزی) یا تومور باشد. دو عامل که اغلب به عنوان علت سردرد جلوی سر به چشم می خورد استرس روانی و خواب ضعیف هستند. امروزه استرس روانشناختی یکی از مهمترین عوامل موثر در سردرد تنش همراه با فشار عضلانی است. به دلایل مختلف، خواب ناکافی نیز می تواند به سردرد کمک کند. هر دو استرس و بی خوابی نیز ممکن است موجب میگرن شوند.

 

درد سمت چپ سر

برخی از سردردهای ساده ممکن است باعث درد در سمت چپ سر شوند. اکثر آن‌ها دلیل خاصی نداشته و راحت درمان می‌شوند. شناخت دلایل و علائم سردردهای ساده باعث تشخیص سریع آن‌ها شده و در صورت جدی بودن به پی بردن دلیل اصلی کمک می‌کند. دلایل ایجاد این سردرد ها ممکن است صدمات و آسیب فیزیکی، بیماری التهابی، مشکلات رگ‌های خونی، مصرف بیش از حد دارو، سینوزیت باشد

تمام راه های مقابله با سردرد و سرگیجه ناشی از آلودگی هوا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ