ورزش های مناسب برای افراد دیابتی

mousavi
ورزش تقریبا برای همه افراد خوبست و اگر مبتلا به دیابت باشید برایتان یک ضرورت محسوب می شود. ورزش برای شما همه کار می کند، از کم کردن قند خون و فشار خون گرفته تا افزایش انرژی و بهبود کیفیت خواب. اگر نمی توانید ورزش های سنگین و پرفشار انجام دهید روش های دیگری نیز برای ورزش کردن وجود دارد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از everydayhealth ورزش به کاهش وزن، بهبود تعادل و در نهایت کاهش خطر ابتلا به چاقی که خود یکی از عوامل ابتلا به دیابت است کمک می کند. به طور کلی به تمام کسانی که دیابت دارند، بخصوص بیماران بالای ۴۰ سال توصیه می شود انجام ۶ تمرین ورزشی را در هفته به برنامه های روزانه خود اضافه کنند:

پیاده روی: پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها است و به یک جفت کفش و محل مناسب نیاز دارد. پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای افراد دیابتی نیز بوده و نوع سریع آن باعث افزایش ضربان قلب شود. پزشکان به افراد دیابتی توصیه می کنند که ۴ تا ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنند. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش های هوازی از قبیل پیاده روی به دیابتی توصیه می شود. انجمن دیابت آمریکا به افراد دیابتی توصیه می کند که ورزش هوازی را نباید بیشتر از دو روز پی در پی متوقف کنید.

تای چی: تای چی یک ورزش آرام و آهسته است که بیشتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود. تای چی، یک انتخاب فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو بوده و از آنجا که این ورزش، باعث تناسبت اندام می شود و استرس را کم می کند، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. این ورزش باعث جلوگیری از عوارض بیماری دیابت می شود و آسیب اعصاب را کم می کند.

وزنه برداری: وزنه برداری موجب ساختن توده عضلانی می گردد و این یک امر مهم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است. اگر شما توده عضلانی خود را از دست بدهید، حفظ قند خون در شما مشکل می شود. حداقل دو بار در هفته، وزنه برداری را انجام دهید. این را بدانید که سه بار در هفته برای ورزش کردن بسیار خوب است و باید همیشه یک روز استراحت بین ورزش ها داشته باشید. هر جلسه ورزشی باید شامل ۵ تا ۱۰ نوع مختلف وزنه برداری باشد. برای افزایش قدرت، هر ورزش را ۳ تا ۴ مجموعه و هر مجموعه را ۱۰ تا ۱۵ بار انجام دهید.

یوگا: تحقیقات نشان داده است یوگا برای دیابت مفید است. یوگا به کاهش چربی بدن کمک می کند، با مقاومت انسولین مبارزه می کند و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد. مانند تای چی، یوگا هم باعث کاهش استرس می گردد. هنگامی که استرس زیاد شود، میزان قند خون نیز بالا می رود. شما هر چه بیشتر این ورزش را انجام دهید، از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

دوچرخه ثابت: دوچرخه سواری نیز یکی از ورزش های هوازی است که قلب را قویتر می کند و عملکرد ریه را بهتر می سازد. دوچرخه ثابت برای افراد دیابتی ورزش خوبی است، زیرا این ورزش را می توانند داخل خانه انجام دهند و سرد و یا گرم بودن هوای بیرون تاثیری بر آنها ندارد و نگران سقوط نیستند. دوچرخه سواری باعث بهبود جریان خون در پاها می شود و کالری زیادی را می سوزاند، پس برای افراد دیابتی که دچار حس پاهای خود را از دست می دهند و وزن خود را نمی توانند متعادل کنند، این ورزش بسیار مفید است.

شنا کردن: به دلیل آنکه شناکردن، فشاری را بر مفاصل وارد نمی کند، از این لحاظ برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد. غالبا افراد دیابتی دچار کاهش جریان خون در عروق خونی کوچک می شوند و در نتیجه حس پاهای خود را از دست می دهند. افراد دیابتی باید از زخمی شدن، بریدگی کوچک و یا تاول زدن پاها جلوگیری کنند، زیرا طول مدت بهبودی زخم پوست در این بیماران طولانی است و بیماران مستعد به عفونت می شوند. فقط باید در نظر داشته باشید که کفش های مخصوص در استخر بپوشید تا از خراش پاها و یا لیز خوردن جلوگیری شود.

آوای سلامت

دیابتی ها چه ورزش هایی انجام دهند؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ