اگر کوله پشتی بزرگ حمل می کنید خطری بزرگ در انتظارتان است!

bagheri.mry
اگر دائم مجبور به حمل کیف های سنگین و بزرگ هستید، و یا فرزند دانش آموزی دارید که روزانه با خود کوله پشتی سنگینی را حمل می کند، این مطلب برای شماست. بخوانید و از خطرات ممکن پیشگیری کنید.

آیا دانش آموز هستید یا فرزند دانش آموزی دارید که هر روز برای حمل کتاب ها و وسایل خود به مدرسه از کوله پشتی های سنگین استفاده می کند؟

آیا جزو اشخاص پر مشغله ای هستید که تمام وسایل مورد نیاز خود را در طی روز همراه خود در کیفی سنگین حمل می کنید؟

آیا همیشه در سفر هستید و کیف های سنگین و کوله پشتی های بزرگ همراه همیشگی شما هستند؟

از عوارض و خطرات این کیف ها چه می دانید؟

کیف ها و مخصوصا کوله پشتی ها، ارتباط مستقیمی با دردهای ظاهر شده در سر، کتف، بازوها و بدن دارند. آستانه وزن قابل تحمل برای هر شخص، با توجه به سن و جثه او متفاوت از شخص دیگر است.

مطابق بررسی های انجام شده، حداکثر وزن مناسب برای حمل کیف و کوله می‌بایست ۱۰ الی ۱۵ درصد وزن فرد استفاده کننده باشد. علاوه بر فاکتور وزن، سایز و استایل کیف زنانه و کوله نیز برای حمل، می‌بایست مدنظر قرار گیرد. سایز کوله نباید به اندازه‌ای بزرگ باشد که در هنگام رفت و آمد در مکان شلوغ و پر رفت و آمد نظیر مترو و اتوبوس برای سایرین ایجاد مزاحمت کند.

در ادامه این مقاله، شما را با خطرات و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از کیف‌ها و کوله‌ پشتی‌های غیراستاندارد و سنگین کردن بیش از اندازه آنها آشنا می کنیم. با ما همراه شوید.

استفاده از کیف و کوله پشتی سنگین چه عوارضی دارد؟

۱- کشیدگی عضلانی

حمل کیف‌های سنگین صدمات و لطمات جبران ناپذیری بر روی بدن انسان، مخصوصاً خانم‌ها و دختران جوان ایجاد می‌کند. نقل قول معروفی از متخصصان ارتوپدی شنیده‌ایم که می‌گویند:

«بهترین کیف برای خانوم‌ها، کیف خالی است.»

این حرف بر این موضوع تأکید می‌کند که جثه ضعیف خانم‌ها تا چه در برابر حمل کیف‌های سنگین وزن آسیب‌پذیر است. تحقیقی که سال گذشته در بریتانیا در میان زنان ۲۱ تا ۵۵ ساله انجام شد، نشان می‌دهد که متوسط وزن کیفی که هر یک از خانم‌ها در طول روز حمل می‌کنند بین ۸ تا ۲۲ پوند است. وزنی معادل با در آغوش گرفتن یک کودک یک ساله.

آنها این وزن غیر استاندارد را در طول روز حمل کرده و به میزان قابل توجهی بر ستون فقرات و عضلات کتف و شانه خود فشار وارد می‌کنند. به طوری که این فشار، به مرور زمان باعث کشیدگی عضلات و افزایش استرس در فرد می‌گردد.

البته این عوارض فقط ناشی از حمل کیف‌ های سنگین نیست بسیاری از ما در طول روز و به شکل‌های مختلف با بلند کردن اشیا و وسایل سنگین سرو کار داریم که اگر مواظب نباشیم دچار آسیب‌ها و مشکلات جدی در نواحی ستون فقرات و کمر و لگن می‌شویم.

۲- بروز سردردهایی شایع

زمانی که ما به بلند کردن و یا حمل اجسام و کیف‌های سنگین فکر می‌کنیم، اول از همه گردن و شانه ما پالس‌های مربوط به درد را دریافت کرده و احساس درد را در خود منعکس می‌کند. این یک واکنش عصبی است که تنها در نتیجه‌ی بلند کردن و حمل اشیاء سنگین، بدن به آن اینگونه پاسخ می‌دهد. به گفته متخصصین ارتوپدی و سلامت، از دیگر پیامد‌های حمل اشیاء و و سایل سنگین، بروز سردرد‌های عصبی است.

اما این واکنش چگونه اتفاق می افتد؟

طبق نتایج تحقیقاتی تیم پزشکی دکتر کارن اریکسون و همکارانش زمانی که انسان اقدام به بلند کردن و یا حمل جسم سنگینی می‌کند، ماهیچه‌های عضلانی بدن به کمک او می‌آیند تا او بتواند این وزن را تحمل کند. در این هنگام وقتی ماهیچه‌های گردن و شانه منقبض می‌شوند مغز فرمان درد را برای ماهیچه‌های مربوط به آن ناحیه، صادر می‌کند و به دلیل پیوند نورونی که در میان اعضا بدن وجود دارد، در صورت تداوم این وضعیت فرد دچار سردردهای شدید و شایع می‌شود.

3- تأثیر‌گذاری بر روی استایل کلی بدن

یکی دیگر از عوارض ناگوار و مشکلات جسمی که در نتیجه بلند کردن نادرست اجسام سنگین و یا حمل کیف‌های سنگین با وزن غیر استاندارد، ممکن است به وجود بیاید، تأثیرگذاری ناخواسته بر روی شکل کلی ستون فقرات و استایل کلی بدن است. به طوریکه شکل بدن شما بالانس و توزان طبیعی‌اش را از دست داده و فرمی ناهمگون و نامتوازن به خود می‌گیرد.

زمانی که اقدام به حمل کوله پشتی‌های تک بند می‌کنید، یعنی نصف بدن خود را درگیر وزن آن کرده و به آن فشار مضاعف وارد می‌کنید، در حالی که نیم دیگر بدن شما، هم متأثر از این فشار، حالتی دفرمه به خود می‌گیرد. دلیل وجود قوز در نواحی پشت و ناهمگون بودن شکل کلی ستون فقرات، پیامد ناگوار این بی‌توجهی در هنگام حمل وسایل سنگین است. به گفته کارشناسان افتادگی رحم نیز از دیگر عوارض و پیامدهای جبران ناپذیر این اتفاق است.

4- سفت شده غیرطبیعی عضلات شانه و گردن

یکی دیگر از عوارض استخوانی و مفصلی ناشی از حمل اشیاء سنگین تغییر شکل وضعیت طبیعی بدن است. زمانی که شما اقدام به برداشتن وسایل سنگین و یا حمل کیف‌ها و کوله‌های سنگین می‌کنید، اول از همه عضلات شانه و گردن را درگیر می‌کنید. زیرا بیشترین فشار ناشی از این وزن، بر دوش این اعضاء است.

در اثر انقباض عضله و اسپاسم‌های مکرر این عضلات، در طول زمان، عضلات به صورت غیر طبیعی سفت می‌شوند. در این هنگام احساس درد بروز می‌کند و فرد به دنبال کمپرس آب گرم و یا داغ کردن آن نواحی با حوله گرم‌ شده می‌گردد. این روش‌ها، تنها درمان‌هایی آنی و زودگذر هستند و در بلندمدت، باعث بروز دردهای مزمن و مشکلات جدی می‌گردند.

حال برای حل این مشکلات چه می‌توان کرد؟

1- اول از همه کیف و کوله مناسب انتخاب کنید

در هنگام خرید کیف و یا کوله پشتی حتما به سایز و اندازه آن توجه کنید معمولاً کیف کوچک و کم وزن مناسب‌ترین گزینه‌های خرید کیف به ویژه برای خانم‌ها هستند. انتخاب کیف‌های کوچک این مزیت را دارد که حجم کمتری از وسایل و ملزومات در آن جای می‌گیرد. از اینکه کیف کوچک انتخاب کنید نهراسید، به مرور زمان، حمل کیف‌های کم وزن برای شما به عادتی خوب تبدیل می‌شود.  به گفته‌ی دکتر ویکنسون، یکی از اعضا انجمن ارتوپدی بریتانیا، کیفی را انتخاب کنید که تا حد ممکن کوچک باشد چون در این صورت حداکثر وزنی که می‌توان درون آن جای داد چیزی بین ۳ تا ۵ پوند است و این به سود شما خواهد بود.

2- کیف‌هایی با بند ضخیم انتخاب کنید

یکی از از المان‌هایی که به هنگام خرید کیف باید به آن توجه کنید، بند کیف است. هرچقدر که کیف شما، بند ضخیم‌تری داشته باشد برایتان بهتر خواهد بود. چراکه بندهای ضخیم ارتباط وسیع‌تری را با شانه و کتف شما برقرار می‌کنند و وزن و سنگینی کیف را در این نواحی بیشتر پخش می‌کنند.

3- برای تمرین‌های بدنی زمان بگذارید

در طول روز زمان‌هایی را جهت تمرین‌های مربوط به کشیدگی عضلانی بگذارید. به خودتان استراحت بدهید و گه‌گاهی در طول روز با انجام حرکات کششی و تمرین و ورزش، ماهیچه‌های خود را تقویت کنید. حرکات مربوط به شانه و کتف‌ها در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که این عضلات وظیفه سنگین‌تری در تحمل وزن در مقایسه با دیگر اعضاء بر عهده دارند.

در هنگام راه رفتن نیز همیشه سعی کنید که شانه هایتان به سمت عقب باشد و با قامتی راست راه بروید. این کار به فرم‌دهی بدن شما کمک بسیاری می‌کند.

این مطالب را نیز بخوانید:

همه چیز درباره کوله پشتی

مشکلات جسمی دانش آموزان با کوله پشتی نامناسب!

همه چیز درباره دانش آموزان

ارتباط بین “کیف دستی زنانه” با “سردرد”!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ