چرا حتما باید صبحانه بخوریم؟

faateme1366
اگر سعی می کنید صبحانه نخورید تا سبک تر باشید و بتوانید به کارهایتان برسید، اگر فکر می کنید صبحانه نخورید تا لاغر شوید، اگر فکر می کنید صبحانه نخورید تا زودتر به محل کار برسید، اگر... اگر... و هزار اگر دیگر. هیچکدام دلایل قانع کننده ای برای حذف صبحانه نیستند. می پرسید چرا؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا پاسخ خود را بیابید.

 از تحقیقات بشنوید

محققان ثابت کرده‌اند کسانی‌که صبحانه می‌خورند، راحت‌تر می‌توانند وزن مناسب خودشان را حفظ کنند. خوردن مقدار متعادلی کربوهیدرات، پروتئین بدون چربی و حتی کمی دسر می‌تواند کمک‌تان کند که برای باقی روز، انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید. با خوردن یک صبحانه‌ مفصل (همراه با دسر)، بدن ما احساس سیری می‌کند و نیازی به این ندارد که با خرده‌خواری و میل و هوس غیرواقعی به خوردن، مدام به‌دنبال جبران کالری‌های از دست رفته باشد. این کار به‌نوبه‌ خود به ترویج عادات درست غذاخوردن کمک می‌کند و باعث می‌شود وزن مناسب خودتان را حفظ کنید.می‌توانید بدنتان را مانند اجاقی تصور کنید که برای روشن‌ماندن نیاز به هیزم دارد. صبحانه نیز نقش همان هیزم را دارد. این وعده غذایی اولین وعده غذایی بعد از روزه شبانه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. صبحانه برای تحریک متابولیسم بدن لازم است تا سوزاندن کالری‌های دریافتی و انرژی‌های مصرفی در طول روز کنترل شوند. متخصصان تغذیه دانشگاه «Edith Cowan» به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که روز خود را با صبحانه‌ای سالم شروع می‌کنند تغذیه سالم‌تری دارند.

 

بفرمایید یک صبحانه فوق العاده

یک صبحانه‌ی کامل و خوب از پروتئین، میوه و دانه های کامل تشکیل می‌شود. این مواد غذایی ترکیب فوق‌العاده‌ای هستند که هم سالم بوده و هم این که اجازه نمی‌دهند تا چند ساعت بعد گرسنه‌تان شود. متأسفانه خیلی از ما یا از صبحانه صرف‌نظر می‌کنیم و یا این که به خوردن کیک، کلوچه و یا یک پیاله از غلات آماده‌ی صبحانه بسنده می‌کنیم. باید بدانید که این قبیل مواد غذایی سرشار از گلوسیدهایی (قند) هستند که به سرعت قند خون را بالا می‌برند و بعد از چند ساعت از صرف صبحانه باعث سقوط آزاد آن می‌شوند برای هم در به در دنبال خوراکی خواهید گشت. برای این که قند خونتان ثابت بماند و کمتر احساس دل‌ضعفه و گرسنگی داشته باشید بهتر است تعادل غذایی‌تان را رعایت کنید و برای صبحانه پروتئین، میوه و غلات کامل (نان کامل یا همان نان سبوس دار) میل کنید.

 

متمرکز می شوید

زمانی‌که می‌خوابیم، بدن‌مان برای یک مدت‌زمان طولانی بدون سوخت است. با حذف وعده‌ صبحانه، بدن‌تان در حالت خواب باقی‌می‌ماند و انرژی اضافی را از مخزن ذخیره‌اش دریافت می‌کند. این امر باعث می‌شود بدن و مغزتان سخت‌تر تلاش و هورمون‌های استرس آزاد کنند و درنهایت باعث شوند که احساس خستگی و رخوت داشته باشید. خوردن ترکیبی متعادل از کربوهیدرات‌های سالم، پروتئین و چربی، به روند سوخت‌گیری‌تان کمک می‌کند و به بدن و مغزتان نیرویی را می‌دهد که برای افزایش تمرکز و توجه در باقی روز نیاز دارید.

 

تغییر در میزان اشتها

صرف نظر کردن از صبحانه، ارتباط زیادی با اشتها دارد. نخوردن صبحانه باعث کاهش تدریجی قند خون می‌شود و این مسئله فرد را بیشتر به سمت ریزه‌خواری به خصوص خوردن شیرینی‌جات می‌کشاند. همین مسئله نیز دزد انرژی است. محققان دانشگاه ناتینگهام ثابت کرده‌اند افرادی که صبحانه نمی‌خورند در طول روز میل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین و چرب دارند. این مسئله نیز میزان انرژی را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های همین محققان نشان می‌دهد افرادی که از مصرف صبحانه صرف‌نظر می‌کنند، مواد غذایی ناسالم‌تری را برای مصرف انتخاب می‌کنند و در وعده ناهار نیز حجم بیشتری غذا می‌خورند؛ یعنی بیشتر از افرادی که صبحشان را با خوردن صبحانه آغاز کرده‌اند.

 

صبحانه لاغرتان می کند؟

بر اساس گزارش سایت پلیس،‌ احتمال بروز اضافه‌ وزن در کسانی‌که معمولاً قید صبحانه را می‌زنند، 50 درصد بیشتر است. زمانی‌ که شما گرسنه هستید و میل به خوردن چیزی دارید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ دوست دارید مقدار بیشتری از آن ماده‌ خوراکی را بخورید. این چرخه‌ باطل را با دریافت کمی کالری هنگام صبح بشکنید. این امر کمک‌تان خواهد کرد که درطول باقی روزتان سیر بمانید و مانع از این می‌شود که مدام درحال خوردن باشید.

 

خوش خلق باشید

مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه باعث تامین ویتامین ‌ها و مواد معدنی بدن شده و کمک می ‌کند که با انرژی بیشتری روز را سپری کنید؛ اما صرفنظر کردن از اولین وعده غذایی باعث می ‌شود که خیلی زود احساس خستگی و کج‌ خلقی کنید. نتایج پژوهش ها نشان می ‌دهد بزرگسالانی که صبحانه‌ کاملی مصرف می‌ کنند خوش ‌خلق ‌تر و مثبت‌ تر از افراد دیگر هستند.

 

هشدار به خانم ها!

حذف وعده صبحانه در زنان با بی نظمی های دوران قاعدگی همراه است. علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر هستند.

 

صبحانه های لاغر کننده و خوشمزه!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ