غذاهای گرم مزاج

faateme1366
مزاج ما می تواند تاثیر زیادی بر سلامتی و باید نبایدهای زندگی ما داشته باشد. در این مطلب راجع به گرم مزاج ها و باید نباید های تغذیه ای آنها مطلب داریم.

 درباره مزاج ها چه می دانید؟

همان طور که می دانید چهار مزاج داریم؛ بلغم، سودا، صفرا، دم. بسیاری از افرادنمی دانند که مزاج آن ها کدام یک از این چهار مزاج است. به صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم این است، افرادی که مزاج سردی دارند افرادی هستند که حرکاتشان شل است و به سرعت حرکت نمی کنند و قدرت تصمیم گیریشان قدری پایین است، درواقع این افراد سرعت عملکردشان پایین است.معمولا باعث خیلی از تصادف ها افراد سرد هستند، زیرا این افراد قدرت تصمیم گیریشان پایین است تا چشم ببیند و به مغز فرمان دهد که این حادثه در حال رخ دادن است و مغز به دست و پا فرمان دهد که باید ترمز کنید، این فرآیند با سرعت زیادی انجام نمیشود. البته او در ادامه حرف هایش تاکید می کند که این موضوع که همه افراد سرد مزاج باعث تصادف هستند یک امر مطلق و صد در صد نیست.این افراد مزاج خشک و گرم دارند، تند صحبت می کنند، زود عصبانی می شوند تند راه می روند و فعالیت می کنند. افرادی که معمولا چاق هستند رطوبتی هستند و افرادی که لاغرند مزاج خشکی دارند. البته این چیزها صد در صد نیست.

 

مزاج خود را بشناسید

اکثراً صاحبان مزاج گرم و تر گرایش به چاقی دارند، گوشت بدنشان زیادتر از صاحبان مزاج‌های دیگر است؛ استعداد چاقی آنها بیشتر بر تولید گوشت تکیه دارد، اما اگر بیش از حد سردی بخورند ذخیره چربی در اطراف شکم و ران‌ها و سایر اندام‌ها خواهند داشت. آوندها و عروق بدنشان گشادتر و غلبه خون در آنان بسیار اتفاق می‌افتد. بافت‌های بدنشان نرم و مرطوب و خون سازی در آنان زیاد است. خواب خوبی خواهند داشت، خوابی که عمیق می‌شود و زود به خواب می‌روند، خرو پُف در این مزاج بیشتر از مزاج‌های دیگر است. نرم خُو و مهربان تر از سایر مزاج‌ها هستند و نبض آنها محکم، پُر و بسیط می‌زند و بدنشان گرم است.

 

میوه های با مزاج گرم وتر

انجیر ، انگور ، بادام زمینی ، بادام شیرین ، بادام کوهی ، به ، تخم خربزه ، توت (شاه توت) ، انواع توت ها ، خربزه ، هویج ( زردک) ، سیب ، شلغم ، کدو ، کنجد ، گلاب ، لوبیا قرمز.

 

میوه های با مزاج گرم و خشک

انبه ، بادام کاغذی ، بادمجان (خیلی گرم و خشک) ، تخم شربتی ، بولاغ اوتی ، پرتقال ، پسته ، پونه (خیلی گرم و خشک) ، پیاز (خیلی گرم و خشک) ، پیه ( دمبه) ، ترب (خیلی گرم و خشک) ، تره ، جعفری، دینارویه ، چای ، خردل ها ، خرما ، خرمالو ، دارچین ، روغن ، ریحان ، زرد چوبه ، زعفران ، زنجبیل ، زنیان ، زیتون ، زیره سیاه ، سیر ، شنبلیله ، فلفل (خیلی گرم و خشک) ، فندق ، کرفس ، کشمش انگور سیاه ( مویز) ، کلم ، کنگر ، گردو ، گل سرخ (خیلی گرم و خشک) ، لپه ، مرزه ، موسیر ، موم عسل ، نارگیل ، نخود ، نعناع ، عرق بهار نارنج ، هل .

 

مزه های گرم

با این که گرمی و خشکی در مواردی می‌تواند با بی‌اشتهایی بروز کند، اما معمولا مواد غذایی شور و تند با طبع گرم و خشک، محرک بوده و سبب کسب انرژی جسمی و جنسی می‌شود. مواد ترش مثل آبغوره، آبلیمو، سرکه و سماق بر میزان خشکی و سردی بدن افزوده و هر چه ترش‌تر باشد تأثیر منفی بر دستگاه تنفسی، تناسلی و عصبی دارد و کاهنده انرژی جنسی است. مواد تلخ همچون برخی سبزی‌های تیره، زیتون، چای و ماءالشعیر با تحریک گیرنده‌های چشایی باعث ترشح بزاق و هضم بهتر غذا شده و گرمی بدن را افزایش داده و خون را رقیق کرده و پاک‌‌کننده دستگاه گوارش است. مواد شیرین گرم و تر بوده و فوق‌العاده انرژی‌زا و مصرف آن بعد از گوشت و نان توصیه می‌شود. مواد بی‌‌مزه هم سرد و تر بوده و مصرف بیش از اندازه آن‌ انرژی بدن و اعضا را کاهش می‌دهد.

رایحه های طبیعی اغواگر برای همسران سردمزاج

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ