خوراکی های کالری منفی برای لاغری را بشناسید

faateme1366
در زمان کم باقی مانده تا عید هر فردی دست به دامان یک نوع رژیم یا ورزش برای کاهش وزن شده تا در مهمانی های عید خوش بدرخشد. در این مطلب برای شما از خوراکی هایی صحبت می کنیم که در طول رژیم از آنها استفاده کنید و نگران افزایش وزن نیز نباشید.

خوراکی دارای کالری منفی یعنی چی؟

یک سری مواد غذایی وجود دارد که به نام ” غذاهایی با کالری منفی ” (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند. این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند. پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند.

 

سبزی های کالری منفی کدامند؟

از سبزی ها: مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج – گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

 

میوه های کالری منفی کدامند؟

سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه است.

 

آیا خیارشور هم کالری منفی است؟

شما می دانید که خیار شور در واقع از خیار تهیه شده است و خیار به خودی خود از مواد خوراکی کالری منفی می باشد. یک پیمانه خیار حاوی ۱۶ کالری می باشد. آیا به این معنی است که یک پیمانه  خیارشور نیز دارای ۱۶ کالری است؟ باید گفت که اینطور نیست، زیرا باید توجه داشته باشید که برخی از تولید کنندگان خیارشور از مقداری شکر در دستور تهیه آن استفاده می کنند. تنها خیارشورهایی که در سرکه، آب و ادویه تهیه شده اند بدون کالری می باشند اما اکثر خیارشورهای امروزه حاوی مقادیری شکر نیز می باشند. اما بطور معمول تنها مقداری اندک کالری به غذا افزوده می شود، به عنوان مثال هر پیمانه خیارشور شکر دار دارای ۱۷ کالری می باشد.

بنابراین هنوز هم خیارشور از خوراکی های کالری منفی محسوب می شود. پس اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید می توانید هر چقدر که می خواهید خیارشور میل کنید.

از طرف دیگر وقتی از خیارشور به عنوان خوراکی کالری منفی صحبت می شود منظور سایر ترشیجات نظیر ترشی کلم و کیمچی نیز می باشد.

 

چگونه با کالری منفی ها یک کاهش وزن دائمی داشته باشیم؟

نظرهای گوناگونی در مورد رعایت رژیم غذایی بدون کالری ارائه می گردد. برخی از محققین بر این باورند که به هیچ دردی نمی خورند و جز ضرر چیزی برای بدن به همراه نخواهند داشت. برخی دیگر معتقدند که میزان کارایی و بهره وری این نوع رژیم ها به مواد غذایی بستگی دارد که در رژیم غذایی مورد مصرف قرار می گیرد.

به عبارت دیگر می توان اظهار داشت که این غذاها کاملاً فاقد کالری نیستند، بلکه تفاوت در اینجاست که همان درصدی از انرژی که در این غذا ها وجود دارد، صرف هضم و گوارش و جذب این نوع مواد غذایی در بدن می شود. بنابراین نمی توانیم ادعا داشته باشیم که این غذاها فاقد کالری هستند؛ با این وجود تحقیقات جدید بر روی “کرفس” حاکی از این امر هستند که این گیاه به سختی در بدن هضم می شود و خیلی دیر آماده جذب میگردد. به همین دلیل میزان انرژی که آزاد می کند خیلی کمتر از میزان انرژی است که صرف هضم شدن آن می شود. از اینرو می توان اظهار داشت که کرفس دارای کالری منفی است.

البته هنوز هم به طور قطعی نمی توان ادعا کرد که غذاهایی با کالری منفی وجود دارند و نمی توان گفت که این امر حققیت دارد یا در حد یک تئوری مردود است. برای اثبات این تئوری نیاز به تحقیقات بیشتری است. به هر حال ما فقط روی این امر میتوانیم تاکید کنیم که مصرف غذاهایی که ظاهراً حاوی کالری بالایی نیستند، سبب می شود تا افراد بتوانند وزن خود را پایین بیاورند و همین امر خود می تواند به عنوان گزینه ی مثبتی برای یک شروع ایده آل پیرامون کاهش وزن دائمی قلمداد شود.

 

و در آخر : آیا خوراکی های کالری منفی واقعا بر کاهش وزن تاثیر دارند؟

با اینکه نظریه غذاهای کالری منفی با عقل جور درمی آید اما بدن به این شکل کار نمی کند. هیچ تحقیقی انجام نشده که ثابت کند غذاهای کالری منفی وجود دارند.

همچنین انرژی که بدن برای گوارش و جذب مواد مغذی بدن استفاده می کند بسیار پایین است.

حتی اگر غذایی واقعا کالری منفی داشته باشد تاثیرش بسیار پایین است و نمی تواند تنها دلیل برای کاهش وزن باشد.

با این حال استفاده از برنامه غذایی که سرشار از میوه و سبزیجات و به اصطلاح غذاهای کالری منفی باشد بسیار سودمند است.

حتی اگر غذاهایی که به آنها کالری منفی گفته می شود واقعا چنین تاثیری نداشته باشند، همچنان باید از آنها در برنامه استفاده شود.

غذاهای سیر کننده و کم کالری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ