با این نشانه ها متوجه شوید که سنگ کلیه دارید یا نه!؟

sahar.d
سنگ کلیه یکی از دردناک ترین و عذاب آورترین بیماری هاست که ممکن است در مراحل اولیه از وجود آن اطلاع نداشته باشید. در این مطلب نشانه های ابتلا به سنگ کلیه را می گوییم تا در تشخیص زودهنگام آن موثر باشد.

سنگ کلیه از قدیمی ترین بیماری های بشر بوده است که همواره موجب درد و غذاب انسان می شود، برخی افراد درد آن را برابر درد زایمان می دانند. گاهی در مراحل اولیه به دلیل عدم اطلاع از نشانه های آن، متوجه ابتلا به این بیماری می شویم و زمانی که بیماری به درجه حاد خود رسید و امان ما را برید متوجه آن می شویم. پس بهتر است نشانه های اولیه ابتلا به سنگ کلیه را بدانیم تا بتوانیم برای درمان بهتر و سریع تر اقدام کنیم. در مطلب نشانه های وجود سنگ کلیه را به شما می گوییم.

نشانه های سنگ کلیه

درد در پهلو، شکم یا پشت

 درد آهسته و شبیه به دندان‌درد که از ناحیه کمر و لگن آغاز می‌شود. این می‌تواند اولین نشانه وجود مشکل در شما باشد. درد می‌تواند مداوم یا متناوب باشد و گاهی بیاید و برود. به‌ندرت پیش می‌آید که به طور کل از بین برود.

ممکن است تصور کنید که با مصرف داروی مسکن دردتان از بین می‌رود. ولی بعد از چند ساعت یا چند روز، شدت درد بیشتر شده و محل آن نیز مشخص‌تر می‌شود. برخی مبتلایان در ناحیه کلیه خود احساس فشار مشخصی می‌کنند، گویی ادرارشان می‌خواهد از مانعی بگذرد. با اینکه این درد قابل‌تحمل است، اما هیچوقت نباید آن را نادیده بگیرید.

تهوع و استفراغ

افراد مبتلا به سنگ کلیه معمولا دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این علائم به‌علت رشته‌های عصبی مشترک بین کلیه‌ها و دستگاه ادراری اتفاق می‌افتد. سنگ‌های موجود در کلیه می‌توانند عصب‌های دستگاه ادراری را تحریک کنند و باعث بهم ریختن معده شوند. همچنین ممکن است این تهوع و استفراغ، عکس‌العملی باشد که بدن شما در واکنش به درد شدید نشان می‌دهد.

 درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار

هنگامی که سنگ به محل اتصال بین حالب و مثانه برسد، شما در هنگام دفع ادرار احساس درد خواهید کرد. پزشکان به این وضعیت، دیسوری می‌گویند.

این درد می‌تواند تیز یا سوزان باشد. اگر اطلاع نداشته باشید که سنگ کلیه دارید، ممکن است این وضعیت را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات ممکن است شما به همراه سنگ کلیه، عفونت نیز داشته باشید.

وجود خون در ادرار

در طول این مدت باید ادرارتان را بررسی کنید. ممکن است اثری از خون در ادرارتان بیابید، یا خود ادرار ممکن است رنگی غیرعادی پیدا کند.

اگر رنگ ادرارتان نارنجی پررنگ شده بود، احتمالاً آب بدنتان کم شده است. وجود خون در ادرار نشانه هشداردهنده ای است. تیره بودن رنگ ادرار همراه با درد تیز و شدید در ناحیه کلیه می‌تواند پرچم قرمزی برایتان باشد که به پزشک مراجعه کنید. در مورد علائم خفیف‌تر، باید به طور قابل‌ملاحظه‌ای مصرف آب خود را افزایش دهید. اگر این موجب کمتر شدن علائم خفیف نشد و هنوز ترشحات غیرعادی ادرار داشتید، به پزشک مراجعه کنید.

نیاز فوری به دفع ادرار

نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار (دستشویی رفتن بیش‌ازحد معمول)، علامت دیگری است که نشان می‌دهد سنگ به طرف بخش پایین‌تر دستگاه ادراری شما حرکت کرده است. ممکن است مجبور شوید به‌سمت دستشویی بدوید یا در طول روز و شب دائما به دستشویی بروید. نیاز فوری به دفع ادرار ممکن است باعث شود که فکر کنید عفونت ادراری دارید، چون این یکی از علائم عفونت ادراری نیز هست.

 ادرار ابری (کدر) یا بدبو

ادرار سالم، شفاف است و بوی تندی ندارد. ادرار ابری یا بدبو می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در کلیه‌ها یا بخش دیگری از دستگاه ادراری شما باشد.

یک پژوهش نشان داده است که حدود ۸ درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد، عفونت دستگاه ادراری نیز داشتند.

کدر بودن نشانه‌ی وجود پاس (pus) یا همان گلبول‌های سفید در ادرار است که به آن پیوری می‌گویند. این بو می‌تواند از باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شوند، نشئت بگیرد. همچنین ممکن است این بو به‌خاطر غلیظ بودن بیش‌ازحد ادرار نیز باشد.

 کم‌کم خارج شدن ادرار

گاهی اوقات سنگ‌های کلیه‌ی بزرگ در یک حالب گیر می‌کنند. این انسداد می‌تواند جریان ادرار را کُند یا متوقف کند.

اگر یک انسداد یا گرفتگی در دستگاه ادراری‌تان اتفاق بیفتد، در هر بار فقط می‌توانید مقدار کمی ادرار کنید. قطع شدن کامل جریان ادرار، یک وضعیت اورژانسی است و در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

تب، بی‌حوصلگی همراه درد

در کنار درد کمر، مبتلایان بسیاری دچار حس خستگی و بی‌حوصلگی می‌شوند. حتی ممکن است تب و لرز هم کنند. فرایند فکری شما کندتر شده و سطح انرژیتان شدیداً پایین می‌آید. ممکن است واقعاً تب داشته باشید یا نداشته باشید، اما دچار حالت‌ تهوعی می‌شوید که معمولا با سرماخوردگی و معده‌درد همراه است. راه رفتن برایتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و این درد انجام کارهای روزمره را برایتان غیرممکن می‌سازد. برای بالا بردن دستانتان به بالای سر یا بلند شدن از حالت خمیده، مشکل خواهید داشت.

 دردهای تیز و سوزن‌سوزن شدن در یک طرف کمر

 اگر یک دفعه احساس درد شدیدی به شما دست داد، گویی که شکمتان را از داخل بریده و باز کرده باشند، احتمالاً دچار حمله سنگ‌کلیه شده‌اید. درد شما در این مقطع دو برابر می شود و نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارید. این دردناک‌ترین قسمت بیماری است و حتی از بیرون آمدن خود سنگ کلیه هم دردناک‌تر است. اگر در مطب پزشک یا اورژانس بیمارستان نشسته‌اید، بلافاصله تقاضای رفتن نزد پزشک را کنید.

این 10 عامل شما را به سنگ کلیه مبتلا می کند

این نشانه ها، خبر از عفونت کلیه می دهند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ