موادی که هرگز نباید در خانه تکانی استفاده کنید !

faateme1366
یک مسئول سلامت به نبایدهای مصرف و ترکیب جوهرنمک، مواد سفیدکننده و لکه‌بر در شستشوها پرداخت.

علی یوسفی – معاون غذا ودارو خراسان شمالی با تاکید بر نحوه مصرف درست از شوینده‌ها به منظور پیشگیری از مسمومیت با آنها اظهار کرد: در آستانه نوروز و شروع نظافت و شستشوی خانه‌ها باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

یوسفی با اشاره به اینکه مواد شوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب رسان است، تصریح کرد: آسیب‌های بهداشتی هنگام استفاده از مواد شوینده ممکن است در کوتاه مدت اثر چندانی نداشته باشد اما در بلند مدت مشکلات ریوی و پوستی، عوارض چشمی و آلرژی‌ها مختلف تا سرطان را به همراه دارد.

معاون غذا و دارو خراسان شمالی با بیان اینکه ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده‌ها با مواد سفید کننده خطرناک است، افزود: از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گاز کلر آزاد شده که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاده کرده که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن بخصوص در فضاهای کوچک علائم شدید تنفسی ایجاد می‌کنند.

به گزارش ایفدانا-وی تصریح کرد: بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده آن است که آنها را با آب گرم مخلوط کنند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب وجود دارد استفاده کنند، بنابراین در هنگام شستشو از ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و مواد سفید کننده و لکه‌بر خودداری شود زیرا بخارات و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه کننده است.

یوسفی یادآور شد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و به توصیه‌های ایمنی روی برچسب مواد نیز توجه کنند.

به گفته وی محصولات شیمیایی، شوینده‌ها، نفت، بنزین و داروها به خصوص شربت‌های ترک اعتیاد متادون در ظروف اصلی آن نگهداری شود و در صورتیکه کودک مایع غیرخوراکی را بلعید با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ