بدترین عوارض استفاده از شوینده ها که حتما باید بدانید

faateme1366
به ایام خانه تکانی نزدیک می شویم و همه افراد در پی تمیز کردن منزل خود هستند که در این بین بازار داغ مواد شوینده حرف اول را می زند. در این مطلب برای شما از تمام عوارض استفاده از مواد شوینده صحبت کرده ایم که حتما باید بدانید.

عوارض ترکیب شوینده ها

یادتان باشد دوماده شوینده را هیچوقت با هم مخلوط نکنید زیرا درمواد شوینده‌ای که حاوی آمونیاک و کلر هستند از ترکیب این دو ماده سموم دیگر تولید می‌شود.‌ترکیب کردن این مواد با یکدیگر ممکن است گازهای سمی را خارج کند که خطرناک باشد.‌ متخصصان می‌گویند ترکیب کردن جوهر نمک با سفید کننده‌ها برای پاک کردن جرم سرویس‌های بهداشتی هر ساله مواردزیادی از بستری‌ها و حتی مرگ ومیر را در روزهای پایانی سال به خود اختصاص می‌دهد.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیماران بیشتر با عوارضی ناشی از بخارات مواد شوینده و گازهای متصاعد از پاک‌کننده‌های اسیدی به اورژانس مراجعه می‌کنند که معمولاً این مشکلات در زنان بیشتر بروز می‌کند. زنانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند افتادگی دریچه میترال، آسم، چاقی مفرط یا بیماری‌های قلبی هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 آسیب دیدن غدد درون‌ریز و تحت تأثیر قرار گرفتن هورمون‌های زنانه و مردانه از طریق جذب مواد شیمیایی و آسیب وارد شدن به غده تیروئید یکی دیگر از مشکلاتی است که شوینده‌ها ایجاد می‌کنند.

واکنش نشان دادن بدن به مواد شیمیایی موجود در پاک‌کننده‌ها به صورت آلرژی‌های خفیف یا شدید که بستگی به مدت زمان تماس بدن با مواد و میزان غلظت آنها دارد.

 

استفاده از شوینده ها برای زنان باردار خطرناک است؟

در ارتباط با زنان باردار گفته می شود که ترکیباتی که در مواد شوینده وجود دارد در سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری می تواند خطرناک باشد اما در این دوره میزان خطر بیشتر است و دیده شده است که فرزندانی که از این زنان باردار بدنیا می آیند احتمال اینکه مبتلا به آسم شوند و احتمال اینکه خز خز سینه بگیرند دو برابر دیگر کودکان است . پس این مواد شوینده روی مادران باردار و روی جنین آنها مستقیما تاثیر می گذارد .

 

برای کم کردن خطر شوینده ها چه کنیم؟

اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و سفید کننده ها با بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط  بسیار سمی خواهد بود و حتی امکان خفگی در بردار دارد. در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، لباس آستین بلند، شلوار بلند، جوراب، کفش جلوبسته و ماسک ضروری است. خانه تکانی ناصحیح و شست‌و‌شوی غیر‌استاندارد و قرار دادن پوست در مقابل مواد شوینده و حساسیت‌زا باعث بروز اگزمای پوستی در افراد می‌شود.

 

یک توصیه بسیار مهم در زمان خانه تکانی

توصیه می‌شود افرادی که مشغول خانه تکانی هستند، روزانه چندین بار پوست خود را با نرم کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، چرب کننده‌ها و… چرب کنند تا دچار مشکلات پوستی به‌خصوص اگزمای پوستی نشوند.

زنان خانه‌دار، افراد دارای پوست‌های خشک، افرادی با اختلال در سطح هورمون‌ها و… بیشتر مستعد ضایعات اگزمایی بوده و باید نکات و موازین بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، زیرا رعایت نکردن موازین بهداشتی در زمان خانه تکانی می‌تواند مشکلات و عوارض پوستی را در افراد در پی داشته باشد.

استفاده از صابون‌های مایع، مایع‌های شوینده، شوینده هایی مثل وایتکس‌ برای افرادی که پوست‌های حساس و خشک دارند توصیه نمی‌شود.

 

خطر استفاده از مواد شوینده برای چشم ها

به طور کلی ورود هرگونه مواد شیمیایی به چشم ، باعث ایجاد آسیب های بینایی در افراد می شود که جزء موارد اورژانسی بشمار می آید که این وضعیت به دلیل خطرناک بودن از اهمیت و فوریت برخوردار است و باید هر چه سریعتر تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.

حدود نیمی از آسیب های چشمی در اثر استفاده از شوینده ها و پاک کننده ها بوجود می آید و برای جلوگیری از این آسیب ها انجام تدابیر حفاظتی و پیشگیری ضرورت می یابد.

 

مواد قلیایی مضرترند یا مواد اسیدی؟

مواد فلیایی بر بینایی تأثیرات مخرب دارد. هنگام استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ،مواد اسیدی آسیب سطحی ایجاد می کند و انعقاد پروتئین در لایه خارجی قرنیه ار نفوذ به لایه های عمیق تر ممانعت می کند و آسیب عمدتا به نواحی ملتحمه و پلکها محدود می شود.

مواد قلیایی به سرعت به لایه های عمقی چشم نفوذ می کند که با آزادسازی آنزیم های پروتئولیتیک به تشدید ضایعه منجر می شود.

امکان نفوذ مواد قلیایی به اتاق قدامی چشم بیش از 5 تا 15 دقیقه مواجه بسیار بالا است که در نتیجه به عنبیه، چشم مژگانی و عدسی چشم آسیب وارد می کند.

این مواد شوینده ناباروری به همراه دارد! مراقب باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ