چطور در نوروز امسال چاق نشویم؟

bagheri.mry
چکار کنیم که وزن کم شده قبل از عید برنگردد و بتوانیم تناسب انداممان را در عید نوروز حفظ کنیم؟ در این مقاله به چند نکته کلیدی اشاره شده است که شما را در انجام این مهم یاری می کند. با ما همراه شوید.

بسیاری از خانم ها و آقایان در ماه های قبل از عید تلاش می کنند تا به تناسب اندام و وزن دلخواه خود برسند. اما احتمال برگشتن وزن کم شده، در طول عید نوروز و با توجه به نوع خوراکی ها و تنقلات عید زیاد است. چکار کنیم که این وزن کم شده برنگردد و بتوانیم تناسب انداممان را در عید نوروز حفظ کنیم؟ در ادامه مقاله به چند نکته کلیدی اشاره شده است که شما را در انجام این مهم یاری می کند. با ما همراه شوید.

برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز قبل از بیرون رفتن چیزی بخورید

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گویند: ” گرسنه به فروشگاه نروید.” این جمله دقیقا درمورد دید و بازدیدهای نوروز نیز صدق می‌کند. همانطور که اگر گرسنه به فروشگاهی بروید، بیش از حد نیاز خرید خواهید کرد، وقتی هم که گرسنه به مهمانی بروید بی اختیار بیش از حد معمول غذا یا تنقلات خواهید خورد و از آنجا که خوراکی‌های عید همگی چرب و شیرین هستند، شما بدون آنکه متوجه باشید مقدار زیادی کالری اضافه وارد بدن خود می‌کنید که این کالری‌های اضافه در نهایت همان عدد شگفت انگیز روی ترازو خواهند شد.

برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز مصرف شیرینی و آجیل را محدود کنید

همه ما قبول داریم که وقتی برای دید و بازدید به منزل فامیل و دوستان می‌رویم و انواع آجیل و شکلات و شیرینی خوشمزه را روی میز آن‌ها میبینیم، مقاومت کردن و نخوردن این خوراکی‌های خوشمزه بسیار سخت است و مهم‌تر از آن؛ ممکن است صاحب‌خانه ناراحت شود که چرا در منزل او لب به چیزی نزدید!

برای اینکه نه صاحب‌خانه ناراحت شود و نه فکر شما پیش ظرف آجیلی که جلوی چشم‌تان چشمک می‌زند نماند، بهتر است از شعار قدیمی “کم بخور، همیشه بخور” پیروی کنید. در اصل شما می‌توانید به مقدار کنترل‌شده آجیل و حتی شیرینی میل کنید اما در عوض از مقدار ناهار یا شامی که قرار است در طی روز میل کنید کم کنید.

برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز، بشقاب کوچک بردارید و دسر را حذف کنید

در ایام نوروز کم خوردن میوه و شیرینی و آجیلی که مدام از طرف میزبان به شما تعارف می‌شود به کنار، چشم پوشی از غذاهای خوشمزه در سفره‌های رنگارنگی که به افتخار شما تهیه می‌شود و در آن‌ها صاحب‌خانه برای جلب رضایت و مهمان‌نوازی، سنگ تمام می‌گذارد نیز کار بسیار سختی است.

بهتر است در این مورد نیز سعی کنید پایبند به اصول تثبیت وزن باشید و برای مثال با انتخاب بشقاب کوچک و لقمه‌های حساب شده شروع کنید. اگر غذاها متنوع هستند و همه آن‌ها را نیز دوست دارید، در حد چشیدن از هرکدام بخورید.

حجم بیشتری از بشقاب خود را با سالاد پر کنید و سعی کنید با حرف زدن با دیگران حواس خود را پرت کنید و کمتر روی دیس غذا متمرکز شوید. همچنین بعد از خوردن غذا از دسر صرف نظر کنید. نگران نباشید؛ طعم ژله و بستنی و … مثل همیشه هستند و تغییری نکرده‌اند که نیازی به تست کردن آن‌ها باشد!

برای جلوگیری از چاق شدن در نوروز، پیاده روی کنید

حال که خواه ناخواه مجبور هستید در هر دید و بازدید، کمی شیرینی و آجیل و گاهی شام و ناهاری میل کنید، دست کم وقتی را نیز برای پیاده‌روی و تحرک بگذارید. سعی کنید در دید و بازدیدها ماشین را کمی دورتر از منزل میزبان پارک کنید تا مجبور شوید چند قدمی راه بروید. یا در فاصله بین این منزل و منزل بعدی، کمی در یک پارک یا فضای سبز نزدیک منزل اقوام قدم بزنید.

خلاصه سعی کنید تمام تعطیلات را به بی حرکت نشستن و شیرینی خوردن نگذرانید و از هر فرصتی هرچند کوتاه برای تحرک و فعالیت استفاده کنید.

اگر می‌توانید برای یک پیاده‌روی روزانه با اعضای خانواده برنامه‌ریزی کنید و هر روز ساعتی را به قدم زدن در هوای خوش بهار اختصاص دهید. حتی می‌توانید مسیرهای نزدیک برای دیدوبازدید عید را پیاده طی کنید یا از بردن ماشین خودداری کنید و بعد از کمی قدم زدن با تاکسی به خانه برگردید.

هرم تنقلات پرکالری و مضر را بشناسید

1. اگر بخواهیم هرمی از تنقلات پرکالری و مضر خوراکی‌ها بکشیم در قله هرم شکلات‌های کاکائویی قرار می‌گیرند (البته به جز شکلات‌های تلخ بالای 80 درصد که قند کمی دارند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند). بعد از آنها شیرینی‌های مختلف قرار می‌گیرند که باید مصرف آنها را به حداقل برسانید و بعد آجیل که اگر به مقدار کم از دانه‌های مغزی و خام به جای آجیل شور و تخمه و به مقدار زیاد استفاده کنید، بسیار مفید نیز هست. بعد از آجیل‌ها در پایین هرم و بهترین بخش این تنقلات از نظر سلامتی میوه‌ها قرار دارند که مصرف آنها به بقیه تنقلات ترجیح داده می‌شود اما توصیه می‌شود در مصرف آنها نیز زیاده‌روی نکنید چون میوه‌ها هم حاوی قند هستند.

وعده های غذایی اصلی را با تنقلات جایگزین نکنید

وعده‌های غذایی خود را لابلای شلوغی دید و بازدید عید فراموش نکنید و جای آن را با تنقلات پرکالری و مضری چون شیرینی و شکلات نگیرید. بهتر است برای دیدوبازدید پس از صبحانه یا بعد از عصرانه یا یک شام سبک و زودهنگام اقدام کنید تا هم وعده‌های غذایی منظمی داشته باشید و هم معده شما جای زیادی برای تنقلات چاق‌کننده نداشته باشد.

از مهمانی های ناهار و شام حتی الامکان پرهیز کنید

یکی از مقصران اصلی در اضافه وزن نوروزی میهمانی‌های شام و ناهار در حین دیدوبازدیدهاست. بهتر است حدالامکان ساعت رفتن به دید و بازدید عید را در بین وعده‌های غذایی انتخاب کنید و از مهمانی‌های شام و ناهار خودداری کنید. همه دوست دارند در ایام عید به دیدن دوستان و آشنایان بروند، کسانی را که یک سال یا مدت زیادی از آنها دور بوده‌اند را ملاقات کنند، به کارهای عقب افتاده‌شان رسیدگی کنند، استراحت و تفریح داشته باشند و… این لیستی طولانی است که دو هفته زمان زیادی برای آن نیست. به جای صرف وقت خودتان و دیگران برای میهمانی‌های شام و ناهار پرهزینه و پرکالری وقت خود را طوری تنظیم کنید که با لذت بردن از تعطیلات و دیدوبازدیدها به بقیه کارهای‌تان نیز رسیدگی کنید.

تعارف و رودربایستی را کنار بگذارید

اصلا لازم نیست که در هر عیددیدنی از همه تنقلاتی که صاحب‌خانه به شما تعارف می‌کند، بخورید! با خودتان قرار بگذارید که اگر قرار است در یک روز از سه قوم و خویش خود عیددیدنی کنید در هر خانه تنها یکی از تنقلات را استفاده کنید. به عنوان مثال در خانه یکی از اقوام یک تکه شیرینی کوچک بخورید، در خانه دوم چند عدد مغز آجیل بخورید و در خانه سومی تنها یک تکه شکلات بردارید. به این ترتیب در طول روز از همه تنقلات چشیده‌اید اما این مقدار آنچنان نیست که شما را دچار مشکل کند.

با هر وعده‌ی غذایی سالاد یا سبزیجات میل کنید

در ایام عید که بازار مهمانی و دور هم جمع شدن‌ها داغ است حواستان باشد چه می‌خورید. همه‌ی ما ایرانی‌ها به نوعی عاشق غذاهای سنتی خود هستیم و نوع چرب و چیلی آن‌ها را هم می‌پسندیم. باید سعی کنید این همه چربی خوشمزه‌ای که دریافت می‌کنید را به نوعی خنثی کنید.

برای همین لازم است با این غذاها به اصطلاح «پادزهر» آن‌ها را نیز مصرف کنید. به عنوان مثال قبل از شروع یک باقالی‌پلو با ماهیچه‌ی چرب و چیلی یک بشقاب سالاد سبزیجات بخوردید. با همه‌ی غذاهایتان سبزی خوردن یا سالاد میل کنید. سالادهایتان را پر از انواع کلم‌ها، جوانه‌ها، خیار و گوجه‌فرنگی کنید.

شیرینی‌جات را با میوه میل کنید

درست است که عید است و باید کامتان را شیرین کنید اما لطفاً فقط کامتان را شیرین کنید و ظرف شیرینی را خالی نکنید! بعضی‌ها تصور می‌کنند حالا که چند نوع شیرینی و شکلات و انواع تنقلات دیگر هست باید از همه‌ی آن‌ها بخورند. این‌طور نیست. صاحبخانه به رسم مهمان‌نوازی از همه تعارف می‌کند اما شما مجبور نیستید از همه بخورید. گوشه چشمی هم به میوه ها داشته باشید. یک عدد شیرینی و یک واحد میوه عالی است. میوه باعث می‌شود که کالری‌های شیرینی‌جاتی که خورده‌اید به اصطلاح شسته شود. اگر خودتان اهل شیرینی و کیک درست کردن هستید سعی کنید آن‌ها را با میوه تزیین کنید. در این صورت به همراه شیرینی میوه هم خورده‌اید. در نهایت باید بدانید که فیبرهای میوه می‌تواند به کنترل وزن شما در ایام عید کمک زیادی بکند.

تحرک بدنی را فراموش نکنید

درست است که عید است و تعطیلی اما معنی‌اش این نیست که همش بخورید و بخوابید. یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در طول تعطیلات انجام دهید این است که جلوی تلویزیون دراز بکشید و با یک بشقاب پر از تنقلات پرکالری مدام فیلم ببینید. از این فرصت طلایی استفاده کنید. به دل طبیعت بزنید. کوه بروید، دوچرخه سواری و  پیاده‌روی کنید. به بازدید موزه‌ها و جاهای دیدنی شهرتان بروید. خلاصه این که در خانه نمانید و کالری روی کالری نگذارید.

این مطالب را نیز بخوانید:

عید تهدیدی برای اضافه وزن و چاقی

اگر بعد از عید چاق شده اید بخوانید

عواملی که سلامت شما را در ایام عید به خطر می اندازند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ