هرگز در عید دیدنی این غذاها را نخورید!

bagheri.mry
در رفت و آمدهای نوروز و شلوغی های آن، بسیاری افراد به رژیم غذایی خود دقت نمی کنند و وعده های اصلی را یا با تنقلات و یا غذاهای چرب پر می کنند. اما در همین مدت کوتاه عید نوروز نیز، این مسائل باعث افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی خواهد شد. هم چنین آسیب های دندانی یکی از مهم ترین اتفاقات روزهای نوروز است. موارد زیر را بخوانید و در عید نوروز سعی کنید رعایت کنید.

در ایام نوروز، باید پرهیزهای غذایی خاصی را برای سلامتی بیشتر خودمان انجام دهیم. در رفت و آمدهای نوروز و شلوغی های آن، بسیاری افراد به رژیم غذایی خود دقت نمی کنند و وعده های اصلی را یا با تنقلات و یا غذاهای چرب پر می کنند. اما در همین مدت کوتاه عید نوروز نیز، این مسائل باعث افزایش وزن و به خطر افتادن سلامتی خواهد شد. هم چنین آسیب های دندانی یکی از مهم ترین اتفاقات روزهای نوروز است. موارد زیر را بخوانید و در عید نوروز سعی کنید رعایت کنید.

ماهی شب عید را با مواد غذایی گرم بخورید

یکی از غذاهایی که سر سفره ایرانی‌ها در ایام عید دیده می‌شود می‌شود، «ماهی» است. از آنجا که طبع ماهی سرد است بهتر است این غذا با یک ماده غذایی گرم مثل خرما یا عسل خورده شود یا ماهی را برای ساعتی در دارچین، آویشن، روغن زیتون یا مربای گل بگذارید تا تعادل مصرف غذای سرد همراه با غذای گرم حفظ شود.

از شکستن مغزهای سخت با دندان پرهیز کنید

شکستن پسته و فندق به طمع خوردن مغز آن، فعل رایجی است که بسیاری افراد حین خوردن آجیل عید، انجام می‌دهند. این اتفاق ممکن است در بسیاری از موارد به لذت جویدن مغز یک پسته سر بسته یا فندق منجر شود اما فراموش نکنید که ممکن است صدای شکستنی که حین فشردن پسته در میان دندان‌ها به گوش می‌رسد، از دندان خود شما باشد! این احتمال وقتی تقویت می‌شود که دندان شما دارای پوسیدگی یا یک پر‌کردگی وسیع باشد یا در گذشته درمان ریشه (عصب‌کشی) شده باشد.

شیرینی‌جات کمتری مصرف کنید

مصرف بالای شیرینی‌جات علاوه بر چاقی باعث صدمه دیدن کبد می‌شود. از سوی دیگر می‌تواند علت به‌وجود آمدن جوش در نقاط مختلف بدن باشد و باعث ترش‌کردن معده ‌شود. به دندان‌ها نیز آسیب می‌رساند. پس بهتر است در ایام عید به مقدار کم از شیرینی‌جات استفاده شود. البته باید مراقب کودکان باشیم تا آنها نیز در این ایام به اندازه طبیعی و معمول شیرینی مصرف کنند.

مصرف آجیل بوداده در روزهای عید

آجیل سرشار از پروتئین و فیبر است و توصیه می‌شود در ایام عید به مقدار کافی از آجیل‌ استفاده شود و بهتر است آجیل‌ها، از نوع آجیل‌های بوداده (بدون نمک) باشند و تا حد ممکن از آجیل شور استفاده نشود؛ چراکه مصرف آجیل شور باعث بیماری‌های گوارشی و افزایش فشار خون می‌شود.

ترش و شیرین را زیاد نخورید

باقی ماندن مواد قندی در میان دندان‌ها، به باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما می‌زیند، این فرصت را می‌دهد تا آنها را به قصد کسب انرژی تخمیر کنند. حاصل این عملیات تولید اسید و کاهش PH دهان است که می‌تواند منجر به زدوده شدن مواد معدنی دندان‌ها شود. این رویداد مقدمه تخریب و پوسیدگی دندان‌هاست.

مصرف مایه‌حیات را فراموش نکنید

تغییر دیگری که در ایام تعطیلات نوروز به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد کاهش چشمگیر مصرف آب است. در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارزترین آنها، بروز یبوست است. آب یکی از مهم‌ترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارضه به‌خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌کند. مصرف آب همچنین برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است. پس توصیه می‌شود برای نوشیدن آب خود برنامه‌ریزی منظم داشته باشیم و این ماده حیاتبخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم.

مصرف غذاهای چرب ممنوع!

توصیه مهم دیگر اینکه از مصرف غذاهای چرب در فصل بهار پرهیز شود. در این فصل غذاهایی بیشتر مصرف شود که سبک بوده و هضم آنها آسان است و اگر هم غذای چرب مصرف می‌شود، حواسمان باشد که روی غذای چرب به هیچ وجه نباید آب خورد.

مصرف پیاز در مسافرت فراموش نشود

از آنجا که خانواده‌ها در ایام عید ممکن است به مسافرت بروند، بهتر است که طی مسافرت از مصرف پیاز غافل نشوند، مصرف پیاز همراه غذا در مسافرت علاوه بر کمک به هضم غذا، از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند.

مصرف سیر و پیاز در رفع آلرژی‌های فصلی

توصیه دیگر اینکه از میوه‌های فصل استفاده کنید. خوردن پیاز و سیر در پایان سال و روزهای ابتدایی سال جدید برای سلامتی بسیار مفید است، علاوه‌براین باعث کاهش آلرژی‌های فصل بهار شده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. در واقع کسانی که به گرده ‌گل‌ها در فصل بهار حساسیت دارند با مصرف پیاز می‌توانند این فصل را به راحتی بگذرانند. سیر نیز در تقویت قوای ایمنی بدن نقش مؤثری ایفا می‌کند؛ پس بهتر است از مصرف این دو گیاه در ایام عید و بهار غافل نشویم.

استفاده از سمنوی سرشار از کلسیم

سمنو از قدیم‌الایام در اوایل فصل بهار و اواخر سال بسیار استفاده می‌شده است. سمنو سرشار از کلسیم، پتاسیم و فسفر است و برای خونسازی و تنظیم هورمون‌های زنانه توصیه‌های شده است. البته در طب سنتی سفارش شده که سمنو همراه با به و بادام مصرف شود که هر ۳ این مواد غذایی در ایام بهار وجود دارد.

تعادل غذایی ایجاد شود

یکی از نکاتی که در طب کلاسیک مورد غفلت قرار گرفته است، توجه به گرمی و سردی غذاهاست که عدم‌رعایت این موضوع می‌تواند موجب غلبه یک مزاج شود و منشأ بسیاری از بیماری‌ها باشد. باید بین غذاهای سرد و گرم با توجه به مزاج هر فرد، تعادل ایجاد کرد. پس بازهم توصیه می‌شود که حتما در کنار یک غذای سرد از یک غذای گرم استفاده شود؛ به‌عنوان مثال باید کره را با شکر یا عسل، خامه را با عسل، پنیر را با گردو و کشک را با نعناع مصرف کرد تا سردی و گرمی غذا به تعادل برسد.

توصیه‌های تغذیه‌ای در روایات

امام صادق ع می‌فرمایند: اگر کسی همراه نخستین لقمه غذا نمک بخورد، لکه‌های سیاه و سفید بدن او برطرف می‌شود.

این مطالب را نیز بخوانید:

15 راهکار برای مریض نشدن در تعطیلات!

مشکلات گوارشی، عارضه درهم خوری در تعطیلات نوروزی

با دندان درد نوروزی چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ