خطرات جبران ناپذیر نوشیدن چای داغ!

sahar.d
همه ما درمورد خطر نوشیدن چای داغ چیزهای زیادی شنیده ایم اما شاید واقعا ندانیم که این کار چه خطراتی را به همراه دارد. با این مطلب همراه شوید تا با خطرات جبران ناپذیر نوشیدن چای داغ آشنا شوید.

نوشیدن چای داغ در مرحله اول سبب سوختگی زبان می شود که تا مدتی هنگام غذا خوردن سبب آزار انسان می شود. این شاید ملموس ترین و قابل لمس ترین آسیب ناشی از نوشیدن چای داغ باشد، اما اینکار آسیب های خطرناک تر و غیرقابل جبرانی را به بدن و اندام های داخلی وارد می کند. در این مطلب سعی شده تا خطرات جبران ناپذیر نوشیدن چای داغ را برای شما عزیزان  بیان کنیم.

مضرات نوشیدن چای داغ

افزایش خطر سرطان مری

خوردن مواد غذایی داغ باعث سوختگی مخاطی در دهان، حلق، مری و معده می شود که پس از ایجاد این سوختگی، به علت همین عارضه و آسیبی که در اثر سوختن به سلول‌های مری وارد می‌شود، زمینه ابتلا به سرطان پیش می‌آید.

چای داغ به صورت مستقیم بافت پوششی مری را نیز مورد تهاجم قرار می دهد و زخم ناشی از سوختگی آن در طولانی مدت باعث ایجاد نوع دیگری از سرطان در قسمت های بالایی و میانی مری می شود.

سو  هاضمه

علاوه بر این خوردن غذا و چای داغ سبب می شود حرکت مواد در دستگاه گوارش به ویژه معده کند شود که این موضوع به بروز سوء هاضمه در این افراد می انجامد.

رفلاکس معده

 هم چنین در افرادی که عادت به خوردن چای داغ دارند، ریفلاکس و برگشت اسید معده نیز بروز می کند، زیرا حرارت بالای چای یا مواد غذایی باعث شل شدن اسفنکتر انتهایی مری می شود و شل شدن این اسفنکتر سبب می شود که محتویات معده به ویژه اسید معده به دهان برگشت کند.

در واقع این ریفلاکس علاوه بر این که در کوتاه مدت سبب ترش کردن می شود. در طولانی مدت نیز در انتهای مری، خراشیدگی و زخم ایجاد و زمینه بروز سرطان مری را فراهم می کند.

نکته مهم

استفاده از مواد پلاستیکی مانند ظروف یک بار مصرف برای نوشیدن چای سبب می شود که در هنگام برخورد آب جوش با این ظروف، مواد سرطان زا ایجاد شود لذا باید از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی استفاده کرد تا احتمال ایجاد مواد سرطان زا کمتر شود.

توصیه

بهتر است چای، سوپ و سایر نوشیدنی های گرم را به صورت ولرم نوشیده شود و بهترین زمان نوشیدن آن، ۵ دقیقه پس از سرو آن است. بدین ترتیب مکانیسم ایجاد سرطان مری از بین می رود.

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

با نوشیدن چای داغ به سرطان شانس دوبرابر می دهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ