بدترین عوارض نوشیدنی روزانه که همه استفاده می کنیم

faateme1366
خوابم میاد. یه قهوه بزن! این مکالمه ای ساده بین دو همکار است که ممکن است هر روز ما هم به یکدیگر پیشنهاد بدیم. اما آیا از عوارض این نوشیدنی روزانه مطلع هستید که به همه هم پیشنهاد میدید؟ با ما همراه باشید.

نسکافه مضرتر است یا قهوه؟

درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، 115 میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل 3 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلکه مقدار آن به حداقل می‌رسد.

 

با کدام داروها به هیچ عنوان قهوه نخوریم؟

اگر مشغول مصرف آنتی‌بیوتیک هستید در مصرف قهوه احتیاط کنید. این نوشیدنی حاوی کافئین است و نباید با آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های ادراری مصرف می‌شوند نوشیده شود. علاوه بر این توصیه می‌شود که قهوه به همراه داروهای آنتی‌هیستامین مانند «تئوفیلین» مصرف نشود. آنتی‌بیوتیک‌ها در روند دفع کافئین اشکال ایجاد می‌کنند بنابراین امکان دارد که میزان این ترکیب در بدن بیش از اندازه معمول برسد و یا این که عوارض داروی تئوفیلین را بیشتر کند. البته این مسئله صرفاً در خصوص قهوه نیست. لازم است که در طول درمان با این آنتی‌بیوتیک‌ها از مصرف چای و نوشابه‌های کولا نیز بپرهیزید چون حاوی کافئین هستند.

اگر برای درمان آسم تحت درمان با تئوفیلین هستید نیز این توصیه‌ها را آویزه گوشتان کنید. اگر کافئین از بدن دفع نشده و بیش از اندازه شود خود را با علائمی مانند تپش قلب، لرز، تعریق و حتی توهم نشان می‌‌دهد.

 

بدترین نوشیدنی برای دندان

بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد این‌ ‌نوشیدنی‌ سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. ‌ بر اساس این تحقیقات، قهوه فرآوری شده(نسکافه) 30 برابر بیش از نوع عادی آن(به علت اسید سیتریک موجود)، سبب‌ ‌خوردگی مینای دندان می‌شود و به این ترتیب پوسیدگی دندان ها را به همراه خواهد داشت.

 

تاثیر وحشتناک قهوه بر مغز استخوان

در مورد قهوه نیز مثل سایر چیزها، زیاد آن خوب نیست. اگر مقدار زیادی قهوه مصرف کنید (بیش از ۵ فنجان در روز)، احتمال باریک شدن مغزاستخوان را بالا می‌برید. این آسیب‌پذیری شما در برابر شکستگی را مخصوصاً در سنین بالاتر، بالا می‌برد، به همین علت بهتر است که مصرف قهوه را یک حد مناسب نگه دارید.

عارضه جانبی دیگری که ممکن است با نوشیدن قهوه ایجاد شود این است که نتوانید بخوابید. خیلی وقت‌ها این بخاطر این است که قهوه (یا هر چیز دیگری که در آن کافئین دارد) را نزدیک به زمان خوابتان نوشیده باشید. برای از میان برداشتن این تاثیر، بهتر است مصرف هر چیزی که حاوی کافئین است را از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قطع کنید اما یادتان باشد که تاثیر آن بر افراد مختلف، متفاوت است.

 

اسید معده تان را بالا می آورید!

در حالت کلی، بدن اکثر افراد بعد از مصرف یک فنجان نوشیدنی کافئین دار در اول صبح واکنش مشابهی نشان می دهد: کسب انرژی به مدت چند ساعت که آن ها را از خواب آلودگی و کسالت نجات می دهد. اما این مساله در خصوص همه صادق نیست. برخی افراد واکنش دیگری نشان می دهند. در واقع برخی افراد نسبت به کافئین حساسیت دارند. یعنی اینکه با مصرف کافئین با سرعت در معرض استرس و عصبانیت قرار می گیرند. حتی امکان دارد که این افراد بعد از مصرف کافئین دچار فشارخون بالا، سردرد شدید، تپش قلب و بالا آمدن اسید معده شوند.

 

چه کسانی اصلا قهوه نخورند؟

حالا که محاسن قهوه را خواندید بهتر است درباره مضرات آن هم بدانید.مثلا ممکن است برای افرادی که به‌طور مداوم یا بیش از اندازه قهوه مصرف می‌کنند به دلیل ترش کردن بامقدار کافئین موجود در قهوه مشکلات جدی‌ای به‌وجود آید.این مشکلات عمده عبارتند از: برگشت اسید، سوزش قلب، بی‌خوابی، تپش قلب یا حساسیت به کافئین.برای کسانی که از بیماری میگرن رنج می‌برند، قهوه کافئین‌دار ممکن است تاثیرات منفی‌ای داشته باشد.برای این افراد مصرف بیش از ۲ فنجان قهوه در روز ممکن است سبب تشدید سردرد شود، در حالی که میزان کم آن می‌تواند درد را تسکین دهد.به‌نظر می‌رسد نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار سالم هستند اما به خانم‌های باردار توصیه می‌شود مصرف قهوه را کنترل کنند.

در نهایت پژوهش‌های جدید بیانگر این است که قهوه باعث مشکل‌تر شدن دوران بارداری و زایمان می‌شود.پس اگر قصد بارداری

دارید، کار عاقلانه این است که قهوه خوردن را برای مدتی ترک کنید.

 

چند مورد دیگر از مضرات نوشیدن قهوه

*موسسه ملی سلامت آمریکا همچنین تاکید کرد کافئین فشار خون را بالا می‌برد و موجب افزایش استرس ، اضطراب و واکنش‌های عصبی می‌شود.

* قهوه همچنین با افزایش میزان قند خون ، موجب بروز دیابت می‌شود.

* نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند

قهوه بنوشید و لاغر شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ