اگر یبوست دارید به هیچ عنوان این خوراکی ها را نخورید

faateme1366
در ایران متاسفانه به دلیل تغذیه نامناسبی که شامل فست فود و چای زیاد می شود افراد زیادی دچار یبوست هستند و این یبوست با برخی از غذاها بدتر می شود که در این مطلب به آنها اشاره کردیم.

شیر گاو به عنوان یک نوشیدنی سالم و مفید نویدبخش حفظ سلامتی و یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ایالات متحده و اروپا محسوب می شود. شیر حاوی مواد مغذی ارزشمندی است که با تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله کلسیم و پروتئین به بدن در حال رشد کمک می کند. اگرچه تحقیقات انجام شده درباره شیر متناقض است.

با این حال، با مطالعات مختلف ادعا می شود شیر برای بدن مفید است یا بد. به دلیل افزایش نگرانی پیرامون سلامتی، عدم تحمل لاکتوز و رفاه و مراقبت از حیوانات شیرهای گیاهی و گزینه های لبنی محبوبیت بیشتری کسب کرده اند. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله به بررسی مزایای شیر گاو برای سلامتی می پردازد.

از کجا بفهمیم به یبوست مبتلا شده ایم؟

از جنبه پزشکی کسی که یکی از حالت‌های زیر را داشته باشد دچار یبوست شده:

1.در دفع مدفوع دچار سختی و مشکل باشد.

2.احساس دفع ناکافی داشته باشد و فرد احساس کند که مدفوع به طور کامل دفع نشده.

3.از نظر تعداد دفعات مدفوع نباید کم‌تر از سه بار در هفته باشد. از طرفی بیماری‌هایی هستند که ایجاد یبوست می‌کنند مانند کم‌کاری تیروئید؛ بیماری دیابت و هم‌چنین اختلالات درونی بدن مثل اختلال در هورمون‌ها، نمک‌ها و املاح در سنین بالا. سرطان روده هم می‌تواند ایجاد یبوست کند.

لبنیات یبوست آور!

پنیر، بستنی و شیر، پتانسیل زیادی برای مبتلا کردن شما به یبوست دارند اما همه لبنیات، مضر نیستند. ایمونوگلوبین G، یک نوع پروتئین شیر است که با یبوست مرتبط است بنابراین اگر دچار آن شده اید، صرفنظر کردن از پنیر می تواند کار مفیدی باشد. اما لبنیاتی مانند ماست و کفیر، حاوی پروبیوتیک ها (باکتریهای سالم روده که می توانند اجابت مزاج شما را منظم نگه دارند) هستند.

فواید شیر برای سلامتی

منابع رسمی مانند دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها 2015 تا 2020، به بزرگسالان توصیه می کنند هر روز حدود سه فنجان لبنیات کم چرب یا بدون چربی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کنند. این مقدار می تواند شامل شیر، ماست، پنیر و نوشیدنی های غنی شده با سویا باشد. بخش های زیر مزایای احتمالی شیر برای سلامتی انسان را بررسی می کند.

یبوست با پدیده ای به نام غذای آماده

مواد غذایی آماده (مانند کنسروها، خورش‌های آماده و غیره) می‌توانند باعث بروز یبوست شوند به خصوص به خاطر اینکه فاقد فیبرهای غذایی بوده و سرشار از کالری بیهوده هستند. در حالت کلی این مواد غذایی خیری برای بدن و سلامتی ندارند. چون سرشار از چربی و نمک نیز هستند.

باید بدانید که متخصصان مهم‌ترین کار برای رفع مشکل یبوست را مصرف فیبر کافی می‌دانند. در واقع به اعتقاد این متخصصان به اعضای هر 100 کالری باید 1 گرم فیبر دریافت شود.

توصیه می‌کنیم مصرف نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید را فراموش کنید. به جای آن‌ها از نان‌ها و محصولات غذایی تهیه‌شده از غلات کامل استفاده کنید. علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کرده و از مصرف فست‌فودها بپرهیزید. اگر یبوست دارید می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و پرهیز از این مواد غذایی یبوست‌آور کمک زیادی به روده‌ی بزرگتان بکنید. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان کولون (روده‌ی بزرگ) را از خود دور کرده‌اید.

چه نوع موزی یبوست آور است؟

ترکیبات مغذی موجود در موز متناسب به درجه ی رسیدن آن متفاوت است. موزهای نارس یعنی موز سبز حاوی نشاسته ی بیشتری است در نتیجه باعث کند و سخت شدن عمل دفع می شود.

به همین دلیل مصرف موز نرسیده و سبز در صورت اسهال توصیه می شود. اما موزهای رسیده نشاسته ی کمتری دارند و در عین حال فیبرشان بیشتر است.

در نتیجه باعث دفع راحت تر می شود. اگر از مشکل یبوست رنج می برید در انتخاب موز دقت کنید. شما باید موزهای کاملا رسیده (زرد همراه با لکه های قهوه ای) استفاده کنید.

خوراکی های مختلف یبوست زا را بشناسید

خوردن غذاهای چرب و دارای فیبر کم، نوشیدن زیاد لبنیات، عدم مصرف میوه و سبزیجات، استفاده بیش از حد برنج سفید، سیب زمینی سرخ شده، هویج پخته و موز را از مهمترین عوامل بروز بیماری یبوست است.

خوردن فیبر شما را از یبوست در امان نگه می دارد

در میان سبزی‌ها و میوه‌ها و دیگر مواد غذایی آنهایی که فیبر محلول و نامحلول زیادتری دارد جو، لوبیا، نخود، ذرت، خرما، اسفناج، گلابی و کلم بروکلی، آنهایی که فیبر متوسطی دارد سبزی خوردن، کرفس، برگ مو، هویج، سیب و پرتقال و آنهایی که فیبر کمتری دارد، انواع آبمیوه‌های صنعتی و خانگی، انگور، انواع کمپوت‌ها و میوه‌های بدون پوست است.

این را هم بدانید بیشتر میوه‌هایی که طبع سردی دارند به شرط آن‌که بخوبی رسیده باشند ملین هستند بیشتر میوه‌های تابستانی همچون گلابی، آلبالو، گیلاس، هندوانه، کیوی، زردآلو و بخصوص آلو از این جمله‌اند.

چای می تواند یبوست آور باشد؟

شیرینی‌ها و تنقلات نشاسته‌ای نیز حاوی قند و چربی فراوان هستند. این خوراکی‌ها هر چند با چای و قهوه دلچسب به نظر می‌رسند اما در واقع ذخیره فیبر بسیار اندکی دارند و به بروز یبوست کمک می‌کنند.

برای ایجاد تعادل در دستگاه گوارشی پس از مصرف این خوراکی‌ها مصرف مواد غذایی حاوی فیبر فراوان مثل میوه و سبزی توصیه می‌شود.

کافئین نیز در ایجاد و تشدید یبوست نقش موثری دارد. هر چند معمولا نمی‌توان به طور کامل مصرف قهوه، چای یا کولاها را ترک کرد اما وابستگی به مصرف زیاد این نوشابه‌ها موجب خشک شدن آب بدن می‌شود که خشکی بدن نیز از عوامل اصلی بروز یبوست است.

شیر و سلامت استخوان

کلسیم، ماده ای مغذی ضروری برای تقویت استخوان ها و دندان ها، حرکت عضلات و سیگنال های عصبی است. مقامات بهداشتی توصیه می کنند برای جلوگیری از شکستگی و پوکی استخوان کلسیم کافی دریافت کنید. شیر به عنوان منبع غنی از کلسیم این ماده مغذی را به میزان لازم برای بدن تامین می کند.

تولیدکنندگان شیر گاو را با ویتامین D غنی می کنند ماده مغذی دیگری که برای سلامت استخوان گزینه مفیدی محسوب می شود. در حالی که کلسیم ماده مغذی مهمی است، اما همه مطالعات موافق نیستند نوشیدن شیر برای جلوگیری از پوکی استخوان یا شکستگی مفید باشد همانطور که یک بررسی در سال 2019 این موضوع را مورد بحث قرار داد. با توجه به وجود اختلاف نظر دانشمندان هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

شیر و کنترل یبوست

در طب آیورودا، مجموعه ای از غذاها و گیاهان برای مدیریت یبوست وجود دارد. بر اساس آخرین نظرسنجی، در حال حاضر حدود 22 درصد هندی ها از یبوست رنج می برند. یبوست با مشکل در دفع مدفوع مشخص می شود و به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها افراد زیادی را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهند، اما خیلی کم در این باره صحبت می شود.

از آنجا که صحبت در مورد مدفوع و یبوست در اجتماعات مرسوم نیست آگاهی پایین در این باره باعث بروز آسیب می شود، همچنین یبوست مزمن می تواند منجر به هموروئید و شقاق مقعد شود. با این حال، یبوست خفیف با تعداد انگشت شماری از داروها و داروهای طبیعی خانگی قابل درمان است.

در کتاب مجموعه کامل درمان های خانگی طب آیورودا یبوست یک بیماری واتا محسوب می شود که ویژگی های واتا مانند خشکی و سختی را بیان می کند. این امر به دلیل عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی، مصرف ناکافی آب و کمبود آن ایجاد می شود.

یک لیوان شیر داغ چگونه به رفع یبوست کمک می کند؟

شیر در هند به عنوان یک معجون جادویی می تواند تقریبا هر موردی را درمان کند. شیر سرشار از آهن، پروتئین، کلسیم و سایر مواد معدنی و ویتامین های ضروری دیگر است. در صورت نوشیدن آن شب هنگام باعث تقویت روند خواب می شود.

علاوه بر این، پروتئین بالای موجود در شیر می تواند اهداف کاهش وزن و عضله سازی را تسهیل کند، همچنین دندان ها و استخوان ها را محکم نگه می دارد. آیا می دانید نوشیدن روزانه شیر به کنترل یبوست کمک می کند؟

در کتاب مذکور مصرف یک یا دو قاشق چای خوری روغن حیوانی گی در یک فنجان شیر داغ هنگام خواب روش موثر، اما ملایم برای رفع یبوست توضیح داده شده است.

البته در نظر داشته باشید برای برخی افراد لبنیات دلیلی برای ایجاد یبوست است، اما برای اکثر افراد می تواند فرآیند هضم را تسکین داده و حرکات صاف روده را فعال کند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد برخی از افرادی که شیر گاو را با شیر سویا جایگزین کرده اند یبوست در آنها تسکین یافته و مدفوع خیلی راحت تر دفع می شود.

شیر و سلامت قلب

شیر به عنوان منبع پتاسیم به گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. دریافت پتاسیم بیشتر ضمن کاهش مصرف سدیم باعث کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود.

بسیاری از افراد در ایالات متحده نیاز روزانه توصیه شده خود را دریافت نمی کنند. میزان مصرفی توصیه شده پتاسیم برای مردان سه هزار و 400 میلی گرم و برای زنان دو هزار و 600 میلی گرم است. سایر مواد غذایی غنی از پتاسیم به غیر از شیر عبارتند از:

  • برگه زردآلو
  • پرتقال ها
  • سیب زمینی ها
  • گوجه فرنگی ها
  • لوبیای لیما
  • اسفناج
  • موز
  • آلو خشک
  • ماست

شیر گاو حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و کلسترول است که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، بنابراین لبنیات باید به میزان متوسط مصرف شود.

شیر و سرطان

شیر حاوی کلسیم و ویتامین D است، دو ماده مغذی که به محافظت در برابر سرطان کمک می کند. کلسیم ضمن محافظت از پوشش روده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده را کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات مصرف بیش از حد کلسیم را با سرطان پروستات مرتبط دانسته است.

ویتامین D در تنظیم رشد سلول نقش دارد که ممکن است از افراد در مقابل سرطان روده بزرگ و به احتمال زیاد سرطان پروستات و پستان محافظت کند. با این حال، تحقیقات میزان بالای ویتامین D را با افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط می دانند.

عوامل بسیاری بر خطر ابتلا به سرطان تاثیر می گذارند به همین ترتیب پیشرفت سرطان ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، بنابراین بررسی علل و عوامل خطر آن سخت است. دانشمندان هنوز برای اثبات حقایق با هر اطمینان لازم به تحقیقات طولانی مدت بیشتری نیاز دارند.

شیر و افسردگی

سطح کافی ویتامین D از منبع تولید سروتونین پشتیبانی می کند، هورمونی که افراد با روحیه، اشتها و خواب ارتباط دارد. تحقیقات از جمله یک بررسی در سال 2020 کمبود ویتامین D را با افسردگی بالینی مرتبط دانسته است. تولید کنندگان اغلب شیر گاو و گیاهی را با ویتامین D غنی می کنند.

شیر و عضله سازی

شیر گاو به رشد سریع گوساله کمک می کند، بنابراین منطقی به نظر می رسد شیر گاو به رشد عضلات کمک می کند. شیر گاو منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است، همچنین شیر کامل منبع غنی انرژی به صورت چربی اشباع است که از استفاده توده عضلانی برای انرژی جلوگیری می کند. شیر کم چرب می تواند ضمن تامین چربی کمتری فواید شیر را نیز فراهم کند.

شیر و آرتروز

در حال حاضر برای آرتروز زانو هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما محققان می گویند نوشیدن روزانه شیر با کاهش پیشرفت بیماری مرتبط است. بر اساس دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها 2015 تا 2020، گروه لبنیات شامل شیر گاو و شیر سویا است. این گروه شامل مواد مغذی اصلی زیر است:

  • کلسیم
  • فسفر
  • ویتامین  A
  • ویتامین D در محصولات غنی شده
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B12
  • پروتئین
  • پتاسیم
  • زینک
  • کولین
  • منیزیم
  • سلنیوم

تجزیه شیر به میزان چربی موجود در آن بستگی دارد. صد گرم شیر گرم با 3.25 چربی حاوی:

  • 61  کالری
  • 4.8  گرم کربوهیدرات
  • 25/3  گرم چربی
  • 3.15  گرم پروتئین
  • صد گرم شیر کم چرب حاوی:
  • 43  کالری
  • 97/4  گرم کربوهیدرات
  • 0.97  گرم چربی
  • 48/3  گرم پروتئین
  • صد گرم شیر سویا حاوی:
  • 33  کالری
  • 1.67  گرم کربوهیدرات
  • 1.67  گرم چربی
  • 92/2  گرم پروتئین

برخی از مواد مغذی مهمی که تمام شیر تامین می کند شامل موارد زیر است:

کلسیم

لبنیات از جمله شیر از غنی ترین منابع غذایی کلسیم محسوب می شوند. کلسیم برای سلامت استخوان و دندان، لخته شدن خون و فشار خون ضروری است. مواد غذایی غنی از کلسیم را با منابع منیزیم و ویتامین D مرتبط کنید زیرا ویتامین D از جذب کلسیم در روده کوچک پشتیبانی می کند و منیزیم به بدن برای جذب کلسیم توسط استخوان ها کمک می کند.

کولین

کولین یک ماده مغذی مهم برای خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه است، همچنین به سیگنال های عصبی، جذب چربی و التهاب کمک می کند.

پتاسیم

پتاسیم برای سلامت قلب گزینه حیاتی محسوب می شود که شامل کاهش خطر سکته، بیماری های قلبی و فشار خون بالا است. 100 گرم شیر گاو حاوی حدود 162 میلی گرم پتاسیم است که کمی بیشتر از بسیاری از نوشیدنی های حاوی شیر سویا است. با این حال، در مورد عدم تحمل لاکتوز علامتی مانند اسهال منجر به کاهش پتاسیم می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده

تولیدکنندگان بیشتر شیرها از جمله گاو، سویا و بادام را با ویتامین ها و مواد معدنی اضافی غنی می کنند که به طور طبیعی وجود ندارند. این مواد مغذی اضافه شده شامل ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و پیریدوکسین است.

قرار گرفتن در معرض نور برخی از ویتامین ها به ویژه A و ریبوفلاوین را از بین می برد، بنابراین نگهداری شیر در ظروف شفاف باعث کاهش مواد مغذی موجود در آن می شود.

نگراني ها و احتياط ها پیرامون نوشیدن شیر

بخش های زیر اثرات سوءاحتمالی نوشیدن شیر را برای سلامتی بررسی می کنند.

چربی های اشباع شده

لبنیات سرشار از چربی های اشباع است. انجمن قلب آمریکا خاطرنشان می کنند خوردن بیش از حد چربی های اشباع سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد، همچنین این انجمن توصیه می کند افراد بیش از پنج تا 6 درصد کل کالری خود را از چربی های اشباع دریافت نکنند.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که بدن لاکتوز تولید نمی کند، آنزیمی که برای تجزیه قند موجود در شیر به نام لاکتوز به آن نیاز است. تخمین زده می شود 65 درصد افراد توانایی هضم لاکتوز بعد از نوزادی را دارند. این بیماری بیشتر در افراد با نژاد آسیای شرقی مشاهده می شود و 70 تا 100 درصد از این جمعیت را درگیر می کند.

حساسیت به شیر

حساسیت یا حساسیت بیش از حد به شیر با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. در آلرژی بدن به پروتئین ها و نه قندهای شیر واکنش نشان می دهد. آلرژی به شیر گاو علائمی مانند خس خس سینه و آسم، اسهال، استفراغ و ناراحتی دستگاه گوارش ایجاد می کند حتی آلرژی شدید نیز می تواند منجر به آنافیلاکسی واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی شود.

مقدار زیاد پتاسیم یا فسفر

دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی خاص مضر است. مصرف بیش از حد در رژیم غذایی به تنهایی امری نادر است، اما برخی از داروها یا شرایط پزشکی نیز می توانند باعث افزایش آن شوند. در صورت وجود مشکلات کلیوی مصرف بیش از حد پتاسیم یا فسفر می تواند برای فرد مضر باشد. پتاسیم بیش از حد به عنوان هایپرکالمی شناخته می شود.

کلسیم زیاد است

کلسیم زیاد یا هیپرکلسمی باعث بروز یبوست، تولید سنگ یا حتی نارسایی کلیه می شود. به ندرت از طریق رژیم غذایی رخ می دهد، اما هنگام استفاده از مکمل های کلسیم توسط فرد خطر محسوب می شود.

هورمون ها و آنتی بیوتیک ها

شیر گاو ممکن است حاوی بقایای هورمون ها و آنتی بیوتیک ها، همچنین دی اکسین ها و بی فنیل های پلی کلرین باشد. این مواد باقیمانده بر سلامتی انسان تاثیر منفی از جمله اثرات سوء بر سیستم عصبی، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن می گذارند، همچین خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهند.

در حالی که کلسیم و ویتامین D از شیر گاو برای سلامت استخوان مفید است، برخی شواهد نیز نشان می دهند پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی به عنوان مثال از شیر گاو اثر اسیدی دارند. بر اساس اظهارات محققان هاروارد، این امر می تواند به سلامت استخوان آسیب برساند و باعث شود بدن کلسیم را از استخوان ها بکشد تا سطح بهینه pH خون را بازیابد. به همین ترتیب سود خالص کلسیم در شیر گاو ممکن است کمتر از حد انتظار باشد.

برای نوزادان

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC) ، نوزادان نباید قبل از 12 ماهگی از شیر گاو استفاده کنند. به این دلیل که شیر گاو پروتئین و مواد معدنی زیادی برای کنترل کلیه نوزادان دارد و ممکن است آنها را در معرض خطر خونریزی روده قرار دهد.

خلاصه

شیر گاو منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و سایر مواد مغذی مهم است که می تواند برای سلامتی مفید باشد. بر اساس اظهارات یکی از محققان دانشگاه هاروارد، لبنیات برای سلامتی مطلوب لازم نیست. گرچه بسیاری دیگر نوشیدن آن را توصیه می کنند و بسیاری از مردم نوشیدن شیر گاو را راهی آسان برای دریافت مواد مغذی ضروری از جمله کلسیم، ویتامین D و پروتئین می دانند.

مترجم: الهه زارعی

معجون هایی برای درمان یبوست
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حمید ابراهیمی

حمید ابراهیمی

1399-06-03 - 07:26 پاسخ

واقعا مطالبه خوبی بود ممنون👌👌👌

امیر

امیر

1399-02-20 - 22:19 پاسخ

واقعا کمک پسرخاله ام کردید ۱ نیم سالشه یبوست داره

امیر

امیر

1399-02-20 - 22:19 پاسخ

واقعا کمک پسرخاله ام کردید ۱ نیم سالشه یبوست داره

امید برجی

امید برجی

1399-01-29 - 18:44 پاسخ

سلام. ضمن تشکر ازمطالب شما. بند سنم 42 هست اکثرا یبوست دارم ولی مدتی است یبوستم بیشتر و خونریزی دارم. هردقت برای دفع میرم. چکار کنم ازاین وضعیت راحت بشم البته از پماد فیشر هم استفاده میکنم. باتشکر

منیره رمضانی

منیره رمضانی

1399-01-29 - 08:23 پاسخ

باسلام وعرض ادب پدرپیری دارم تحرک ندارن الزایمردارن از یوبوست رنج میبره شیرکه میخوره احساس میکنم بهترایا شیرصبح وشب بخوره یا نه چون بخاطر مفاصلش هم بایداستفاده کنه لطفا راهنمایی کنیدسپاس

فاطمه براتی

فاطمه براتی

1398-09-27 - 18:38 پاسخ

واقعا مطالب کامل و عالی هستند...کمال تشکر رو دارم