با این غذاها جلوی اشتهای خود را بگیرید

zahra
دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی: زمانی که می خواهید شروع به رژیم گرفتن کنید کم کردن میزان غذایی که می خورید اجتناب ناپذیر است، اما دلیل اصلی اینکه انجام بیشتر رژیم ها به بیش از یک هفته نمی رسد احساس گرسنگی است که باید در طول روز تحمل کرد.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

زمانی که می خواهید شروع به رژیم گرفتن کنید کم کردن میزان غذایی که می خورید اجتناب ناپذیر است، اما دلیل اصلی اینکه انجام بیشتر رژیم ها به بیش از یک هفته نمی رسد احساس گرسنگی است که باید در طول روز تحمل کرد. خبر خوب این است که می تواند بدون اینکه کالری اضافی استفاده کنید گرسنگی را کنترل کنید. در حقیقت خوردن بعضی از غذاها باعث می شود مغز سیگنال دریافت کند مبنی بر اینکه بدن به اندازه کافی غذا گرفته است و اشتها دیگر باید خاموش شود. با خوردن غذاهایی که در این لیست به شما معرفی می کنیم فریاد بستنی را که اسم شما را صدا می زند را دیگر نخواهید شنید.

سیب

دبرا وین متخصص تغذیه و رژیم های غذایی می گوید حدود نیم ساعت قبل ازوعده ی غذایی اصلی یک سیب میل کنید، فیبر و آب موجود در سیب باعث می شود احساس سیری کنید و اشتها کنترل شود.

لوبیا، نخود، عدس

پالس های غذایی مانند نخود، عدس، لوبیا، نخود فرنگی غذاهای خارق العاده ای هستند که غنی از پروتئین و همچنین سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین B و آهن نیز هستند. خوردن مقدار زیادی از این نوع غذاها کمک می کند بتوانید اشتهای خود را کنترل کنید. بر اساس تحقیق متا آنالیزی که اخیرا انجام شد و نتایج آن در مجله چاقی منتشر شد محققان به این نتیجه رسیدند که افراد پس از خوردن وعده های دارای حبوبات برای مدت بیشتری احساس سیری می کنند.

سوپ

در یک تحقیق مشخص شد افرادی که قبل از وعده ی اصلی یک کاسه سوپ کم کالری بر پایه ی آب مرغ میل می کنند 20% کالری دریافتیشان از آن وعده کاهش پیدا می کند. سوپ از آنجایی که حجم معده را پر می کند تا حدود زیادی می تواند جلوی اشتها را بگیرد و جالب اینجاست که این کار را در عین کم کالری بودن انجام می دهد.

خیارشور

خیارشور و دیگر غذاهای تخمیر شده دارای اسید های چرب با زنجیره ی کوتاه هستند. در تحقیقات اخیر آکادمی علوم نیویورک دریافتند که این نوع غذاها پیوند بین مغز و روده را تقویت می کنند. غذاهای تخمیر شده به تولید هورمون های عبور از سد خونی مغزی کمک می کند این هورمون ها باعث بهبود ارسال سیگنال اشتها می شود. غذاهای تخمیر شده همچنین پروبیوتیک را نیز تقویت می کنند، باکتری که به هضم غذا کمک می کند. بعضی متخصصان بر این باورند که پروبیوتیک ها اشتها را پایین می آورند و به کاهش وزن کمک می کنند.

پودر فلفل

شاید بیشتر شما بدانید که کپسایسین موجود در فلفل که عامل تندی آن است باعث بالا رفتن سرعت متابولیزم می شود. تحقیقات اخیر در دانشگاه ماستریخت هلند نشان می دهد تند کردن یک وعده ی غذایی روی اشتها تاثیر می گذارد و آن را کنترل می کند. اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری فلفل به هر وعده کمک می کند سریعتر احساس سیری و پری کنید. در یک آزمایش به دو گروه به دو میزان متفاوت غذا داده شد، به گروه اول 75% از میزان وعده ای که باید می خوردند داه شد اما به دلیل تند بودن غذا افراد مورد آزمایش گروه اول اکثرا نتوانستند بشقاب خود را کامل میل کنند، به گروه دوم 100% از میزان وعده ای که باید می خوردند داده شد و اکثر آنها همه آن وعده را خوردند.

شکلات تلخ

اگر دلتان هوس غذایی شیرین کرده به سراغ شکلات تلخ بروید. تحقیقات به این نتیجه رسیده است که شکلات تلخ میتواند باعث کاهش فشار خون شود و همچنین از قلب و مغز محافظت می کند. همچنین احساس سیری بیشتری نسبت به شیر شکلات به فرد می دهد و میل به غذاهای شیرین و حتی شور را نیز کم می کند. بر اساس یک مطالعه در مجله تغذیه و دیابت شرکت کنندگان در وعده هایی که قبل از آن شکلات تلخ خورده بودند 17% کمتر کالری مصرف کردند.

تخم مرغ

شروع روز با تخم مرغ کمک می کند تا در وعده ی ناهار احساس سیری و رضایت کنید. قدرت موجود در پروتئین: تحقیقات دانشگاه میسوری در کلمبیا نشان داد که خوردن یک صبحانه 300 کالری که از 30 تا 39 گرم پروتئین تشکیل شده باشد در مدت زمان بین صبحانه و ناهار باعث سیری و احساس پری می شود. به همین دلیل کسانی که صبحانه ای پروتئینی میل می کنند نسبت به دیگر افراد در کل روز کالری کمتری مصرف می کنند.

آجیل ها

آجیل دیگر غذای پر کننده ای است که کمک می کند کمتر بخورید. محققان اینگلیسی دریافتند زنانی که 42 گرم بادام زمینی یا 3 قاشق غذا خوری کره بادام زمینی را با غلات سبوس دار و آب پرتقال برای صبحانه می خورند نسبت به کسانی که از این نوع غذاها استفاده نمی کنند تا 12 ساعت بعد از آن وعده احساس سیری خواهند داشت. آجیل اساسا توسط طبیعت طراحی شده است تا اشتها را کنترل کند زیرا دارای چربی های اشباع نشده سالم است که در کنار پروتئین و فیبر قرار داده شده است.

غلات

تحقیقات زیادی تا به حال تاثیر مثبت مصرف غلات بر کنترل اشتها را نشان داده اند. بر اساس یک تحقیق که توسط متخصصان آمریکایی انجام شد به شرکت کنندگان 250 کالری غلات به همراه 113 کالری شیر داده شد. این شرکت کنندگان با خوردن وعده ی شامل غلات برای مدت طولانی احساس سیری کردند و کمتر میل به خوردن کالری اضافی از خود نشان دادند. دلیل این اتفاق چیست؟ غلات سرشار از فیبر و پروتئین هستند و همچنین دارای مقادیر بالایی بتا گلوکان قندی که خاصیت مفید بودن برای قلب را به غلات می دهد و هیدراتاسیون است که خواص آن را چند برابر می کند.

آب

کمبود آب بدن ممکن است شما را دچار این اشتباه کند که گرسنه هستید. چرا؟ نشانه های گرسنگی تقریبا با نشانه های کم آب شدن بدن مشابه هستند، کم انرژی بودن، کاهش عملکرد شناختی، و بد شدن خلق و خو. پس دفعه ی دیگر که فکر میکردید گرسنه هستید و به دنبال یک میان وعده بودید ابتدا یک لیوان آب بنوشید و10 دقیقه صبر کنید. با تامین آب بدن احساس گرسنگی که داشتید از بین می رود و خود را از مصرف صدها کالری اضافی نجات داده اید.

چرا پروتئین؟

می شود گفت شیر و فراورده های آن یکی از پر کننده ترین پروتئین ها هستند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که یک لیوان نوشیدنی پروتئینی مصرف می کنند از افرادی که یک لیوان نوشیدنی حاوی کربوهیدرات مصرف کرده اند، 18% کمتر در خطر احساس گرسنگی مجدد قرار دارند. انرژی پروتئین به دلیل اینکه کند وارد خون می شود مدت زمان سیری را افزایش می دهد.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص درمان چاقی و لاغری در سال 1345 در دانشکده پزشکی پذیرفته شد و در سال 1352 از دانشکده پزشکی مدرک دکترای پزشکی‌ دریافت کرد. دکتر محمد صدق کرمانی از سال 1352 تا 1358 در بغداد مشغول طبابت بود. سال 1358 بعد از اقدام صدام به اعدام تعدادی از پزشکان متعهد، به سوریه هجرت کرد. چند ماه پس از اقامت در سوریه، به جمهوری اسلامی ایران بازگشت. او ‌پس از پایان جنگ مطب شخصی دایر کرد و به طبابت پرداخت. دکتر محمد صادق کرمانی در درمان چاقی و لاغری تبحر ویژ‌‌ای دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر محمدصادق کرمانی با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188371326  

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ