خطرات جدی دستمال کاغذی برای خانم ها!

bagheri.mry
متاسفانه استفاده از دستمال های کاغذی امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و بسیاری از خانم ها به طور وسواس گونه ای بعد از هر بار دستشویی رفتن از آن ها استفاده می کنند که این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در زنان شده است. برخی زنان تصور می کنند دستمال های کاغذی هرچه سفیدتر و نرم تر باشند، مرغوبتر هستند و خطری برای سلامتی نخواهند داشت، در صورتی که برای سفید کردن این دستمال های کاغذی مواد شیمیایی بییشتری مورد استفاده قرار می گیرد و این دستمال ها خطرناک تر هستند!

پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است و به محرک های خارجی مانند دستمال کاغذی با سرعت و با شدت زیادی واکنش نشان می دهد. متاسفانه استفاده از دستمال های کاغذی امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و بسیاری از خانم ها به طور وسواس گونه ای بعد از هر بار دستشویی رفتن از آن ها استفاده می کنند که این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در زنان شده است.

برخی زنان تصور می کنند دستمال های کاغذی هرچه سفیدتر و نرم تر باشند، مرغوبتر هستند و خطری برای سلامتی نخواهند داشت، در صورتی که برای سفید کردن این دستمال های کاغذی مواد شیمیایی بییشتری مورد استفاده قرار می گیرد و این دستمال ها خطرناک تر هستند! یکی از این مواد سفید کننده، کلر است که سموم خطرناکی تولید کرده و در بدن تجمع می یابد.

مواد شیمیایی مورد استقاده برای سفید کردن این دستمال ها، هم چنین می توانند عوامل بروز سرطان نیز باشند. علاوه بر سرطان، خطراتی مانند برهم خوردن تعادل هورمون ها، نقص سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت باروری و نقایص مادرزادی نیز در کمین این افراد است.

از دیگر مشکلات مهم ایجاد شده توسط این دستمال ها، این است که مواد و ترکیب های موجود در دستمال های کاغذی، جزو مواد آلرژن هستند. این حساسیت زا بودن در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال های کاغذی، تشدید هم خواهد شد. افراد مبتلا به آلرژی های پوستی با استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم تر شدن شرایط پوستی شان در ناحیه تناسلی مواجه خواهد شد.

در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلا هستند. این خانم ها در دوره هایی به دلیل تشدید آلرژی شان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می کنند و نمی دانند که درمان مشکل آنها به سادگی و با حذف ماده آلرژن که همان دستمال کاغذی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

خطر پاپیلوماتوز در اثر استفاده از دستمال های کاغذی

برخی از خانم ها عادت دارند که تمام قسمت های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط ها را به شدت با دستمال کاغذی خشک کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس گونه شبیه است تا بهداشتی. تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد.

این روزها بسیاری از خانم ها با شکایت از وجود دانه هایی ریز و همرنگ پوست که در قسمت داخلی لبه های ناحیه تناسلی (محلی که مخاط تناسلی را هم دربر می گیرد) ایجاد شده اند، به پزشک مراجعه می کنند. این ضایعات که بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آنها هم به هیچ عنوان وجود ندارد، «پاپیلوماتوز» نام دارند. پاپیلوماتوزها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می گیرند و آلرژی های تماسی مانند استفاده از دستمال های کاغذی باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آنها می شود.

خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوزها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم کم از بین می روند. به همین دلیل هم نیازی به استفاده از روش های تهاجمی یا غیرتهاجمی برای حذف این ضایعات پوستی وجود ندارد، ضمن اینکه پاپیلوماتوزها به همسر منتقل نمی شوند یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد هم وجود نخواهد داشت.

خطر استفاده از دستمال های کاغذی برای کودکان

دختربچه ها و نه پسربچه ها به دلیل پوست حساسی که دارند، نباید با دستمال کاغذی خشک شوند. دختربچه ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شما می توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه ها، لباس زیر آنها را شب به شب عوض کنید و لباس های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

برخی از خانم ها در اثر استفاده از پدهای بهداشتی هم دچار خارش و التهاب پوست خارجی ناحیه تناسلی می شوند. توصیه ما به این گروه از خانم ها، استفاده از پدهای پنبه ای غیرمعطر و تعویض مارک پد خود در صورت حساسیت دادن به آن است. اگر هم فردی به هر دلیلی مجبور شد که از دستمال کاغذی تحت شرایط خاصی برای خشک کردن خود کمک بگیرد، بعد از بلند شدن، تنها قسمت های خارجی ناحیه تناسلی و کناره های پاهای خود را خشک کند. هر نوع دستمالی باید روی این قسمت های حساس، گذاشته و برداشته شود.کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی یا مخاط آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت می شود.

خطرات دستمال های رنگی و معطر

در بازار که قدم بزنید با انواع دستمال های توالت با رنگ ها و عطرهای مختلفی مواجه می شوید که بیش از آن که برای سلامتی خوب باشد، به ضرر آدمی تمام می شود، اما افراد کمی از خطرات دستمال های توالت رنگی و معطر اطلاع دارند.

از سال 1987، سازمان غذا و داروی آمریکا بعد از آزمایش روی نمونه های حیوانی، استفاده از رنگ ها و عطرها را در صنایع داروسازی ممنوع اعلام کرده است، اما هنوز هم می توان ردپای این مواد خطرناک را در دستمال ها مشاهده کرد.

مواد شیمیایی مانند رنگ ها، مواد سفیدکننده و بوهای معطر جزو مواد خطرناکی هستند که علاوه بر خطرناک بودن این مواد برای سلامت بشر، آلوده کردن محیط زیست را نیز در پی دارد.

پیامدهای استفاده از دستمال های رنگی و معطر

عفونت مجاری ادراری

استفاده از دستمال های توالت رنگی و معطر باعث تحریک ناحیه واژن در خانم ها می شود که ممکن است به عفونت های مجاری ادراری بینجامد. دیگر مواد به کار رفته در دستمال توالت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی، خارش یا حتی بروز واکنش های حساسیتی شود. الکل، فسفات، کلر، پروکسیدها و ویژگی های آنتی باکتریال و نیز فرمالدئید و عوامل فعال جزو مواد خطرناک به شمار می روند.

سرطان گردن رحم

این نوع دستمال توالت تأثیر مستقیم روی سیستم تناسلی زنان دارد و استفاده از خطر بروز سرطان گردن دهانه رحم را افزایش می دهد.

مشکلات مقعدی

دستمال های توالت معطر و رنگی همچنین ممکن است موجب التهاب و خارش در ناحیه مقعد شود. از سوی دیگر، رنگی که در این دستمال ها به کار رفته مانع از تشخیص وجود احتمالی خون در ادرار یا مدفوع می شود. از آنجایی که وجود خون در مدفوع از علائم شایع سرطان روده بزرگ محسوب می شود، استفاده از این نوع دستمال ها می تواند رنگ خون را پنهان کند و فرد آن را با رنگ دستمال اشتباه بگیرد بنابراین تشخیص بیماری به تأخیر می افتد.

عفونت های قارچی

محققان ارتباط قوی را بین استفاده از دستمال های توالت رنگی و بروز عفونت های قارچی کشف کرده اند و متخصص زنان در مواجهه با مبتلایان به عفونت های قارچی در ابتدا در مورد استفاده از این نوع دستمال ها سوال می کنند.

جایگزین های دستمال کاغذی

برای خشک کردن ناحیه تناسلی، به جای دستمال های آلرژن، می توان از چند جایگزین استفاده کرد. اولین راه، استفاده از حوله های سفید و نخی در خانه است. شما می تواندی خودتان را در منزل با این حوله ها خشک کنید و شب به شب آنها را برای استفاده روز بعد، بشویید.

راه بعدی استفاده از حوله های یکبار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به صورت بسته های بزرگ هم عرضه می شوند. شما می توانید این حوله یا پارچه های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت زایی هم ندارند را به تکه های کوچک تقسیم کنید و آنها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آنها برای خشک کردن خود استفاده کنید.

به این ترتیب، شانس ابتلا به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلی تان را از بین خواهید برد. نکته دیگر اینجاست که گاهی برخی از خانم ها به دلیل استفاده از لباس های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می شوند. در این صورت می توان با حذف این لباس ها و استفاده از لباس زیرهای نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آنها هم به سرعت خشک می شود استفاده از دستمال کاغذی را نادیده گرفت. به این ترتیب می توانید به جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه از لباس های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباس تان را روزی یک یا دو مرتبه عوض کنید.

 این مطالب را نیز بخوانید:

مصرف دستمال کاغذی برای نواحی تناسلی چه خطراتی دارد؟

کدام بهتر است خشک‌کن یا دستمال کاغذی؟

همه چیز درباره دستمال کاغذی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ