چگونه با ویتامین دی وزن کم کنیم؟

faateme1366
برای کم کردن وزن راه های بسیار زیادی وجود دارد ولی آیا باورتان می شود که یکی از راه های تناسب اندام اندازه گیری و تنظیم ویتامین دی بدنتان است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به شما روش کاهش وزن با ویتامین دی را آموزش دهیم

ویتامینD چیست و بر چند قسم است؟

ویتامینD در زمره‌ی ویتامین‌های محلول در چربی( A,D,EوK) به شمار می‌رود، این بدان معناست که در چربی یا روغن حل می‌شود و می‌تواند برای مدت طولانی در بدن ذخیره گردد.

در واقع ۲ نوع اصلی از آن در مواد غذایی یافت می‌شود.

ویتامینD3 ( کالی کلسیفرول): که در برخی مواد غذایی حیوانی از جمله ماهی‌های چرب و سفیده‌ی تخم‌مرغ یافت می‌شود.

ویتامینD2 ( ارگو کلسیفرول): که در گونه‌های نادری از برخی قارچ‌ها یافت می‌شود.

از این دو نوع، ما به D3 نیازی بیشتری داریم زیرا تاثیر آن در افزایش سطح ویتامین D خون دو برابر D2 است.

 

مقدار و زمان مصرف ویتامین دی

در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، یعنی سطح ویتامین دی خون آن ها کمتر از 30 است، توصیه می شود که تا چند هفته قرص های ویتامین دی حاوی 50 هزار واحد ویتامین دی را به طور هفتگی مصرف کنند و پس از آن قرص های 50 هزار واحدی ویتامین دی ماهانه مصرف شود. قرص های خارجی ویتامین دی اغلب حاوی هزار واحد ویتامین دی است.

یعنی اگر شما روزی یک قرص هزار واحدی مصرف کنید، در عرض یک ماه، هزار واحد ویتامین دی مصرف کرده اید. در صورتی که هر کدام حاوی 5 هزار واحد ویتامین دی است. بنابراین اگر سطح ویتامین دی شما نرمال است و کمبود ویتامین دی ندارید، مصرف روزانه یک قرص خارجی ویتامین دی (هزار واحد) کافی است.

اما اگر سطح ویتامین دی شما کمتر از 30 است و کمبود ویتامین دی دارید توصیه می شود که تا چند هفته قرص های 50 هزار واحدی ویتامین دی را مصرف کنید (هفته ای یک قرص) و پس از آن ماهی یک قرص 50 هزار واحدی مصرف کنید تا این که سطح ویتامین دی بدن شما به حد نرمال (بالای 30) برسد.

ویتامین دی چون محلول در چربی است در بین غذا مصرف کنید. و تجویز این ویتامین را به پزشک بسپارید

 

چقدر ویتامین دی برای بدن لازم است؟

پزشک شما آزمایشاتی مبنی بر اندازه‌گیری میزان کلسیفدیول یا ویتامینD25 ( هیدروکسی) برایتان می‌نویسد. هر نتیجه‌ی پایین‌تر از ۱۲ نانوگرم یا میلی‌لیتر، کمبود ویتامین D تلقی می‌شود و هر رقمی بیش از ۲۰ نانوگرم یا میلی لیتر حاکی از میزان آن در حد کفایت است.

 

میزان مصرف توصیه‌شده در روز برای امریکایی‌ها به قرار زیر است:

۴۰۰ واحد( ۱۰ میکرو گرم) برای نوزادان بین ۰ تا ۱۲ ماهه.

۶۰۰ واحد( ۱۵ میکروگرم) برای کودکان و بزرگسالان بین ۱ تا ۷۰ سال.

۸۰۰ واحد( ۲۰ میکروگرم) برای سالمندان، زنان باردار و زنان در طول مدت شیردهی. .

گرچه بر اساس اعلان رسمی مرکز سلامت، هر رقمی پایین‌تر از ۱۲ میلی‌لیتر ویتامینD در خون، دال بر کمبود ویتامین D می‌باشد اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که برای حفظ سلامت کامل و پیشگیری از بیماری‌ها این رقم باید بیش از ۳۰ میلی لیتر باشد.

بر اساس اعلان انجمن پزشکی امریکا، حداکثر میزان مورد نیاز برای سلامت ۴۰۰۰ واحد، معادل ۱۰۰ میکروگرم، می‌باشد.

 

مصرف ویتامین دی به زنان باردار توصیه می شود؟

ویتامین D با حفظ سطح کلسیم بدن به سالم ماندن استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. تحقیقات متعدد در این رابطه نشان داده‌ است که مصرف مکمل‌های ویتامین D ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان، عفونت‌های تنفسی و آسم و همچنین بیماری‌های دوران بارداری مثل پره‌اکلامپسی و دیابت دوران بارداری، کمک کند.

اما نتایج این آزمایش‌ها با هم در تعارض هستند و همچنین میزان تجویز این مکمل در میان سازمان‌های پزشکی مختلف، یکسان نیست. به‌ عنوان‌ مثال سازمان بهداشت جهانی(WHO) توصیه می‌کند که بهتر است زنان سالم در طول زمان بارداری از مصرف مکمل ویتامین D اجتناب کنند.

 

چگونه با ویتامین دی وزن کم کنیم؟

بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند بدون این که خودشان از این مسئله اطلاع داشته باشند. واقعیت این است که کمبود ویتامینD یکی از شایعترین کمبودهایی است که در بدن انسان ناشناخته باقی می ماند. این کمبود روی تمام سلول های بدن تأثیر منفی دارد از جمله روی سلول های چربی.

نکته: ترکیب امگا۳ و ویتامینD باعث کاهش وزن و پیشگیری از ابتلا به سرطان می شود. سعی کنید ماهی های غیرپرورشی و وحشی را انتخاب کنید چون تا ۲۵ درصد بیشتر ویتامینD دارند.

 

چگونه ویتامین دی به تناسب اندام کمک می کند؟

وقتی سطح ویتامینD بدن شما کافی باشد، بدن مقدار لیتین بیشتری آزاد خواهد کرد. لپتین هورمونی است که حامل این پیام به مغز است، تو سیر شده ای، دیگر نخور. از سوی دیگر کمبود ویتامین D به معنی لپتین کمتر و افزایش هرچه بیشتر دور کمر است. نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان داده اشتهای افرادی که موقع صبحانه ویتامین D و کلسیم می خورند به مدت ۲۴ ساعت کاهش چشمگیری خواهدداشت. همچنین کمبود ویتامین D باعث مقاومت نسبت به انسولین شده که نتیجه آن پرخوری و اضافه وزن است.

 

بعد از خوردن قرص دور اینها را خط بکشید

قهوه، چای و انواع نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند مانع از جذب کامل ویتامین‌ها و مواد معدنی از مکمل‌های غذایی ‌شود. قرص‌ها را همراه با آب یا آب‌میوه طبیعی مصرف کنید. بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های دیگر حداقل به مدت دو ساعت اجتناب کنید.

 

ویتامین دی در کدام خوراکی ها یافت می شود؟

گرچه ماهی‌های چرب همانند سالمون، ماهی خالخالی، شمشیر ماهی، قزل‌آلا، تن و ساردین منابع قابل توجهی از این ویتامین قلمداد می‌شوند، اما برای تامین ویتامین D در حد کفایت باید آنها را یک روز در میان در وعده‌های خود بگنجانید.

تنها منبع مغذی بسیار مفید برای تامین ویتامین D، روغن‌ جگر ماهی‌ از قبیل روغن جگر ماهی کاد می‌باشد که هر یک از قاشق آن حاوی دو برابر میزان روزانه‌ی مورد نیاز بدن است.

به یاد داشته باشید که محصولات لبنی و حبوبات اغلب سرشار از ویتامین D هستند.

انواع نادری از قارچ‌ها نیز حاوی ویتامین D می‌باشند و همچنین سفیده‌ی تخم مرغ حاوی مقدار اندکی از این ویتامین را داراست.

 

مصرف ویتامین دی چه فوایدی دارد؟

معمولا این ویتامین به اندازه کافی در بدن تولید نمی شود و باید تحت نظر پزشک، مکمل ویتامین D استفاده شود.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، ویتامین D از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، ام اس، دیابت، آرتریت روماتویید، آلزایمر و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

فواید و عوارض قرص آهن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ