بهترین زمان مصرف سیتالوپرام چیست؟

faateme1366
اس ‌سیتالوپرام با نام تجاری لگزوپرام، لگزاتال، ازیپم و سیپرالکس برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می کند.

اس ‌سیتالوپرام با نام تجاری لگزوپرام، لگزاتال، ازیپم و سیپرالکس برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین) در مغز عمل می کند.

اس‌ سیتالوپرام؛ نحوه مصرف و تداخل دارویی آن

اس سیتالوپرام عضوی از گروه داروها به عنوان مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می شوند. این دارو سطح انرژی و احساس خوشبختی را بهبود بخشد و عصبی شدن را کاهش می دهد.

قرص سیتالوپرام چیست و چه کاربردی دارد؟

sit TAL o pram) citalopram) با نام تجاری Celexa ،از دسته دارویی ضد افسردگی های موسوم به  SSRIsمهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین است.سیتالوپرام در درمان افسردگی استفاده می شود. اس سیتالوپرام برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده طبیعی خاصی (سروتونین) در مغز اثر خود را می گذارد.

سیتالوپرام به چه اشکالی وجود دارد؟

قرص های خوراکی20 میلی گرمی صورتی رنگ و خط دار

قرص های خوراکی 40 میلی گرمی سفید رنگ و خط دار

محلول خوراکی 10mg/5ml

نحوه مصرف اس سیتالوپرام

قبل از شروع مصرف اس سیتالوپرام و هر بار شارژ کردن دفترچه راهنمای دارو و بروشور موجود در جعبه آن را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشک خود صحبت کنید. این دارو به صورت خوراکی بدون غذا طبق دستور پزشک به طور معمول یک بار در روز صبح یا عصر مصرف می شود.

میزان مصرف اس سیتالوپرام بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروها مصرفی تعیین می شود. حتما فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود (از جمله داروهای تجویزی، بدون نسخه و محصولات گیاهی)  تهیه کرده و آن را در اختیار پزشک خود قرار دهید. در صورت مصرف نوع مایع این دارو دوز آن را با استفاده از پیمانه یا قاشق مخصوص اندازه گیری کنید.

برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی مصرف این دارو توسط پزشک با دوز پایین شروع می شود و به تدریج افزایش می یابد، بنابراین دستورات پزشک را با دقت دنبال کنید.

سرخود دوز داروی خود را افزایش ندهید یا بیش از زمان تجویز استفاده نکنید زیرا انجام این کارها نه تنها باعث بهبود سریع تر نمی شود بلکه خطر بروز عوارض جانبی را نیز افزایش می دهد.

برای بهره مندی از مزایای آن دارو را به طور منظم مصرف کنید. مصرف دارو را حتی با وجود احساس بهبودی ادامه دهید و آن را بدون دستور پزشک قطع نکنید زیرا قطع ناگهانی آن باعث تشدید شرایط می شود.

حتی احتمال می رود علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب و احساسات مختصر شبیه شوک الکتریکی را تجربه کنید.

برای جلوگیری از بروز این علائم پزشک به تدریج دوز دارو را کاهش می دهد، بنابراین برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کرده و هرگونه علائم جدید یا تشدید آن را بلافاصله به وی اطلاع دهید.

اثربخشی دارو بین یک تا 2 هفته طول می کشد و 4 هفته برای بهره مندی از مزایای کامل دارو زمان نیاز است. در صورت عدم بهبودی یا تشدید وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید.

زمان صحیح مصرف سیتالوپرام چه زمانی است؟

این دارو از طریق دهان همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک معمولا یک بار در روز صبح و یا شب مصرف کنید. دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن، و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید باشد.

حتما پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، به دقت دوز آن را با استفاده از دستگاه اندازه گیری ویژه یا قاشق اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

اگر پزشک تان قصد تجویز سیتالوپرام داشت، حتما موارد زیر را به او بگویید

  •  در صورت وجود لخته خون در رگ های بدن
  • در صورتی که بیماری کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی
  • گلوکوم
  • ابتلا به صرع و تشنج
  • اگر بیماری قلبی و عروقی دارید
  • نارسایی قلبی ، اختلال ریتم قلب ، کم بودن ضربان قلب ، تپش قلب یا سابقه حمله قلبی
  • سابقه سکته مغزی
  • در صورتی که سطح پتاسیم خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به بیماری دوقطبی
  • در صورتی که هرگونه اعتیادی دارید
  • در صورتی که قبلا سابقه خودکشی داشته اید و یا در فکر خودکشی کردن هستید .
  • در صورتی که کسی در خانواده شما ، قبلا سابقه خودکشی کردن داشته است

به پزشک خود اعتماد داشته باشید

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، ممکن است پزشک شما دستور دهد مصرف این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد. به دقت دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید.

میزان مصرف خود را افزایش ندهید و یا از این دارو برای مدت زمان طولانی تر از چیزی که تجویز شده است، استفاده نکنید. با این کار وضعیت شما سریع تر بهبود نخواهد یافت، و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش خواهد یافت.

برای اینکه بیشتر از فواید این دارو بهره مند شوید این دارو را به طور منظم مصرف کنید. به منظور کمک برای فراموش نکردن مصرف دارو، آن را هر روز در زمان معینی استفاده کنید.

از عوارض این دارو مطلعید؟

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک به سیتالوپرام مانند دانه دانه شدن پوست ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان و یا گلو فورا به اورژانش مراجعه کنید.

بروز هر گونه علایم ناخوشایند (مانند: تغییر در رفتار و خلق و خو، اضطراب، حملات ترس، مشکلات مربوط به خواب، احساس آشفتگی، تحریک پذیری و انجام دادن اعمال خشونت آمیز، بی قراری، بیش فعالی جسمی یا فکری، تشدید افسردگی، افکار خودکشی یا  آسیب زدن به خود و یا دیگران) را به پزشک معالج گزارش دهید.

بیشتر بخوانید:اگر هنگام قورت دادن درد دارید، حتما این مطلب را بخوانید

اثرات جانبی مصرف اس ‌سیتالوپرام

حالت تهوع، خشکی دهان، مشکل در خواب، یبوست، خستگی، خواب آلودگی، سرگیجه و افزایش تعریق ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید پزشک با علم بروز عوارض جانبی این دارو را برای شما تجویز کرده، بنابراین وی تشخیص داده مزایای اس سیتالوپرام بیش از عوارض آن است. بسیاری از افراد مصرف کننده این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی از جمله کاهش علاقه به رابطه جنسی، تغییر در توانایی جنسی، کبودی/خونریزی آسان بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این، در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی از جمله مدفوع خونی/ سیاه/ قیری، غش، ضربان سریع/ نامنظم قلب، استفراغ شبیه به قهوه، تشنج، درد/ تورم/ قرمزی چشم، بزرگ شدن مردمک چشم و تغییرات بینایی تغییرات (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب و تاری دید) به پزشک مراجعه کنید.

این دارو ضمن افزایش سروتونین به ندرت باعث بیماری بسیار جدی به نام سندرم سروتونین/ سمیت می شود. در صورت مصرف داروهای دیگر افزایش دهنده سروتونین خطر افزایش می یابد، بنابراین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک خود نشان دهید.

در صورت بروز برخی از علائم زیر مانند ضربان سریع قلب، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع/ استفراغ/ اسهال شدید، لرزش ماهیچه ها، تب غیرقابل توضیح و تحریک غیر معمول/ بیقراری بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

به ندرت نعوظ در مردان ممکن است 4 ساعت یا بیشتر طول بکشد. در صورت بروز این مشکل ضمن توقف مصرف این دارو به پزشک مراجعه کنید زیرا در غیر این صورت مشکلات دائمی ایجاد می شود.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات، خارش/ تورم (به ویژه صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی فورا از پزشک کمک بگیرید.

دقت داشته باشید این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

در صورت حساسیت نسبت به اس سیتالوپرام یا هر گونه حساسیت دیگر به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیر فعال است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به ویژه در مورد سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال دوقطبی/ شیدایی- افسردگی، سابقه شخصی یا خانوادگی اقدام به خودکشی، بیماری کبد، تشنج، زخم روده/ خونریزی (بیماری زخم معده ) یا مشکلات خونریزی، سدیم کم در خون و سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم به پزشک اطلاع دهید.

اس سیتالوپرام با ایجاد شرایطی بر ریتم قلب تاثیر می گذارد (طولانی شدن سندروم کیوتی). طولانی شدن کیوتی به ندرت می تواند ضربان سریع/ نامنظم قلب جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید و غش) ایجاد می کند که فورا به مراقبت های پزشکی نیاز دارد.

در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای طولانی کننده کیوتی خطر طولانی شدن QT افزایش می یابد. قبل از استفاده از اس سیتالوپرام پزشک یا داروساز خود را در مورد تمام داروهای مصرفی و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر اطلاع دهید.

برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان کند قلب، حمله قلبی اخیر، طولانی شدن کیوتی در نوار قلب)، سابقه خانوادگی برخی مشکلات قلبی (طولانی شدن کیوتی در نوار قلب و مرگ ناگهانی قلبی).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز خطر طولانی شدن کیوتی را افزایش می دهد. در صورت مصرف داروهای خاص (مانند دیورتیک ها/”قرص های آب”) یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ این خطر افزایش می یابد. در مورد استفاده ایمن از اس سیتالوپرام با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو باعث سرگیجه یا خواب آلودگی می شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می تواند باعث تشدید سرگیجه یا خواب آلودگیشودف بنابراین تا زمان هوشیاری کامل از انجام کارهایی از قبیل رانندگی یا استفاده زا ماشین آلات خودداری کنید. ضمن خودداری از مصرف از نوشیدنی های الکلی در صورت استفاده از ماری جوانا با پزشک خود مشورت کنید.

شکل مایع این دارو حاوی قند یا آسپارتام است. در صورت ابتلا به دیابت ، فنیل کتونوری یا هر شرایط دیگری که شما را ملزم به محدود کردن/ اجتناب از این مواد در رژیم غذایی خود کند رعایت احتیاط توصیه می شود.

قبل از انجام عمل جراحی پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولات مصرفی خود (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو مانند طولانی شدن کیوتی، از دست دادن هماهنگی یا خونریزی حساس تر باشند، همچنین احتمال می رود نمک بیش از حد (هیپوناترمی) خود را از دست بدهند به ویژه اگر با این دارو “قرص آب” (دیورتیک) نیز مصرف می کنند. از دست دادن هماهنگی نیز خطر زمین خوردن را افزایش می دهد.

کودکان نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه کاهش اشتها و کاهش وزن حساسیت بیشتری نشان می دهد، وزن و قد را در کودکانی که از این دارو استفاده می کنند تحت کنترل داشته باشید. در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز واضح استفاده شود.

اس سیتالوپرام به جنین آسیب می رساند، همچنین نوزادان متولد شده از مادرانی که در 3 ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده اند به ندرت علائمی مانند مشکلات تغذیه/ تنفسی، تشنج، سفتی عضلات یا گریه مداوم را تجربه می کنند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

از آنجایی که مشکلات روحی/ روحی درمان نشده (مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلال هراس) می تواند یک بیماری جدی باشد استفاده از این دارو را بدون اجازه پزشک متوقف نکنید. در صورت بارداری یا قصد انجام آن  یا حتی اینکه فکر می کنید باردار هستید بلافاصله با پزشک خود درباره مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.

اس سیتالوپرام به شیر مادر منتقل می شود و اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار دارد، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که هر یک از موارد زیر در شما پدیدار شد به پزشک اطلاع دهید:

سرگیجه و داشتن احساسی شبیه به مردن

تاری دید ، دید تونلی ( کم شدن میدان دید محیطی با حفظ دید مرکز) ، تورم و درد چشم، دیدن هاله در اطراف اشیاء نورانی.

سردرد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، غش، تندی و یا محکم بودن ضربان قلب

واکنش های شدید در سیستم عصبی، انقباض شدید عضلات، تب شدید، عرق کردن، احساس سردرگمی، ضربان قلب تند یا نا منظم ،لرزش.

افزایش سطح سروتونین در بدن، اضطراب، توهم، رفلکس های بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کم شدن هماهنگی حرکات بدن

کم شدن سطح سدیم در بدن ، سردرد ، سرگیجه ، لکنت زبان ، ضعف شدید و احساس ناپایداری.

اثرات جانبی که شیوع بیشتری دارند:

  • بروز مشکل در حافظه و تمرکز
  • سردرد و خواب آلودگی
  • خشکی دهان و افزایش در عرق کردن
  • بی حسی و احساس گز گز شدن بدن
  • افزایش اشتها ، تهوع ، اسهال و گاز روده
  • تندی ضربان قلب و احساس لرزش
  • احساس خستگی و مشکلات خواب
  • علایم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی ، عطسه و گلو درد
  • افزایش یا کاهش وزن
  • سخت شدن و طولانی شدن زمان رسیدن به ارگاسم

خودسرانه دارو را قطع نکنید

ادامه مصرف این دارو مهم است حتی اگر احساس کنید حالتان خوب شده است. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.

در صورت متوقف کردن ناگهانی این دارو ممکن است برخی مشکلات بدتر شوند. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، تغییرات خواب، و احساسات کوتاه مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید.

برای جلوگیری از این علائم هنگامی که قصد دارید درمان با این دارو را متوقف کنید، پزشک شما می تواند دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. هر گونه علائم یا بدتر شدن بیماری را فورا گزارش دهید.

ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا احساس کنید این دارو فایده داشته است و ۴ هفته طول می کشد تا احساس کنید این دارو کاملا اثر خود را گذاشته است. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد پزشک خود را مطلع سازید.

بیشتر بخوانید:غذاهایی که باعث آکنه می شوند

افرادی که نباید مصرف کنند یا باید احتیاط کنند

مصرف سیتالوپرام برای زنان حامله:

چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف سیتالوپرام برای زنان شیرده:

چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد لذا اینگونه زنان بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

مصرف سیتالوپرام برای کودکان:

مجاز نمی باشد.

مصرف سیتالوپرام برای افراد بالای 60 سال:

کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف سیتالوپرام در افراد بالای 60 سال:

چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و تار شدن دید گردد لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند

فعل و انفعالات اس اسیتالوپرام

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولات مصرفی خود (از جمله داروهای تجویزی/ بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک دارو را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از داروها که با این دارو تداخل دارند عبارتند از: داروهای دیگری که باعث خونریزی/ کبودی می شوند (از جمله داروهای ضدپلاکتی مانند کلوپیدوگرل، داروهای ضدالتهاب استروئیدی مانند ایبوپروفن و رقیق کننده های خون مانند وارفارین.

در صورت استفاده از این دارو آسپرین خطر خونریزی را افزایش می دهد. با این حال، اگر پزشک استفاده از دوز پایین آسپرین را برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (به طور معمول 81 تا 162 میلی گرم در روز) تجویز کرده باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

مصرف مهارکننده ‌های مونوآمین اکسیداز MAO با این دارو باعث تداخل دارویی جدی می شود. در طول درمان با این دارو از مصرف مهار کننده های MAO (ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سایپرومین) خودداری کنید. اکثر مهار کننده های MAO نیز نباید دو هفته قبل و بعد از درمان با این دارو مصرف شوند. زمان شروع یا قطع مصرف این دارو را از پزشک خود بپرسید.

در صورت مصرف داروهای دیگر افزایش دهنده سروتونین خطر سندرم سروتونین افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به داروهایی مانند اکستازی، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRI های دیگر مانند فلوکستین/ پاروکستین، مهارکننده بازجذب سروتونین نوراپی مانند دولوکستین/ ونلافاکسین) ، تریپتوفان و سایر داروها اشاره کرد. خطر ابتلا به سندرم سروتونین/ مسمومیت با شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر است.

در صورت مصرف محصولات دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین یا دیفن هیدرامین)، داروهای خواب آور یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم)، شل کننده های عضلانی و داروهای مسکن مانند کدئین زشک خود را مطلع کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند حساسیت، کاهش دهنده درد /تب یا  داروهای مربوط به سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده خواب آلودگی یا افزایش خطر خونریزی باشد.

بسیاری از داروها از جمله آمیودارون، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدی، ​​سوتالول و سایر داروها علاوه بر اس سیتالوپرام بر ریتم قلب (طولانی شدن کیوتی) تاثیر می گذارند. هنگام استفاده از اس سیتالوپرام از داروهای حاوی سیتالوپرام استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی آزمایش ها از جمله اسکن مغزی برای بیماری پارکینسون تداخل داشته باشد و به احتمال زیاد روی نتایج ان تاثیر می گذارند، بنابراین قبل از انجام این آزمایش ها داروهای مصرفی خود را به آزمایشگاه یا حتی پزشک خود نشان دهید.

مترجم: الهه زارعی

موارد استفاده قرص آزیترومایسین
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علی میرزا عیدی پور

علی میرزا عیدی پور

1400-04-19 - 15:29 پاسخ

بازکردن این دارو خسته وگر کز دربدن خشکی دهان سر درد کم اشتها کناری دید دارم ۲۰مصرف می کنم

جعفر اميني

جعفر اميني

1398-09-13 - 00:03 پاسخ

باسپاس ازراهنمايي شما سن 70 تمام ازمايشات خوب فقط توصيه ويتامين D كمبو شديد وزن قد 167 وزن 44 K كمبود چگونه ازچه راهي لااقل كمي اضافه ميتوان ؟