بهترین زمان مصرف ویتامین ها برای نتیجه بهتر را حتما بشناسید

faateme1366
به محض اینکه احساس بی حالی می کنید به سفارش دوستانتان کمی ویتامین مصرف میکنید! ولی آیا می دانید که کدام ویتامین را چه زمانی بخورید تا بهترین تاثیر را بر بدنتان داشته باشد؟ با ما همراه باشید

بهترین زمان خوردن کلسیم

بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش می دهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

برای جذب ویتامین هایA ،  D ،  E وK  چه کنیم؟

ویتامین ها شامل گروه های متنوع از مواد شیمیایی ضروری، برای حفظ سوخت و ساز سالم بدن ضروری هستند که به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. به گفته دکتر نورا زوریش Nora Zorich، مهم ترین ویتامین های محلول در آب، ویتامین C و  یک گروه از ویتامین های B است که به عنوان ب کمپلکس B-complex شناخته می شوند. بسیاری از ویتامین ها محلول در آب هستند – به این معنی که اگر هر زمان در روز به همراه یک لیوان آب خورده شوند در بدن حل شده و جذب می شوند. چهار ویتامین محلول در چربی وجود دارد که فقط در حضور چربی جذب می شوند: A ،  D ، E و K  . اگر مولتی ویتامینی مصرف می کنید که ویتامین هایش محلول در چربی هستند باید به همراه وعده غذایی آن را بخورید که حتما مقداری چربی باید در آن وعده وجود داشته باشد! ما در مورد یک صبحانه چرب صحبت نمی کنیم بلکه منظورمان مقداری چربی سالم است مثلا کمی آووکادو.

بهترین زمان مصرف قرص آهن

بهترین زمان مصرف آهن را در هنگام خالی بودن معده یا همراه با فراورده های اسیدی مانند ویتامینC  است. بهتر است برای ایجاد جذب بهتر آهن، در صورت مصرف آهن دست کم تا دو ساعت از مصرف شیر، پنیر و ماست، تخم مرغ و اسفناج چای یا قهوه و حبوبات خودداری شود .

این ویتامین ها را قبل از ظهر مصرف کنید

ویتامین B1 :به سوخت وساز بدن کمک و از سیستم عصب حمایت می کند

 ویتامین B12:برای ایجاد گلبول های قرمز استفاده می شود و در زمان اضطراب آرامش ایجاد می کند .

آهن:به بدن شما کمک می کند تا اکسیژن را انتقال دهد و به سیستم دفاعی بدن نیز کمک می کند.

 Q10:از بیماری قلبی جلوگیری می کند و عملکرد جنسی را بهبود می دهد.

 ویتامین C:به بدن کمک می کند تا بافت جدید بسازد و دندان ها و سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد.

 هریک از این 5 ویتامین تاثیر قوی روی بدن می گذارد پس مصرف آن هنگام صبح انرژی مورد نیاز بدن را در کل روز تأمین می کند. ویتامین C به جذب آهن کمک می کند ، بنابراین توصیه می شود آن دو را باهم مصرف کنید یا این که غذایی مغذی با یکی از قرص ها مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف فیبر

بهترین زمان برای جذب فیبر صبح است. در این لحظه، فیبر در روده وارد شده بدون اینکه غذایی مانع ورود آن شود. فیبر می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین سی

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

خوشبتختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است زیرا ویتامین‌ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

دور مکمل ویتامین A  را خط بکشید

با این که مکمل ویتامین A در کشورهای در حال توسعه، سیستم ایمنی کودکان را بهبود می بخشد اما پزشکان مکمل ویتامین A توصیه نمی کنند چون باعث افزایش خطر سرطان، بیماری قلبی و شکستگی استخوان می شود. در زنان باردار، مصرف بیش از حد ویتامین A حتی می تواند به رشد جنین آسیب برساند.

عوارض مصرف خودسرانه متفورمین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ