درمان های خانگی برای ورم معده

bagheri.mry
ورم معده جزو بیماری هایی است که با رژیم غذایی مناسب و رعایت پرهیزات، تا حد بسیار قابل قبولی قابل درمان در منزل است.

ورم معده یا گاستریت، همان التهاب سطح داخلی معده است و نباید آن را با نفخ معده اشتباه گرفت. پوشش داخلی معده، به دلایل مختلفی ممکن است دچار سایش و زخم شود و التهاب داشته باشد.

ورم معده در دو نوع حاد و خفیف بروز می کند و درد آن به حدی است که می تواند فرد را از انجام کارهای روزانه بازدارد.

افراد دچار این بیماری، باید در رژیم غذایی خود ملاحظاتی داشته باشند. مصرف برخی خوراکی ها از جمله قهوه، چای، آب لیمو با معده خالی و نیز غذاهای بسیار گرم و داغ می تواند باعث بروز ورم معده در افراد شود.

هنگام بروز ورم معده مشکلاتی سوزش، درد و حتی خونریزی از معده می تواند رخ دهد و در طولانی مدت می تواند منجر به زخم معده در افراد شود.

علائم حاد ورم معده عبارت است از عدم احساس گرسنگی، استفراغ، وجود خون در استفراغ و یا مدفوع، سوزش معده، احساس درد، کم خونی و کاهش سطح گلبول های قرمز و هموگلوبین همگی می تواند نشان دهنده مشکل در معده فرد باشد.

انواع ورم معده یا گاستریت

ورم معده عمدتا بر دو نوع است:

1- ورم معده‌ی حاد – این نوع ورم معده به طور ناگهانی شروع می‌شود و تنها یک دوره‌ی کوتاه مدت طول می‌کشد.

2- ورم معده‌ی مزمن – هنگامی ‌که این مشکل درمان نشود، تبدیل به یک مشکل مداوم می‌شود که می‌تواند به مدت چندین سال ادامه بیابد.

علل بروز ورم معده یا گاستریت

علت اصلی بروز ورم معده زمانی است که پوشش معده آسیب دیده‌است. این اختلال می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد:

– داشتن رژیم غذایی نامناسب

– سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بیش از حد

– خوردن بی‌ملاحظه‌ی داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن و آسپرین

– عفونت هلیکوباکتر پیلوری (عفونت باکتریایی)

– اختلالات خود ایمنی

– استرس شدید

– عفونت ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس (در افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی دیده می‌شود)

درمان های خانگی موثر در ورم معده

عسل طبیعی

برای درمان این مشکل می توان از خوراکی هایی چون عسل استفاده کرد، برای این کار دو قاشق غذاخوری عسل را به آب گرم اضافه کرده و هر روز قبل از وعده صبحانه به صورت ناشتا بنوشید، این کار باعث کاهش اسیدیته شدن معده می شود، عسل خاصیت درمانی دارد و نیز می تواند زخم های ایجاد شده در معده را درمان کند.

روغن زیتون

محلول دیگر برای درمان ورم معده استفاده از روغن زیتون است، تنها کافی است یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با یک فنجان شیر گرم هر روز صبح بنوشید، این شیوه بنا بر تحقیقات کارشناسان بهترین روش درمانی است.

سرکه سیب

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب مخلوط کنید و یک یا دو بار در روز بنوشید.

سرکه سیب تولید اسید بیش از حد را در معده کاهش می‌دهد و تعادل را در معده برقرار می‌کند. این ماده همچنین میکروارگانیسم‌هایی را که به پوشش معده آسیب می‌زنند، از بین می‌‌برد. عسل موجود در این نوشیدنی نیز کمک می‌کند تا آسیب وارد شده به معده بهبود بیابد.

آلوئه‌ورا

۲ قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورای تازه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را بنوشید. شما می‌توانید ۱ تا ۲ لیوان از این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید.

نوشیدنی آلوئه‌ورا برای آرام کردن معده‌ی تحریک‌شده بسیار موثر است. این ماده همچنین التهاب معده را با فعالیت ضد التهابی که دارد کاهش می‌دهد. از آن‌جایی که آلوئه‌ورا دارای خواص ضدعفونی‌کننده هم است، می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت را مهار کند.

چای سبز

گیاه دارویی چای سبز را به مدت چند دقیقه در آب داغ دم بگذارید. سپس آن را صاف کنید و عسل را به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید. روزانه دو فنجان چای سبز را با این روش بنوشید.

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که تأثیر محافظتی بر روی پوشش معده دارد و علائم ورم معده را کاهش می‌دهد. نوشیدن این چای به طور مرتب می‌تواند به درمان نوع مزمن ورم معده کمک کند.

 بابونه

یکی از بهترین گیاهان برای درمان زخم و ورم معده، بابونه است. این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند و آن هایی که سال هاست با این مرض دست به گریبان هستند می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و در هنگام صبح ناشتا چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

رازیانه

از تخم و برگ این گیاه می توان به عنوان دم کرده استفاده کرد. رازیانه حاوی ماده ای است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد.

نعنا

برگ نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است. 

زنجبیل

از 2000 سال قبل تاکنون برای درمان تمامی اختلالات هضم استفاده می شده است. زنجبیل خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود بخشیدن به عملکرد آنزیم های گوارشی به بهتر عمل کردن سیستم هاضمه بدن و کاهش نفخ کمک می کند.

شیرین بیان

قسمت مورد استفاده شیرین بیان ساقه های زیرزمینی و ریشه های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. ترکیب موجود در ریشه های گیاه پنجاه برابر از شکر شیرین تر است و مقدار آن با توجه به شرایط محیطی و گونه گیاه بین 5 تا 20 درصد است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می شود. ریشه شیرین بیان محافظ بافت معده در برابر عوامل خطر (داروها و استرس) است و از بروز زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می کنند. 

ریحان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم است می تواند معده را قوی تر کند و از بسیاری از بیماری های معده، روده مثل اسهال و استفراغ جلوگیری کند. 

مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل 2 یا 3 بار در روز برای کاهش درد معده مفید است. همچنین می توانید 10 تا 15 برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و میل نمایید. چای ریحان را می توانید روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید. 

شنبلیله

برای درمان زخم معده استفاده می شود. شنبلیله حاوی یک ترکیب لعاب دار است که زخم معده را بهبود می دهد. برای دل درد یک قاشق از دانه شنبلیله را در دو فنجان آب حل کنید. سپس دانه ها را فشار داده تا حل شوند، کمی عسل اضافه کنید. حدود یک هفته دو بار در روز استفاده کنید.

بومادران

یک چنگ از گیاه گل بومادران را در یک لیوان آب جوش دم کرده یک استکان قبل از ناهار و شام میل کنید. (برای زنان باردار مضر است).

 نکته مهم 

در عین حال کارشناسان عنوان می کنند افراد در صورت انجام این شیوه های درمانی و باقی ماندن علائم ورم معده از مصرف داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک خودداری کنند و حتماً به پزشک متخصص برای معاینات بیشتر مراجعه کنند.

این مطالب را نیز بخوانید:

درمان ورم معده با عسل

همه چیز درباره درمان ورم معده

همه چیز درباره علت ورم معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ