درمان و رفع جوش با این روش آسان

pegiu
برای آنکه یک روش آسان برای بهبود و درمان جوش هایتان را بدانید این مطلب را بخوانید

دلایل ایجاد جوش

جوش (آکنه یا Acne) مشکلی پوستی بوده و زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده در آن پر می شود. معمولا جوش (آکنه) در نواحی پوست صورت، گردن، قفسه سینه، شانه ها و گرده رخ می دهد. بعضی از افراد از آکنه با نام جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش، جوش صورت و … رخ می دهد.
جوش صورت

بسته شدن فولیکول و بوجود آمدن جوش های سرسفید و سرسیاه

جوش یا آکنه در بین نوجوانان بسیار شایع بوده و معمولا بعد از سنین نوجوانی شروع به بهبود می کند. علامت جوش یا آکنه جوش های سرسیاه، قرمز، سرسفید و … بوده که در هرجای پوست از جمله پوست صورت ممکن است رخ داده و در صورت عفونت کرد، می تواند دردناک نیز باشد.

آکنه می تواند ناراحت کننده باشد، زخم ها و جای جوش به آرامی بهبود پیدا می کنند و قبل از بهبود کامل جوش های قبلی جوش دیگری برروی پوست ظاهر می شود. بسته به شدت آکنه می تواند باعث مشکلات عصبی، استرس و ناراحتی و همچنین باعث زخم های پوستی شود.
دلایل جوش صورت و سایر جوش های بدن

آکنه یا جوش زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو ا چربی و سلول های مرده پوست پر شود. فولیکول های مو به غدد سباسه (چربی دار) متصل می باشند. این غدد نوعی چربی به نام سبوم ترشح کرده که باعث روان شدن و مرطوب شدن پوست و مو می شود. سبوم بطور معمول از بهمراه مو از پوست بالارفته و سپس از منافذ فولیکول های مو خارج شده و به سطح پوست می روند. زمانیکه بدن شما سبوم (چربی) بیشتر از حد نیاز ترشح کرده و سلول های مرده بیشتری وجود دارد، هردو این عوامل با هم در فولیکول مو جمع شده و محیطی باکتریایی بوجود می آورد. این تجمع می تواند باعث بادکردن دیواره فولیکول و بوجود آمدن جوش سرسفید و یا باز شدن آن و بوجود آمدن جوش سرسیاه شود. سایر انواع جوش و کیست نیز در اثر فعل و انفعالت و شرایط مختلف این چربی و سلول مرده جمع شده بوجود می آید.

عوامل تشدید کننده جوش صورت و سایر نقاط بدن

عواملیکه می توانند باعث جوش زدن صورت و سایر نقاط بدن و یا تشدید جوش های موجود شود، شامل:

    هورمون ها – هورمون های اندروژن که در دوران بلوغ در پسرها و دختر ها ترشحشان افزایش می یابد و همچنین در دوران بارداری و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری افزایش ترشح دارند، باعث افزایش سبوم و در نتیجه بدتر شدن و یا افزایش جوش ها می شوند.
    داروهای خاص – داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، آندروژن و یا لیتیوم نیز می توانند باعث جوش (آکنه) شوند.
    رژیم غذایی – محققان معتقداند بعضی از خوردنی ها همچون لبنیات و خوراکی های پر از کربوهیدرات می توانند باعث جوش زدن شود.
    لوازم آرایشی – بعضی از انواع لوازم آرایشی بخصوص آنها که چرب و روغنی هستند، ممکن است باعث آکنه شوند.
    استرس – توجه داشته باشید که استرس باعث بوجود آمدن جوش نمی شود، اما اگر شما استرس داشته باشید، جوش یا آکنه شما بدتر می شود.

رفع جوش صورت با مصرف گشنیز

بنابراین مصرف گشنیز به دلیل داشتن طبع سرد و خشک توصیه می شود چون خاصیت ضد التهابی دارد.همچنین سبزیجاتی مثل شنبلیله، تره، جعفری و چغندر و اسفناج توصیه می شود.
رفع جوش صورت با مصرف خاکشیر

مصرف خاکشیر نیز به صورت روزانه به کاهش التهاب پوست و رفع جوش کمک می‌کند چون باعث رفع یبوست می‌شود.
رفع جوش صورت با گیاه شاه‌تره

بخور برخی گیاهان نیز به رفع جوش کمک می‌کند به عنوان مثال مصرف خوراکی و بخور گیاه شاه‌تره از بروز جوش صورت پیگشیری می‌کند یا بخور گیاه بابونه به رفع جوش سرسیاه کمک می‌کند.
رفع جوش صورت با گیاهان دارویی

بخور گیاهان دارویی آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، نعناع کوهی، بومادران و گزنه نیز برای شادابی و جوانی پوست موثر است چون آبرسانی پوست را بهتر می کند.
رفع جوش صورت با مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات و برخی میوه‌ها مثل انار،هندوانه و آب آلبالو برای پیشگیری از جوش صورت موثر است و در مقابل مصرف فست فودها،نوشابه، چای و نمک زیاد به بروز آن کمک می‌کند.

قرمزی جای جوش را چگونه به سرعت درمان کنیم؟! +درمان لک و جوش سر سیاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ