راه های انتخاب مسواک مناسب جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان!

toranj
انتخاب مسواک مناسب یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از پوسیدگی دندان است.

همه ما در انتخاب مسواک درست سوال های بسیاری داریم که در ادامه راه های انتخاب مسواک مناسب جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان را به شما خواهیم گفت.

ویژگی های یک مسواک مناسب

یک مسواک خوب آن است که بعد از مدتی استفاده، پرزهای آن پخش و پلا نشود. عکس بالا را نگاه کنید. این مسواک مفت هم نمی ارزد. می بینید که چقدر پرزهای آن پخش و پلا شده است. شاید بگویید که همه مسواک ها بعد از مدتی اینطور می شوند. نه اینگونه نیست. مسواک اگر خوب باشد، به جای اینکه دو هفته ای داغون شود، ۴-۳ ماه بدون اینکه پرزهایش مشکلی پیدا کنند، کار می کند.
حال چرا باید به پرزهای مسواک اهمیت داد؟ واقعیت این است که اگر به نوشته ای که در مورد نحوه مسواک زدن(لینک ان در پایین صفحه است) داشتم دقت کرده باشید، تمیز کردن دندان ها وقتی میسر است که پرزهای مسواک خاصیت FLEXIBILITY یا خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشند. خاصیت ارتجاعی پرز مسواک به حالتی گفته می شود که وقتی پرز مسواک را خم کردیم به حالت اولیه ی خود برگردد. این حالت باعث می شود که پرزها، مواد غذایی را به خوبی تمیز کنند. اگر این حالت وجود نداشته باشد موقعی که پرزهای مسواک را روی دندان می کشیم به جای اینکه مواد غذایی را تمیز کنند، از روی آن سُر می خورند و ردّ می شوند.

حال اگر مسواک خوبی داشته باشید، پُرزهای آن برای چندین ماه خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می کنند. ولی پرزهای یک مسواک ارزان و نامرغوب بعد از چند بار استفاده، پخش و پلا می شود. اگر دیدید مسواکی اینگونه است، دیگر از آن نوع نخرید.

آیا مسواک برقی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان مناسب است؟

دکتر «آناستازیا تورشتا»، دندان‌پزشک است و اعتقاد دارد مسواک برقی قبله آمال دندان‌پزشکان است. او می‌گوید: « مسواک برقی ما را به تمام هدف‌هایی که برای سلامت دهان و دندان بیمار مد نظر داریم، می‌رساند. تورم لثه را کاهش می‌دهد، حساسیت دندانی را کم می‌کند و پلاک‌ها را که باعث پوسیدگی می‌شوند از دندان پاک می‌کند.» مسئله اینجاست که بعضی از بیماران به علت گرانتر بودن این مدل نسبت به مدل دستی نسبت به انتخاب آن تردید می‌کنند؛ در‌حالی‌که «هر سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت دندان ارزشش را دارد.»

پر قدرت اما نرم عمل می‌کند: مسواک‌های برقی علاوه بر اینکه قدرت زیادی دارند و از ویبره و چرخش برای تمیز کردن سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند، مانع آسیب‌دیدگی مینای دندان می‌شوند. به عبارت دیگر در عین پرقدرت بودن با ملایمت عمل می‌کنند.

تک‌تک دندان‌ها را تمیز می‌کنند: شاید برایتان جالب باشد بدانید برای تمیز کردن پشت دندان‌ها لازم است بین 10 تا 15 بار فرچه مسواک را رویشان بکشید که قطعا کاری خسته‌کننده است؛ اما مسواک‌های برقی این کار را به مراتب آسان‌تر می‌کنند. بهترین مدل‌های مسواک برقی تمام پلاک‌های دندانی را هدف می‌گیرند و سراغشان می‌روند.

راحت استفاده می‌شوند: واقعیت این است که ممکن است ندانیم دستمان را در چه زاویه‌ای حرکت دهیم تا تمام سطوح دندان‌هایمان را تمیز کنیم یا حتی بدانیم اما بر حسب عادتی که از کودکی در ما شکل گرفته، گاهی وقت‌ها یادمان بروددرست مسواک بزنیم. مسواک‌های برقی اما این کار را برای ما آسان می‌کنند و تمام کاری که لازم است انجام دهیم رفتن از دندانی به سراغ دندان دیگر است.

برای افراد مسن یا بیمار مناسب هستند: کسانی که از آرتروز رنج می‌برند یا به بیماری‌های حرکتی دچار هستند ارتباط خیلی خوبی با مسواک برقی برقرار می‌کنند چون بیشتر کار را خود مسواک انجام می‌دهد و آن‌ها نیاز به انجام فعالیت زیادی ندارند.

لکه‌بر است: سیگار، قهوه، چای و نوشیدنی‌های رنگی روی دندان‌های ما لکه‌هایی به جا می‌گذارند که پاک‌کردن آن‌ها نیاز به استفاده از انواع خمیر دندان‌های زغالی و جرم‌گیر دارد. جالب است بدانید یکی از مزایای مسواک‌های برقی این است که می‌توانند به کمک خمیر‌دندان‌های جرم‌گیر بیایند و لکه‌های دندانی را از بین ببرند. در نهایت چیزی که باقی می‌ماند لبخندی زیباتر با دندان‌هایی سفیدتر است. نکته مهم این است که تعداد دفعات استفاده از خمیر دندان جرم‌گیر باید با مشورت دندان‌پزشک انجام شود اما برای استفاده از مسواک برقی محدودیتی وجود ندارد.

دندان های پوسیده به مسواک آسیب می رسانند

مسواک هر چقدر هم خوب باشد، در مقابل لبه های تیز دندان پوسیده نمی تواند مقاومت کند و در این حالت، پخش و پلا شدن پرزهای مسواک، هیچ ارتباطی به نوع مسواک ندارد.

اگر پُر کردگی های ناجور یا دندان های پوسیده ای دارید که دارای لبه های تیز هستند، این حالت ها به مسواک شما آسیب می رساند و با شکستن پرزها، خاصیت ارتجاعی آنها را از بین می برند. لذا هر چه سریع تر باید نسبت به ترمیم دندان ها و پر کرددگی های ناجور اقدام کنید و مسواکتان را هم عوض کنید.

مسواک برقی چیست و چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

چگونه بهترین مسواک برقی را بخریم؟

چه کسانی حتما مسواک برقی بخرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ