با این راهکارها دیگر در خانه تکانی خسته نمیشوید!

parya
این مقاله را بخوانید تا با راهکارهایی آشنا شوید که با این راهکارها دیگر در خانه تکانی خسته نمیشوید!

در روزهای پایانی سال هستیم و بازار خانه تکانی داغ است، که این کار اکثرا بر دوش بانوان می باشد که ممکن است برا اثر انجام کارهای سنگین خانه تکانی خسته شوند. اما برای انجام این کارها باید یک سری نکاتی را رعایت کرد تا بدن خسته نشود و به مرور زمان تحلیل نرود. این مقاله را بخوانید تا با راهکارهایی آشنا شوید که با این راهکارها دیگر در خانه تکانی خسته نمیشوید!

با این راهکارها دیگر در خانه تکانی خسته نمیشوید!

خانه‌تکانی، مهم‌ترین سنت و رسم نوروز است که خیلی زودتر از رسیدن بهار، اتفاق می‌افتد و معمولا هم خستگی و دردسرهای زیادی دارد. اما خانه‌تکانی، دلیل خوبی برای بیماری‌های جسمانی نیست.به قیمت تمیزشدن خانه، نباید آسیب جدی به بدن خود وارد کنید. برای جلوگیری از همین دردسرها و خستگی‌ها و بیماری‌هاست که با تمام تجربه و توانایی، بازهم خواندن و شنیدن ترفندها و توصیه‌های تازه، کاربردی و لازم است؛ ترفندها و توصیه‌هایی که کمک می‌کنند تا قدم برداشتن در راه تازگی و تغییر، دوست‌داشتنی‌تر شود . پس با راهکارهای زیر درباره خانه تکانی آشنا شوید. با این راهکارها دیگر در خانه تکانی خسته نمیشوید!

۱- فکر کنید می‌خواهید وسایلی را که روی زمین ریخته جمع کنید. اکثر ما آموخته‌ایم که بدن را از قسمت کمر خم کنیم و به اصطلاح هنگام انجام چنین کارهایی «دولا» می‌شویم.اما این عادت غلط است و باعث آسیب به مهره‌های کمر و دیسک‌های بین آنها می‌شود. برای انجام چنین کارهایی بهتر است کمر را صاف نگه داریم و زانوها را خم کنیم. با انجام چنین تکنیکی هم به کارها می‌رسیم و هم کمردرد نمی‌گیریم.

۲- تمیز کردن کف زمین هم یکی دیگر از کارهای پرزحمت هنگام خانه‌تکانی است. بهترین راه این است که این کار را به کمک یک تی یا پارچه خیسی که نوک یک جاروی بلند بسته می‌شود، انجام داد. در این حالت کمر راست نگه داشته می‌شود و تی یا جارو به کمک بازوها تکان می‌خورد.اما نکته مهم این است که با هر دو دست همزمان کار کنیم چون اگر تی یا جارو فقط با یک دست حرکت داده شود، عضلات کمر در سمت مخالف دچار اسپاسم می‌شوند که نتیجه آن کمردرد و گرفتگی کمر است. البته بعضی‌ها ترجیح می‌دهند خم شوند و کف زمین را با دست بشویند.این افراد باید سعی کنند بدن‌شان هنگام کار کردن حالتی شبیه به چمباتمه زدن پیدا نکند. یعنی باید کمر را صاف نگه دارند و روی زانوهای خود بنشینند. در این صورت اگر یک بالش کوچک زیر زانوها گذاشته شود، مفصل زانو هم آسیب نمی‌بیند.

۳- یکی از آسیب‌رسان‌ترین کارها، چرخش ناگهانی کمر است به‌خصوص وقتی بار سنگینی حمل می‌کنید باید مراقب حرکت‌های کمر خود باشید. وقتی باری در دست دارید و قرار است به سمتی دیگر بچرخید همیشه اول پاها را جابه‌جا کنید.

۴- صاف نگه‌داشتن گردن و حفظ سلامت مهره‌های گردنی هم در جلوگیری از کمردرد نقش دارد. خیلی‌ها عادت دارند همزمان با انجام کارهای خانه، گوشی تلفن بی‌سیم را بین سر و شانه خود نگه دارند و صحبت کنند. ممکن است با این کار دست‌ها آزاد باشند و کارها سریع‌تر تمام شوند اما فشار حاصل از کج نگه داشتن مداوم سر باعث کشیدگی عضلات دور مهره‌ها و درنهایت ایجاد درد در بخش کمری می‌شود.

۵- یادتان نرود که اولین قدم گرم کردن بدن است، درست مثل مواقعی که قرار است ورزش کنید. قبل از شروع کارهای خانه هم بهتر است نرمش کنید. اگر اهل ورزش و نرمش نیستید، می‌توانید ۱۰ دقیقه سریع راه بروید. این کار در محیط خانه هم امکان‌پذیر است و لازم نیست حتما به خیابان یا پارک بروید.

۶- وقتی تمیزکاری خانه را شروع می‌کنید بهتر است همیشه یک چهارپایه کوچک دم دست داشته باشید. می‌توانید به جای خم شدن برای انجام برخی کارها، روی این چهارپایه بنشینید تا فشار کمتری به کمر و زانوهای شما وارد شود.استفاده مهم دیگری که می‌توانید از این چهارپایه ‌کنید، هنگام انجام کارهایی مانند ظرف شستن است که نیاز به ایستادن طولانی‌مدت دارند؛ وقتی قرار است زیاد سرپا باشید پاهای خود را به نوبت روی چهارپایه بگذارید.هر پا را حدود چهار تا پنج دقیقه روی چهارپایه و بالاتر از پای دیگر نگه دارید این کار باعث انقباض و شل شدن متناوب عضلات می‌شود و فشار وارده به مفاصل را کمتر می‌کند. یادتان باشد هیچ وقت حین انجام کار قوز نکنید و شکم خود را بیرون ندهید. ممکن است در کوتاه‌مدت فکر کنید قوز کردن خستگی کمر شما را می‌گیرد اما این کار باعث آسیب به عضلات و لیگامان‌های دور مهره‌های کمر می‌شود و ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد.برای رفع خستگی حین انجام کار می‌توانید از کمپرس یخ، کمپرس آب گرم و نیز حرکت‌های کششی استفاده کنید. کمپرس‌هایی که حالت ژل مانند دارند را می‌توان در اکثر داروخانه‌ها پیدا کرد. این کمپرس‌ها را در فریزر نگهداری کنید و هنگامی که احساس کردید کمر شما خسته شده، کیسه کمپرس را روی کمر خود بگذارید.یادتان نرود بین پوست بدن و کیسه کمپرس یخ حتما حوله یا پارچه‌ای ضخیم قرار دهید. چون در غیر این صورت پوست شما دچار نوعی سوختگی به دلیل سرمای شدید می‌شود. به جز کمپرس یخ می‌توانید از کیسه آب گرم هم استفاده کنید.اگر ناحیه کمر را ۲۰ دقیقه در مجاورت گرمای ملایم قرار دهید، درد و خستگی آن تسکین پیدا می‌کند. البته اگر جزو افرادی هستید که سابقه کمردرد دارند، بهتر است از همان یخ استفاده کنید چون کمپرس یخ جلوی عود مجدد بیماری را می‌گیرد.

۷- پس از تمام کردن کارهای خانه همیشه چند حرکت کششی انجام دهید. این حرکات عضلات و لیگامان‌ها را انعطاف پذیرتر نگه می‌دارند علاوه‌بر آن باعث کاهش فشار وارده روی مهره‌ها می‌شوند و خون‌رسانی را هم بهتر می‌کنند. به این ترتیب از خشکی کمر و محدودیت دامنه حرکات پیشگیری می‌کنند که نتیجه نهایی آن جلوگیری از درد و گرفتگی کمر است.

۸- یادتان باشد که استفاده از سفیدکننده‌ها و موادشوینده قوی و محرک ممکن است به پوست دست‌هایتان آسیب بزند و به همین دلیل حتما باید از دستکش استفاده کنید. حساسیت به پلاستیک دستکش دلیل قابل‌قبولی برای کنار گذاشتن آن نیست اگر به پلاستیک حساسیت دارید می‌توانید از دستکش‌های دولایه که لایه‌ای نخی داخل‌شان دارند، استفاده کنید.

۹- باید مراقب باشید که به هیچ‌وجه با دست‌های آلوده، چشم‌ها یا صورت‌تان را لمس نکنید و اگر لمس کردید آنها را با آب سرد بشویید. از سوی دیگر حتی اگر چشم‌ها را لمس نکنید بخارهایی که شوینده‌های قوی از خود تولید می‌کنند ممکن است به چشم‌های‌تان آسیب برسانند.

۱۰- امکان دارد گرد و خاکی که هنگام گردگیری بلند می‌شود نیز چشم‌های شما را سرخ کند یا باعث سوزش و خارش آنها شود در این مواقع نیز بهترین راه شستن چشم‌هاست. در طول خانه‌تکانی گاهی پیش می‌آید که پوسته‌هایی در محل اتصال ناخن و پوست مشاهده می‌کنید این پوسته‌ها نشان می‌دهند پوست دست شما به‌شدت خشک‌شده است و برای کاهش آسیب‌دیدگی باید هرچه سریع‌تر از کرم‌های چرب برای پوست دست‌تان استفاده کنید.

۱۱- شوینده‌ها مملو از مواد شیمیایی و خطرناک هستند و استفاده از آنها بسیار خطرناک است. به جای این مواد می‌توانید یک سطل پر از آب جوش بردارید، نیم‌لیوان سرکه داخل آن بریزید و شست‌وشو را انجام دهید.

۱۲- برای شست‌وشوی پنجره‌ها یک‌چهارم پیمانه الکل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه کنید و به یک ترکیب جادویی برای تمیز کردن برسید. از تمیز کردن شیشه در روزهای آفتابی و در مقابل نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. این کار باعث بخار کردن و خشک شدن سریع ماده شوینده می‌شود.

۱۳- برای تمیز کردن ظروف بلوری، یا شیشه‌ها از ابرهای اسفنجی استفاده کنید. به جای اینکه با اسپری مایع را روی شیشه بپاشید، اسفنج را داخل مایع بکنید و روی شیشه بکشید. مایع را به‌مدت پنج دقیقه روی شیشه بگذارید سپس با دستمال تمیز کنید. برای خشک کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید.

۱۴- باور نمی‌کنید که تعداد باکتری‌های داخل دستشویی تا چه حد زیاد است. برای تمیز کردن توالت هم می‌توانید از همان سرکه استفاده کنید. به وسیله آب‌پاش سرکه را به اطراف توالت بپاشید. علاوه‌بر آن، داخل دستشویی هم یک پیمانه سرکه بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس آن را بشویید. پس از این کار برای ضدعفونی بیشتر، چند قطره الکل صنعتی به آب اضافه کنید.

۱۵- کف آشپزخانه را با روش ساده خودتان تمیز و ضدعفونی کنید. در مورد کف‌های چوبی و پارکت، یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید را به یک لیوان آب اضافه کنید. فقط با پارچه نرم و کتانی، کف‌های چوبی و پارکت را تمیز کنید. برای شستن کاشی، سرامیک و موزاییک فقط از آب گرم استفاده کنید و هیچ ماده دیگری اضافه نکنید. برای کفپوش‌های موکت از آب داغ و اگر نیاز بود کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید.

۱۶- احتمالا فکر می‌کنید ماشین ظرفشویی شما کاملا تمیز است و هیچ مشکلی ندارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که باکتری‌های متفاوتی در آن رشد و تکثیر می‌شوند. برای شست وشوی آن از دستکش‌های پارچه‌ای استفاده کنید. به جای افزودن وایتکس، کمی پراکسیدهیدروژن اضافه کنید.

۱۷- اسفنج و دستمال‌هایی که برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌کنید باید روزانه ۳۰ ثانیه زیر آب گرم باشند تا نزدیک به ۳۲۰ میلیون باکتری قابل رشد در این ابرها و اسفنج‌ها از بین بروند.

۱۸- فرش را شامپو بزنید. به جای استفاده از مواد شیمیایی، کافی است خودتان قبل از اینکه روی فرش را جاروبرقی بکشید، کمی کربنات سدیم روی زمین بریزید. این کار کمک می‌کند تا باکتری و میکروب‌هایی که زمان زیادی است باقی مانده‌اند، هنگام کشیدن جارو از بین بروند.

۱۹- لکه‌های روی کاغذ دیواری را با خمیر نان سفید پاک کنید. برای این کار، آن را گلوله کنید، سپس روی لکه‌های مورد نظر بمالید.

۲۰- برش لیمو را در ظرف آب بیندازید، داخل مایکروفر بگذارید تا گرم شود. وقتی بخار آب روی دیواره‌های داخل فر نشست، آن را خاموش کنید و پس از مدت کوتاهی که مایکروفر خنک‌تر شد، آن را تمیز کنید.

7 مرحله برای خانه تکانی

با کمردرد خانه تکانی چه کنیم؟!/ 8 نکته مهم

عکس/آموزش ماساژ دست بعد از خانه تکانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ