اگر دچار زودانزالی هستید، بخوانید!

faateme1366
اگر دچار زودانزالی شده اید ناامید نشوید؛ هر مشکلی درمانی دارد. اما یادتان باشد قبل از هر اقدامی باید علت آن را بدانید. پس این مطلب را بخوانید چرا که دلایل اصلی این مشکل به شما کمک میکند بهتر بتوانید آن را درمان کنید.

زودانزالی یعنی چه؟

از نظر علم روانشناسی: انزالی که بر خلاف میل شخص و بدون کنترل او انجام می گیرد را انزال زودرس گویند که بر طبق آن فرد از زمان انزال و کیفیت رابطه ناراضی است و این نارضایتی میتواند یک طرفه یا دو طرفه باشد، به طوریکه حتی اگر شریک جنسی فرد از زمان انزال ناراضی باشد، انزال را زودرس گویند. (مثلا اگر مرد در ۸ دقیقه ارضاء می شود و زن در ۱۰ دقیقه، انزال را زودرس گویند اما اگر مرد در ۲۰ دقیقه ارضاء شود و زن در ۱۰ دقیقه، مورد را مربوط به انزال زودرس نمی دانند)

از نظر علم پزشکی: انزال کمتر از سه دقیقه که بدون کنترل شخص انجام گیرد را انزال زودرس گویند.

تعریف «ویلیام ماسترز» و «ویرجینیا جانسون»: در تعریف واحد زناشویی، اختلال انزال یک مرد را زمانی که وی فاقد کنترل انزال به مدت لازم در زمان دخول برای ارضای شریک جنسی حداقل نیمی از موارد باشد، محسوب می کنند. البته در صورتی که زن قادر به پاسخ ارضاء جنسی باشد.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2003 میلادی: انزال زودرس را وقوع دائم یا مکرر انزال با تحریک مختصر قبل از زمان مورد انتظار فرد، بدون کنترل ارادی که موجب آزار و رنچ روانی فرد و شریک جنسی او شود تعریف می کند.

انجمن متخصصین مجاری ادرار در آمریکا (AUA) در سال 2004 میلادی: این اختلال را به انزالی که زودتر از زمان مطلوب، قبل یا بعد از دخول که منجر به رنج روانی در یک یا هر دو شریک جنسی شود، تعریف کرده است.

چطور زودانزالی تشخیص داده می شود؟

معمولاً زود انزالی به دو روش بالینی و گزارش فردی انجام می‌گیرد.یعنی شخص احساس ناراحتی، رنج روانی، آزار در خود یا شریک جنسی یا هر دو مورد را گزارش می‌کند. از اختلال در رضایت و ارضاء روانی، جنسی خود یا شریک جنسی شکایت می‌کند. دریک رابطه پیشرونده زوج، شریک جنسی نقش وتاثیرمهمی دراین مقوله بازی می‌کند. ازدواجی که استرس آور باشد، شرایط را بدتر می‌کند.متخصص و پزشک مربوطه، سابقه‌ی جنسی و پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و آزمایشات کلی را انجام خواهد داد. ممکن است پزشک بخواهد با همسر شما نیز صحبت کند، چون انزال زودرس ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. پزشک مربوطه آزمایشات لازم را انجام می‌دهد تا مشکلات پزشکی فرد را بررسی کند.

مشکلات فیزیکی و جنسی

تحریک کم جنسی: فعالیت جسمی خوب نیازمند یک مدیریت منطقی احساس در حین مقاربت و تجربه جنسی است. لذا بسیاری از افراد جوان که سابقه تجربه فعالیت جنسی را ندارند در شروع فعالیت جنسی از انزال زودرس رنج می‌برند که با کسب تجربه و هماهنگی بیشتر با شریک جنسی این مشکل با گذر زمان بهتر می‌شود.

فواصل زیاد بین روابط جنسی: تعداد روابط جنسی با توجه به سن، وضعیت سلامت جسمی و حالت‌های روحی فرد متغییر است. اصولاً با گذر زمان و افزایش سن منحنی فعالیت‌های جنسی به طرف پایین حرکت می‌کند. به عنوان مثال یک فرد در سن ۱۸ سالگی ممکن است هر شب تمایل به فعالیت‌های جنسی داشته باشد در حالیکه یک مرد ۵۰ ساله ممکن است ۲-۱ بار در هفته و یا در سن بالای ۶۰ سال یک بار در یک هفته یا دو هفته مقاربت جنسی انجام شود. اصولاً هر چه فاصله بین مقاربت‌ها بیشتر باشد آستانه تحریک پذیری کم شده و باعث انزال زودرس می‌شود.

بیماری‌های جسمی: هر گونه بیماری آزاردهنده جسمی می‌تواند باعث انزال زودرس در مرد شود. به عنوان مثال اختلال در فعالیت غده تیروئید، فشارخون بالا، دیابت، التهاب مجرای ادراری، تب حاد و مزمن، کمبود سروتونین که توسط مغز ترشح می‌شود و یا اختلال در عملکرد مواد انتقال دهنده پیام‌های عصبی همه موارد فوق به صورت مستقیم فعالیت‌های جنسی فرد را تحت تأثیر و باعث انزال زودرس می‌شود.

مصرف داروها: داروهای ضد فشارخون، آرام بخش‌ها، ضدافسردگی و ضد اضطراب‌ها می‌توانند هم میل جنسی و هم شدت نعوظ و هم زمان انزال را تحت تأثیر قرار دهند.

مشکلات روانشناختی

مشکلات احساسی و ارتباطی با همسر: وجود مشکلات احساسی و ارتباطی در بین زوجین باعث اختلاف جنسی می‌شود که عبارت‌اند از: کاهش میل جنسی به طرف مقابل، عدم نعوظ خوب در انزال زودرس در مرد و انزال دیررس در زن. برخلاف مرد که مبتلا به انزال زودرس می‌شود خانم‌ها به علت حساس بودنشان اغلب به ارگاسم یا اوج لذت جنسی نمی‌رسند.

 استرس‌های حاد و مزمن زندگی روزمره: امروزه زود انزالی را بیشتر در افرادی می‌بینیم که دوز استرس‌های شغلی و محیطی آن‌ها بالاست که به علت مشغله‌های کاری زیاد و استرس ناشی از آن‌ها است.

 افسردگی و اضطراب: افسردگی و اضطراب و داروهای ضد افسردگی از عواملی هستند که اختلال در فعالیت جنسی ایجاد می‌کنند که عبارت‌اند از: کاهش میل جنسی، اختلال در شدت نعوظ و انزال زودرس. اصولاً یک ارتباط قوی و مستقیم بین حالت‌های روحی فرد و تمایل به سکس وجود دارد. هر چه آرام‌تر، بانشاط تر، کم استرس تر میل و توان وانزال دیرتر و برعکس استرس، اضطراب و افسردگی از عوامل تخریب کننده فعالیت جنسی هستند.

جدیدترین روش افزایش میل جنسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ