گیاهان خواب آور برای درمان بیخوابی !

sahar.d
اگر با مشکل بی خوابی مواجه هستید توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید تا با گیاهان خواب آور برای درمان بیخوابی آشنا شوید.

بی خوابی مشکلی است برخی افراد با آن مواجه هستند و گاهی به یک معضل بزرگ تبدیل می شود. خواب یکی از ضروری ترین بخش های زندگی انسان است و کم خوابی بر تمام فعالیت های انسان در طول روز تاثیر می گذارد و سبب پایین آمدن کارایی و سردرهای عجیب می شود. اگر با مشکل بی خوابی مواجه هستید پیشنهاد می کنیم با این مطلب همراه شوید تا با گیاهان خواب آور برای درمان بیخوابی آشنا شوید.

بی خوابی مزمن منجر به بیماری های مختلفی از جمله چاقی، اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و … می شود. اگرچه بسیاری از مردم از قرص های مختلف برای خوابیدن استفاده می کنند، آنها فقط علت بی خوابی را می پوشانند و مشکلات بیشتری برای آن ها به وجود می آید.

درمانی گیاهی می توانند جایگزین بهتری برای داروهای شیمیایی باشند چون بیشتر داروهای شیمیای که برای خواب استفاده می شود، می تواند باعث وابستگی فرد شود، ضمن این که مشکلاتی چون اختلالات حافظه، عدم تمرکز و گیجی در طول روز را ایجاد می کند. البته ممکن است روند درمان با گیاهان دارویی در افراد سوداوی مزاج، کمی طولانی تر باشد به همین دلیل افراد سوداوی مزاج باید برای درمان صبور باشند.

سنبل الطیب

سنبل الطیب یکی از گیاهانی است که در درمان بی خوابی می توان از آن کمک گرفت. این گیاه تاثیر فوق العاده ای در درمان بی خوابی می تواند داشته باشد، به شرط آن که از نوع تازه گیاه استفاده شود. برای این منظور باید تکه های ریشه سنبل الطیب را در قوری، به همراه 2 لیوان آّب جوش ریخت و پس از 2-3 دقیقه جوشیدن آن را دم کرد. جوشیدن یک جرعه از این دم نوش خواب عمیقی را برای فرد ایجاد می کند.

اکثر ریشه های سنبل الطیب که در عطاری ها به فروش می رسند، تازه نیستند و به همین دلیل تاثیر چندانی در درمان بی خوابی ندارند. برای بهره گیری از خاصیت خواب آلور این گیاه، باید آن را به صورت مستقیم و تازه مصرف کرد. سنبل الطیب برای افراد سوداوی که با مشکل بی خوابی مواجه هستند، گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.

والرین 

ریشه این گیاه گلدار چند ساله قد بلند خشک می شود و به عنوان آرام بخش استفاده می شود. با توجه به مطالعات متعدد، والرین، بومی اروپا و آسیا است و به کاهش زمان مورد نیاز برای به خواب رفتن کمک می کند. همچنین طول مدت و کیفیت خواب را افزایش می دهد.
در صورت خرید این گیاه به شکل کپسول، توصیه می شود هر چهار یک بار یا قبل از خواب مصرف شود. تاثیر این قرص حدود چهار ساعت می باشد. اگر در طول شب بیدار شوید باید قرص دیگری بخورید. بیشتر افراد این مقدار دوز را موثر می دانند. سعی کنید این قرص را سه هفته مصرف کنید سپس آن را به داروی گیاهی دیگری تغییر دهید زیرا بدن شما به این قرص عادت می کند. پس از تغییر قرص، پس از دو هفته می توانید به قرص واریان برگردید و این قرص تاثیر قبلی خود را دارد.

بابونه

برای رفع مشکلات خواب می توان از چای بابونه استفاده کرد که عارضه ای ندارد. این گیاه برای خانم های بادار و مادران شیرده که به این مشکل مبتلا هستند نیز مناسب است. این گیاه مناسب افراد سوداوی و صفراوی مزاج می تواند باشد. 5 گرم از گیاه را باید در یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت 15 دقیقه دم کرد، سپس آن را صاف کرد و نوشید. مصرف چای بابونه برای همه گروه های سنی می تواند مفید باشد.

گل ساعت

علاوه بر این که این گل فوق العاده زیبا است به عنوان ابزاری مناسب برای آرام کردن ذهن و آرامش استفاده می شود. این گل نام خود را از پاپ V در ۱۶۰۵ گرفته است که گل را به عنوان نمادی از “مصائب مسیح” در نظر گرفته است.

این داروی گیاهی برای مدت زمان بسیار طولانی برای کاهش استرس های روانی استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی این دارو برای خوابیدن و برطرف کننده استرس استفاده می شود.

گل گاوزبان

گل گاوزبان آرام بخش است و می تواند به درمان بی خوابی به ویژه در افرادی که صفراوی مزاج هستند، کمک کند افرادی که فشار خون آن ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده کنند چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می برد.

گل گاوزبان باید حتما با لیمو عمانی مصرف شود چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. 15 گرم از این گیاه را به همراه یک لیمو عمانی سوراخ شده باید در یک قوری استیل به همراه آب ریخت تا بجوشد و سپس به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

گل بنفشه

گل بنفشه خواص بسیار زیاید دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها می توان از آن کمک گرفت. برای مشکل بی خوابی هم می توان از گل بنفشه استفاده کرد. برای این منظور باید جوشانده این گل را درست کرد و آن را به صورت و شقیقه مالید.

این گیاه برای افراد صفراوی مزاج مناسب است. علاوه بر جوشانده این گیاه می توان از روغن گل بنفشه که در عطاری ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روی سر و صورت مالید و به آرامی ماساژ داد.

بهار نارنج

خیلی افراد با خاصیت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنایی دارند و از آن برای رفع مشکل بی خوابی استفاده می کنند. بهار نارنج را می توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج، کافی است 15 گرم از آن را داخل قوری ریخت و 10 تا 30 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.

چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

بی خوابی شبانه را با این میوه ها درمان کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ