خواص قهوه سبز و محدودیت های استفاده از آن

pegiu
با قهوه سبز آشنایی دارید؟خواص قهوه سبز و محدودیت های استفاده از آن را در این مطلب بخوانید

در این مطلب شما را با خواص قهوه سبز آشنا می کنیم اما در ادامه باید ها و نباید های آن را نیز برای شما آورده ایم تا با قهوه سبز به درستی و کاملی آشنا شوید.بسیاری از افراد وقتی از خواص یک ماده با خبر می شوند در مصرف آن افراط می کنند اما بهتر است بدانید در هیچ چیز زیاده روی خوب نیست.حتی اگر آن ، ماده پرخاصیتی مانند قهوه سبز باشد.

خواص قهوه سبز

1. کاهش وزن یا چربی

دانه قهوه سبز اولین بار هنگامی محبوب شد که توانایی آن برای کاهش وزن (رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟ ) ثابت شد. تحقیقات نشان می دهد اسید کلروژنیک به بدن کمک می کند تا گلوکز را کاهش دهد و چربی بدن را برای انرژی ذخیره می کند. همچنین ممکن است التهاب (علت ریشه ای از دیابت و سایر مشکلات متابولیکی) را کاهش دهد، قند ورودی به جریان خون را کم کند و آزادسازی انسولین را تنظیم کند.

2. تنظیم قند خون

دانشمندان می گویند اثرات مثبت قهوه سبز بر قند خون، توانایی آن در کاهش التهاب، کمک به دستیابی به وزن مناسب تر و کاهش میل به غذاهای التهابی می باشد. در عین حال قهوه سبز برای کاهش سطح قند خون و افزایش انرژی بالقوه مفید است. در حالی که کافئین ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد متابولیکی داشته باشد، حتی محصولاتی که قهوه سبز دارند، هنوز هم سودمند هستند.

قهوه سبز می تواند به عادی کردن قند خون کمک کند و باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود. مطالعات انجام شده نشان میدهد “عصاره قهوه سبز بدون کافئین سبب کاهش تجمع چربی در رژیم غذایی و مقاومت به انسولین توسط کاهش ژن های آدرنال و التهاب در بافت چربی می شود. “

3. کاهش فشار خون

بسیاری از مطالعات نشان داده اند عصاره قهوه سبز می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. مطالعه 17 بیمار مبتلا به هیپوگلایسمی نشان داد پس از مصرف عصاره دانه قهوه ، 13 نفر از 17 نفر کاهش فشار خون را تجربه کردند. شرکت کنندگان 800 میلی گرم عصاره روزانه را دریافت کردند، که دوز زیادی است اما در کاهش فشار خون بسیار موثر است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که دوزهای پایین تر، بین حدود 50 تا 140 میلی گرم، همچنین ممکن است باعث کاهش فشار خون در بزرگسالان، هنگام مصرف قهوه سبز به مدت 4 تا 12 هفته، شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که اسید کلروژنیک دارای عوامل هیپو گلیسمی است و ممکن است به طور متناوب بر سوخت و ساز لیپید تاثیر بگذارد و منجر به کاهش کلسترول و غلظت تری گلیسیرید در خون شود. در یک مطالعه منتشر شده در مجله بیوشیمی تغذیه ای، به موش ها به مدت سه هفته عصاره قهوه سبز داده شد و اثرات اسید کلروروژنیک بر گلوکز پلاسما، پلاسما و تری گلیسرئید کبد و غلظت کلسترول تست شدند. مشخص شد عصاره چند نشانگر را بهبود می بخشد. بر اساس گزارش منتشر شده، “غلظت کلسترول و تریآیدیل گلیسیرین ناشتا به طور معنی داری به ترتیب 44٪ و 58٪ کاهش یافته است.

4. دارای اثرات ضد پیری به علت آنتی اکسیدان های موجود در آن

در مطالعاتی که عصاره دانه های قهوه سبز ارزیابی شده است، بسیاری از خواص آنتی اکسیدانی شناسایی شده اند که می تواند به کاهش آثار مختلف پیری کمک کند. همانطور که در بالا ذکر شد، اسید کلروژنیک مسئول بسیاری از این خواص آنتی اکسیدانی قهوه سبز هستند. برخی از کارشناسان بر این باورند که وقتی یک فرد 400 میلی گرم مکمل قهوه سبز روزانه مصرف می کنند، آنتی اکسیدان روزانه را دریافت میکند.

5. بهبود سطح انرژی

قهوه برای کمک به خستگی و افزایش سطح انرژی شناخته شده است، زیرا حاوی کافئین محرک است. کافئین در واقع یک ماده مخدر است.

بر اساس گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، کافئین تاثیر قابل توجهی در “عملکرد روانشناختی و شناختی، رفاه روانشناختی، فشار خون و کاربردهای تشخیصی و درمانی و همچنین عملکرد ورزشی دارد”. هنگام مصرف نوشیدنی حاوی کافئین، کافئین به جریان خون جذب می شود و به داخل مغز منتقل می شود و یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده به نام آدنوزین را مسدود میکند. در همان زمان، سطوح انتقال دهنده های عصبی به نام نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد که منجر به تغییر در شناختی، از جمله افزایش تمرکز، انگیزه و چشم انداز مثبت می شود.

6. افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو

– همانطور که در بالا توضیح داده شد، محصولات قهوه سبز حاوی مقادیر مناسب کافئین هستند. حجم زیادی از تحقیقات نشان می دهد مصرف کافئین / قهوه قادر به تغییر بسیاری از جنبه های سلامت روان و عملکرد مغز، از جمله توجه، خلق و خوی، حافظه (راه های تقویت حافظه، 9 گام اساسی)، هوشیاری، انگیزه، آزمون، زمان واکنش، کنترل حرکت / عملکرد فیزیکی و غیره می شود.

– با این حال، هر فرد نسبت به اثرات کافئین بر عملکرد شناختی واکنش مثبت ندارد، بنابراین همیشه نشانه های خود را بررسی کنید و در نظر داشته باشید از ابتدا دوز مصرف پایین باشد. همچنین برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کافئین، از مصرف آن با مکمل های قهوه سبز  بپرهیزید.

زمان مصرف قهوه سبز و میزان آن :

قهوه سبز نیز مانند هر گیاه دارویی دیگری شرایط و زمان خاص مصرف خود را دارد . با توجه به نتایج تحقیقات علمی صورت گرفته در مورد زمان مصرف قهوه سبز نتایج به دست آمده نشان می‌دهد بهترین زمان برای نوشیدن قهوه سبز بعد از صبحانه و یا ۱۵ دقیقه بعد از ناهار است .دلیل این امر میزان کافئین بسیار بالای قهوه سبز می‌باشد . زیرا در صورتی که با معده خالی اقدام به مصرف دمنوش قهوه سبز نمایید کافئین بالای قهوه با اسید معده واکنش داده و باعث دلدرد و حالت تهوع شما می شود. پس هرگز قهوه سبز را با معده ی خالی ننوشید .
برای گرفتن نتیجه بهتر سعی کنید ورزش کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از ۴ تا ۶ هفته بدن شما شروع به کاهش وزن می کند.میزان مصرف قهوه سبز در هر روز به اندازه یک فنجان و یا نصف لیوان می‌باشد . همچنین سعی کنید از قهوه های ۲ بار شسته شده مانند قهوه سبز اندونزی ربوستا استفاده کنید .

مضرات قهوه سبز :

هر دارویی چه طبیعی و چه شیمیایی به جز خواص و مزایایی که برذای شخص مصرف کننده به ارمغان می آورد ، مضرات و تاثیرات سوء نیز دارند . ولی در این بین گیاهان دارویی بیشتر جنبه ممنوعیت مصرف در شرایط مختلف را دارا هستند تا مضرات زیان بار و جبران ناپذیر دارو های شیمیایی را . در این بین قهوه سبز نیز از این قائده مستثنی نیست . مضرات قهوه سبز و موارد منع مصرف قهوه خام عبارت اند از :
۱ – دوران بارداری و شیر دهی : زنان باردار و مادران شیرده از خوردن قهوه سبز جدا خود داری کنند دلیل این امر وجود درصد بالایی از اسید کلروژنیک در قهوه سبز می‌باشد .
۲ – بیماری های خونی : بیماران مبتلا به هموفیلی و یا سایر بیماری های انعقادی خون از خوردن قهوه خام ( سبز ) به صورت جدی دوری کنند .
۳ – بیماران دیابتی : افرادی که دیابت دارند به همراه دارو های ضد دیابت به هیچ عنوان نباید از قهوه سبز استفاده کنند زیرا اسید کلروژنیک موجود باعث تشدید اثر دارو ها می شود .
4 – قهوه سبز مانع از جذب روی و آهن در بدن می شود در نتیجه مصرف کنندگان دارو ها و مکمل های حاوی روی و آهن باید حد اقل ۲ ساعت بعد از مصرف دارو هایشان از قهوه سبز استفاده کنند . نکته قابل توجه اینکه بانوانی که دارای کمبود آهن هستند به هیچ عنوان از این قهوه استفاده ننمایند .

 مضرات قهوه سبز و موارد منع مصرف قهوه خام عبارت اند از :

1 ) دوران بارداری و شیردهی : زنان باردار و مادران شیرده از خوردن قهوه سبز جدا خود داری کنند دلیل این امر وجود درصد بالایی از اسید کلروژنیک در قهوه سبز می‌باشد .
2 ) بیماری های خونی : بیماران مبتلا به هموفیلی و یا سایر بیماری های انعقادی خون از خوردن قهوه خام ( سبز ) به صورت جدی دوری کنند .
3 ) بیماران دیابتی : افرادی که دیابت دارند به همراه دارو های ضد دیابت به هیچ عنوان نباید از قهوه سبز استفاده کنند زیرا اسید کلروژنیک موجود باعث تشدید اثر دارو ها می شود.
همچنین قهوه سبز مانع از جذب روی و آهن در بدن می شود، در نتیجه مصرف کنندگان دارو ها و مکمل های حاوی روی و آهن باید حد اقل 2 ساعت بعد از مصرف داروهایشان از قهوه سبز استفاده کنند.
نکته قابل توجه اینکه خانم‌هایی که دارای کمبود آهن هستند به هیچ عنوان از این قهوه استفاده ننمایند.
مانند سایر قهوه‌ها، قهوه سبز نیز به دلیل وجود کافئین در صورت مصرف زیاد و یا در زمان نامناسب ممکن است اثراتی مانند ناراحتی‌های معده، افزایش ضربان قلب، افزایش حجم ادرار، بی‌خوابی، خستگی ویا استرس و اضطراب را به همراه داشته باشد.

فوت و فن لاغری سریع با مصرف قهوه سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ