آیا انجام ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟

پانته آ توتونپیان
سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که آیا انجام عمل ایمپلنت

ایمپلنت دندانیو محدودیت سنی

برای انجام ایمپلنت دندانی باید تا سن هیجده سالگی و اتمام فرایند رشد فک صبر کرد. در صورت عجله کردن و عدم اتمام دوره ی رشد دفرمه شدن صورت امری حتمی است. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندان در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه می شود و بنابراین بیمار دچار دفرمی صورت می شود ولی پس از سن 18 سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی  میتوان ایمپلنت دندان انجام داد. در سنین پایین تر برای تک دندان می شود ایمپلنت دندان انجام داد ولی باید پروتز ایمپلنت دندان بعد از 18 سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های مجاور تناسب داشته باشد.

ایمپلنت فوری

در صورت وجود شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد می توان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا 20% افزایش می یابد. برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد. بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای 6 دندان قدامی انجام شود که جنبه زیبایی دارند  و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود. بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض می شود.

سازگاری ایمپلنت با بدن

برخلاف این که در پیوند زدن امکان این که عضو به کار گذاشته شده را بدن پس بزند در ایمپلنت این گونه نیست. چونایمپلنت از جنس تیتانیوم می باشد که بیشترین سازگاری را با بدن انسان دارد.

ایمپلنت و پوکی استخوان

توجه به داروهای مصرفی بیماران دارای پوکی استخوان، یا کاهش تراکم استخوان از نکات بسیار مهمی است که در جراحی ایمپلنت باید به آن توجه شود. این بیماران اغلب به جز کلسیم، از داروهای خاص دیگری نیز استفاده می‌کنند که به صورت هفته‌ای یک‌بار تجویز می‌شود و اغلب به علت عدم آشنایی بیماران با دارو‌های مکمل کلسیمی اشتباه گرفته می‌شود. این داروها به علت عوارض مخرب روی استخوان فک، از رژیم دارویی بسیاری از کشورها در حال حذف شدن است. باید توجه کرد در صورتی که این دسته از بیماران بیش از سه سال از این دسته دارویی استفاده کرده باشند، باید با پزشک معالج در ارتباط با قطع یا جایگزینی این دسته دارویی مشورت شود و در صورت امکان تا سه ماه درمان دارویی آنهابه تعویق بیفتد.

 همه چیز در مورد ایمپلنت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ