ساده ترین درمان یبوست با عسل و چند گیاه دم دستی!

faateme1366
شاید دیدن اینکه مادر یا پدر سالمندتان که دچار یبوست شده دردآور باشد. یا این معضل گریبانگیر خودتان باشد. در این مطلب برای شما راهکارهای ساده و راحت درمان یبوست با گیاهان دم دستی را آورده ایم تا این مشکل را به سادگی رفع کنید.

خاکشیر به عنوان گیاهی یک یا دو ساله از تیره شب بویان در دشت و کوهستان می‌روید و بلندی ساقه آن تا یک متر نیز می ‌رسد. پائین گیاه خاکشیر کرک دار و قسمت بالای آن بدون کرک است. تخم این گیاه همان خاکشیر نامیده می شود.

دانه هایی ریز آن به طور معمول به صورت 2 گونه قرمز رنگ دارای طعم کمی تلخ و به رنگ قرمز تیره موجود است.

آیا یبوست با خاکشیر و عسل قابل درمان است؟

خاکشیر باعث رفع عطش و تشنگی می شود. علاوه بر این، در ادامه سایر فواید خاکشیر برای سلامتی توضیح داده می شود. در طب سنتی این گیاه خاصیت فوق العاده جالبی دارد و در درمان بیماری های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

راهکارهای اصلی و ساده برای رفع یبوست

۱خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

۲مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج

۳مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی

۴خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

۵مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

۶هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

۷صبحانه کامل خورده شود.

۸شب غذای سبک میل شود.

درمان یبوست با عسل

خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.

تاثیر خاکشیر بر جوش صورت

ترکیب 2 قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه ‌تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش ‌های صورت محسوب می شود.

برای استفاده از این روش باید یک فنجان از هر یک از عرق‌ های گیاهی شاه‌تره، بیدمشک وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید.

نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش ‌های صورت را درمان می ‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز گزینه موثری است. حداقل 3 هفته از این روش درمانی استفاده کنید بعد از این مدت نتایج بهبودی را روی صورت خود مشاهده خواهید کرد.

دفع سنگ کلیه با خاکشیر

مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افراد مبتلا به آن یا افراد دارای کلیه های مستعد سنگ سازی توصیه می شود. برای تهیه این نسخه خانگی 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به ‌مدت 5 ساعت خیسانده پس از این مدت آن را صاف کنید.

سپس ترنجبین صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوری مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به ‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. علاوه بر این، افرادی که از بوی بد دهان به ‌دلیل عفونت و مشکلات بلغمی رنج می برند نیز می توانند از این نسخه استفاده کنند.

بهبود لک ‌ها با خاکشیر

برای از بین بردن لک ‌های روی پوست به ‌ویژه صورت یکی از بهترین روش ‌ها نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌ صورت روزانه و مستمر به ‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با پوست شفاف و حذف لک ‌های صورت و پوست رو به ‌رو می‌شوند.

برای تهیه این ترکیب ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید سپس صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

درمان اسهال با خاکشیر

ابتلا به اسهال در فصل تابستان امری شایع در کودکان است. برای درمان این عارضه کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب متناسب با سن بیمار هر 2 ساعت یک بار تجویز می شود. میزان مصرف این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم فنجان برای خردسالان تجویز شده است.

درمان فشار خون با خاکشیر

يكي ديگر از خواص معجزه ‌آساي دانه ‌هاي خاكشير كنترل و تسكين فشارخون است. در صورت ابتلا به فشارخون و مصرف داروهاي كنترل‌ كننده فشارخون مي‌توانيد از اين شيوه براي اثربخشي بيشتر استفاده كنيد.

براي اين منظور كافي است يك ليوان خاكشير را برای تهیه پودری نرم آسیاب کنید سپس در ظرفي ريخته و به مرور به آن آب اضافه كنيد تا خميري يك دست حاصل شود. مي‌توانيد در هفته يك ‌بار شب ها اين مرهم را روي پاها بماليد. اين مرهم برای کنترل بهتر فشارخون گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود.

تحقیقات علمی نشان می دهد مصرف شربت خاکشیر طی 2 شب قبل از خواب و صبح ها به صورت ناشتا در ماه می‌تواند فشار خون را کنترل کند.

خاکشیر دشمن بدبویی دهان

اگر در گروه افرادي قرار دارید كه به ‌دليل افزايش خلط بلغم در بدن از بدبویی دهان رنج می برید و نمی توانید از شر آن خلاص شوید بهتر است شربت ترنجبين و خاكشير را براي برطرف كردن بدبويي دهان استفاده كنيد.

تنها كافي است هر روز عصر يك ليوان از شربت ترنجبين و خاكشير را بنوشيد. ترنجبين را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خيس كرده سپس صاف کرده آن را با يك تا 2 قاشق خاكشير مخلوط كنيد.

نوشيدن اين شربت باعث می شود با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتري پيدا كنيد و با اصلاح مزاج از شر بدبويي دهان راحت شويد.

بخور ضدسرخک خاکشیر

با گرم ‌شدن هوا فصل بيماري ‌هايي مانند آبله ‌مرغان و سرخك فرا مي ‌رسد. كودكان خردسال در معرض ابتلا به اين بيماري ها قرار دارد. نوشیدن شربت خاكشير كم‌ شيرين توسط كودك مبتلا به آبله ‌مرغان یا سرخک يكي از بهترين روش‌ ها براي كاهش حرارت بدن و خارش برون‌ريزي‌ هاي پوستي است، بنابراين در روز 3 تا 4 ليوان خاكشير باید نوشیده شود.

برای تسکین خارش و درد ناشی از ای بیماری ها می توان از بخور دانه های خاکشیر استفاده کرد. براي اين كار خاكشير را روي حرارت قرار دهيد و با دود حاصله از آن بدن كودك را بخور دهيد. اين كار به كاهش سوزش، خارش و التهاب بيماري كمك مي كند.

ارتباط خاکشیر و التهاب مجاري ادراري

شاید درباره خاصیت شفابخشی خاكشیر در درمان و تسكین التهاب مجاری ادراری و كلیه کم شنیده باشید، اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است كه استفاده از خاكشیر هنگام بروز التهاب‌ های مجاری ادراری و كلیه گزینه بسیار موثری است به ویژه زمانی كه فرد مبتلا به بیماری سنگ كلیه وجود سنگ در كلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع كلیه یا مجاری ادراری شده است.

در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاكشیر شیرین شده با شیرین کننده های طبیعی مانند سكنجبین یا عسل بسیار مفید است.

لاغری با خاکشیر

افراد برای کاهش وزن و لاغری از روش های بسیار متنوعی استفاده می کنند، اما شاید تاثیر خاکشیر بر لاغری اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. تاثیر شگفت انگیز خاکشیر بر لاغری یکی از مهم ترین دلایل لاغر شدن و لاغر ماندن مربوط به خوب کار کردن دستگاه گوارش است.

در صورت کار کردن بهتر معده و روده بدن به راحتی وزن کاهش پیدا می کند و مهم تر از همه در حفظ سلامتی نقش بسزایی ایفا می کند و از شر بیماری های معده و روده خلاص می شوید، همچنین خواص خاکشیر برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار حائز اهمیت است.

بر ای استفاده از خاکشیر برای برطرف شدن مشکلات گوارشی بهتر است هر روز صبح یک قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. البته لازم بذکر است صبح ها باید خاکشیر را ناشتا بنوشید و البته می توانید برای بخشیدن طعم شیرین به آن از شیرین کننده های طبیعی مانند عسل استفاده کنید.

موی بدون شوره با خاکشیر

نوشیدن شربت خاکشیر برای مو و سلامت آن نیز گزینه مفیدی محسوب می شود. برای افرادی که از شوره مو رنج می برند نوشیدن 2 تا 3 لیوان خاکشیر در روز توصیه می شود. نوشیدن خاکشیر با کمک به افراد برای اصلاح مزاج باعث می شود برای همیشه با شوره و خارش پوست سر خداحافظی کنند.

درمان برخی یبوست ها با خاکشیر

یکی دیگر از خواص معجزه آسای خاکشیر درمان یبوست های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست های ناشی از اضطراب و تنش های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه تکه خارج شدن مدفوع از بدن است.

حتی برخی اوقات مقداری از مدفوع در روده باقی می ماند و بدن در تخلیه روده ها به درستی ناتوان است و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می شود زیرا باقی ماندن مدفوع در روده ها باعث جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می شود.

برای درمان این نوع یبوست همین طور درمان یبوست و کم آبی ناشی از کهولت سن نسخه ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. بهتر است برای بهره مندی از حداکثر مزایای آن یک قاشق غذاخوری خاکشیر کوبیده شده همراه آب قند نوشیده شود که تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست دارد.

بیشتر بخوانید:دلیل خارش آلت تناسلی زنان در شب

درمان یبوست سوداوی یا عصبی روده

نشانه یبوست سوداوی یا عصبی روده کشیدگی شکم و انقباض روده است. هنگام تخلیه بخشی از روده حلقه ‌وار جمع شده، مدفوع دو تکه شده و راه روده چند دقیقه بسته می‌شود.

در این حال تکه ‌ای از مدفوع خارج شده و تکه دیگر در روده باقی می‌ ماند حتی با فشار نیز روده کاملا باز و تخلیه نمی‌شود. مدفوع در روده بجای مانده باعث تجمع سموم و بروز عوارض مختلفی می شود که فرد را دچار ناراحتی می کند.

درمان یبوست با موسیر

انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می شوند. برگ های تازه والک را می توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.

سه دمنوش معجزه آسای درمان یبوست با عسل

مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه است.

15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط کرده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.

20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین کرده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.

درمان یبوست سالمندان با خاکشیر

سالخوردگان بدنشان کم‏آب و خشک شده و به همین نسبت روده‏هایشان نیز خشک و کم‏آب مى‏گردد و در نتیجه کمتر ترشح مى‏کند و این سببى براى یبوست آنان مى‏شود. در این مورد بهترین داروى طبیعى خاکشیر است که باید آن را کوبیده داخل استکان قندداغ کرده بنوشند. در اینجا لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز نموده و سبب سهولت سیر مدفوع و رفع تدریجى عارضه مى‏گردد. با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى‏شود.

بدن اغلب افراد سالمند دچار کم آبی و خشکی می شود به همین نسبت روده ‌هایشان نیز خشک و کم‌ آب می‌شود.

یکی از بهترین داروی طبیعی برای درمان یبوست این گروه از افراد خاکشیر است. برای بهره مندی از خواص آن باید خاکشیر را کوبیده داخل یک فنجان آب داغ ریخته و با عسل بنوشند.

درمان یبوست با اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:

  •  واکنش آلرژیک
  • حالت تهوع
  •  معده درد
  •  استفراغ

اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد

بررسی یبوست در کودکان

مصرف بی‌رویه شیر می‌تواند سبب بروز یبوست شود. کودکانی که پس از ۲ سالگی مقادیر زیادی شیر در روز مصرف می‌کنند، مستعد ابتلا به یبوست هستند. بنابراین، بعد از ۲ سالگی توصیه می‌شود بیش از ۴۵۰ میلی‌لیتر شیر در روز مصرف نشود. مصرف زیاد شیر همچنین، می‌تواند کم‌خونی فقرآهن نیز ایجاد کند. با وجود این حذف کامل شیر از رژیم غذایی کودکان مبتلا به یبوست نیز صحیح نیست، بلکه باید در حد تعادل استفاده شود. در این میان، یکی از مهم‌ترین زمان‌های شروع یبوست، زمان قطع شیر مادر و شروع مصرف شیر خشک یا شیر پاستوریزه است.

در کودکان مبتلا به یبوست و دل‌درد جوش هایی روی بدن نمایان می شود، بنابراین می توان برای درمان آن روزی یک قاشق چایخوری خاکشیر را کوبیده و در قند داغ ریخته و به کودکان بدهید.

برای درمان یبوست کودکان یک قاشق چای خوری خاکشیر کوبیده و ترکیب آن با آب ولرم برای رفع مشکل کافی است. برای درمان یبوست در افراد مسن نیز می توانید از ترکیب خاکشیر کوبیده، عسل و آب ولرم استفاده کنید زیرا مصرف قرص های مفید برای یبوست در آنها خطرناک است.

خاکشیر به عنوان یک ملین طبیعی شناخته می شود که ضمن افزایش حرکات روده به درمان یبوست نیز کمک می‌کند. افراد بسیاری برای شیرین کردن این نوشیدنی خنک و تابستانی از عسل استفاده می کنند.

طب سنتی در مورد یبوست چه می گوید

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود.

در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و…) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند.

گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند.

از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند.

درواقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند.

روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می‌کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.

افزایش وزن با خاکشیر

افراد علاقه مند به اضافه کردن وزن می توانند از مزایای نوشیدنی خاکشیر و شیر بهره مند شوند. نوشیدن شیر و خاکشیر صبح ها به صورت ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن کمک می کند.

به اعتقاد درمانگران در صورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:تخم غاز چه خواصی دارد ؟

درمان دل ضعفه با خاکشیر و عسل

برخی از افراد در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند که این عارضه در طول روزهای گرم تابستان بیشتر ظاهر می شود. برای پیشگیری از بروز دل ‌ضعفه می توان خاکشیر، آب و عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آن بهتر است آب با عسل باهم جوشانده شوند.

بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می ‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقی مواد همان ترکیبی است که برای بهبود دل ‌ضعفه و پیشگیری از بروز آن توصیه می شود.

اگر چه عسل با حرارت برخی از ویتامین ‌ها و مواد مغذی خود را از دست می ‌دهد، اما در عین حال مواد مفیدی در آن باقی می‌ماند که برای درمان دل ‌ضعفه گزینه بسیار مناسبی است.

درمان عفونت و دندان درد با خاکشیر

خاکشیر را سوزانده و از دود حاصل از آن به صورت موضعی برای ضدعفونی، همچنین تسکین درد دندان استفاده کنید. حتی می توان برای زخم های عفونی نیز از مزایای این روش بهره مند شد.

خاکشیر و جلوگیری از گرمازدگی

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی هایی است که از گذشته تاکنون در طب سنتی به عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد شناخته شده است که می‌تواند در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

تاثیر خاکشیر بر پیشگیری از سرماخوردگی

خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی خاکشیر شهرت بسیاری دارند، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا خاکشیر گزینه مناسبی محسوب می شود. خاکشیر در طب سنتی به دلیل ویژگی طبع سرد به عنوان تب بر طبیعی نیز شناخته می شود.

در صورت مصرف خاکشیر همراه با عسل ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر آن برای درمان سرماخوردگی تا 3 برابر افزایش می یابد.

چه افرادی نباید خاکشیر بخورند؟

به افراد دارای ورم و زخم معده توصیه می ‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

خاکشیر را می ‌توان برای کودکان 2 تا 3 سال به بالا استفاده کرد و برای کودکان زیر 2 سال باید شربت خاکشیر را صاف کرده و آب آن را به این گروه سنی داد زیرا احتمال خفگی در این رده سنی وجود دارد.

افراد دارای طبع سرد یا گروهی که از بیماری‌ های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند باید مصرف شربت خاکشیر را محدود کنند یا آن را همراه با عسل و عرق نعناع بنوشند یا آن را همراه با عسل و عرق نعناع بنوشند.

گزارش: الهه زارعی

اگر یبوست دارید به هیچ عنوان این خوراکی ها را نخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ