چکار کنیم تا در عید نوروز چاق نشویم؟

sahar.d
همیشه بعد از عید نوروز یکی از مشکلات اصلی اضافه وزن است. در این مطلب توصیه هایی برای شما داریم تا در عید نوروز چاق نشوید.

با نزدیک شدن به عید نوروز یکی از دغدغه های اصلی همه، چاقی در این ایام است. خوردن تفقلات، آجیل و شیرینی در روزهای عید سبب افزایش اشتها و پرخوری بیشتر می شود و نتیجه آن اضافه وزن زیاد طی 2 هفته است و پس از آن باید با رژیم های سخت و ورزش تلاش کنیم تا این اضافه وزن را جبران کنیم. پس بهتر است از قبل برای عید نوروز برنامه داشته باشیم تا دچار اضافه وزن نشویم. در این مطلب به شما می گوییم چکار کنیم تا در عید نوروز چاق نشویم.

نکات مهم

توجه داشته باشید که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز نظم خواب تان را بر هم نزند زیرا اختلال در نظم خواب، سلامتی بدن را به خطر می اندازد. 

 در این ایام به وعده صبحانه خصوصا در کودکان اهمیت بیشتری دهید و حتما گروه لبنیات و نان و غلات را در آن بگنجانید تا علاوه بر اینکه مواد مغذی مورد نیاز برای رشدشان تامین می شود، از پرخوری در میان وعده آن هم از مواد غیر مغذی جلوگیری شود. مصرف صبحانه کمک شایانی نیز به کنترل قند خون افراد دیابتی نیز می کند. 

قبل از رفتن به مهمانی، می توانید یک میان وعده کوچک از سبزیجات و میوه ها میل کنید. با این کار اشتهای خود را کم کرده اید.

 سعی کنید مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن برسانید، به جای آن دوغ کم چرب یا ماست را جایگزین آن کنید. 

 چون دریافت مواد قندی در ایام عید بالاست، مصرف قند به همراه چای را تا آنجا که می توانید محدود کنید. 

 رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. رژیم متعادل می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند، ذخیره و بازسازی بدن را انجام دهد، استرس را دور کند و همچنین تغییرات روحی را کنترل کند.

درهم و برهم نخورید 

سعی کنید برای دید و بازدید ها برنامه ریزی داشته باشید حتی در مورد نوع خوراکی هایی که باید بخورید هم فکر کنید و هر جا هر چیزی در بشقاب روبه روی تان گذاشته شد، بلافاصله قورت ندهید. اگر یکجا شیرینی می خورید، جای بعدی میوه بخورید و در سومین جا آجیل. اینطوری هم طبق هرم غذایی عمل کرده اید و هم اینکه آخر شب با معده سنگین، زیر سرم نمی روید.

عوارض مصرف زیاد آجیل را جدی بگیرید 

در ایام عید سیستم گوارش بسیاری از ما سخت‌ترین دوران کاری خود را پشت سر می‌گذارند به طوری که مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی‌جات علی‌رغم وجود مواد مغذی، می‌تواند عوارض و پیامدهایی به خصوص در کودکان به دنبال داشته باشد. به اعتقاد کار‌شناسان و متخصصان تغذیه از نظر اصول تغذیه، مصرف هر نوع ماده غذایی ‌باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می‌تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. 

غذاهای فیبردار مصرف کنید 

برای اینکه در ایام نوروز دچار اختلالات گوارشی و یبوست نشوید، حتما مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید. علت مهم بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و نیز استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کرده است. در ایام تعطیلات نوروز معمولا افراد از میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر، کمتر استفاده می کنند. این قبیل مواد خوراکی علاوه بر فیبر، حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در جهت سلامت انسان دارد. 

 یکی از مهم ترین خواص فیبری غذایی، پیشگیری از یبوست و نیز درمان این اختلال شایع است. مواد غذایی حاوی فیبر، باعث تسریع عبور غذا از دستگاه گوارش می شود و از بروز یبوست پیشگیری می کند.

مصرف شیرینی را به حداقل برسانید

یکی از مهم ترین مواد غذایی که در مهمانی های نوروز از آن استفاده می شود، انواع شیرینی هاست. مصرف شیرینی در دید و بازدیدهای عید رواج زیادی دارد و مورد استقبال همه قرار می گیرد. افراط در مصرف شیرینی می تواند لطمه فراوانی به سلامت انسان وارد سازد. یکی از زیان های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن است. مواد قندی و نشاسته ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می شوند و ایجاد چاقی می کنند.

ورزش و پیاده روی فراموش نشود

یکی از مشکلات ما در ایام عید کم تحرکی است که همین موضوع باعث افزایش وزن می شود. ورزش و تحرک جسمی مناسب روزانه برای همه افراد اعم از زن و مرد، بزرگ و کوچک و پیر و جوان ضروری است. فعالیت جسمی علاوه بر آنکه موجب کاهش چربی های نامطلوب خون می شود و در تنظیم تعادل فشار خون موثر است، از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری کرده و در سلامت قلب و عروق تاثیر مهمی دارد. علاوه بر آن، روحیه سازی و حفظ شادابی، نشاط و نیز پیشگیری از افسردگی، بی حوصلگی و احساس کسالت بسیار موثر است. پس بهتر است این توصیه دکتر وفا را هم گوش دهید و در پایان هر روز، وقتی هم برای ورزش های سبک و پیاده روی بگذارید.

بجای چای، دمنوش بنوشید

روزهای عید وقتی از این خانه به آن خانه می رویم، هر جا که می رسیم، یک استکان یا لیوان چای تعارف می شود و گاهی وقت ها هم بر خود واجب می دانیم که دست میزبان محترم را رد نکنیم و حتما چای تعارف شده را بنوشیم. اگر می توانید یک نه محکم بگویید که بهتر اما اگر خیلی برای تان سخت است و خودتان هم این را نشانه بی ادبی می دانید، حداقل می توانید به جای چای صبحانه دمنوش های مناسب فصل را برای خود آماده کنید و فقط چای اجباری را در مهمانی ها بخورید. از اسموتی های مخصوص فصل بهار هم لذت ببرید به خصوص که در این فصل می توانید انواع و اقسام نوشیدنی های جذاب و طبیعی را به راحتی از مواد تازه مثل انواع سبزی و میوه بهاره تهیه کنید.

چطور در نوروز امسال چاق نشویم؟

مراقب باشید نوروز کبدتان را چرب نکند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ