درمان سوزن سوزن شدن پاها

mousavi
بی‌حسی دانش واژه گسترده‌ای است که برای توصیف احساس غیرمعمول در تمام بخش‌های بدن به کار می‌رود، اما این حس بیشتر دست و کف پا و گاهی اوقات بازو و پا را نیز درگیر می‌کند.

بر اساس نظر کارشناسان، آسیب عصبی رایج‌ترین دلیل بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا است که به ناتوانی کامل حسی یا واکنش نشان ندادن به محرک‌های بیرونی منجر می‌شود. البته عامل‌های جسمی و روانی متعدد دیگری نیز وجود دارد که به بی‌حسی موقت ،گر گرفتن زانو، افزایشی یا دائمی دست و کف پا دامن می‌زند.

سندروم پاهای بی قرار یا سوزن سوزن شدن پا یکی از مشکلاتی است که افراد در طول زندگیشان به خصوص شبها با آن برخورد می کنند. در اینجا ۱۶ نکته درمانی برای این مشکل را مشاهده می کنید.

سندروم پاهای بی قرار که به اختصار RLS نیز نام دارد، باعث می شود که به سختی بخوابید. پاهای شما ممکن است احساس درد، سوختگی، سوزش و کشش داشته باشد. برای به دست آوردن یک خواب عمیق که شما بدان نیاز دارید، سعی کنید کمی دیرتر به رختخواب رفته و کمی دیرتر در صبح روز بعد بیدار شوید. ساعات اولیه صبح، بهترین زمان استراحت بدن است.

چرخه خواب و بیدار شدن خود را منظم کنید. هنگامی که شما به RLS مبتلا هستید، یک چرخه بد در خواب باعث می شود علائم سندروم شما بدتر شده و پس از آن احساس سوزن سوزن شدن یا و درد در پاها برای شبهای بعدی تشدید شود. توجه به مقدار خواب کافی در سلامتی افراد حائز اهمیت است. اغلب بزرگسالان به هفت تا ۹ ساعت خواب در هر شب نیاز دارند.

قبل از خواب کمی حرکات و تمرینات کششی روی پاهای خود به خصوص در قسمت ساق پاها انجام دهید.

قهوه، چای، شکلات و نوشابه می تواند به شما انرژی دهد، چون سرشار از کافئین هستند، از طرفی می تواند علائم RLS را بدتر کند. در ساعات آخر شب خوردن این نوشیدنی ها را قطع کنید تا راحت تر و زودتر بخوابید.

یک حمام آب گرم قبل از خواب به شما در آسان تر خوابیدن بسیار کمک می کند. احتمالا تعجب آور نیست که این یک راه کلاسیک در کاهش علائم سندروم RLS است.

گذاشتن حوله گرم یا کیسه یخ روی پاها، موثر است. در هر دو صورت، تغییر در درجه حرارت می تواند تسکین دهنده و آرامش بخش باشد.

ورزش متوسط در طول روز با خواب بهتر در شب رابطه مستقیم دارد. حتی راه رفتن و یک پیاده روی ساده در روز و یا هر نوع ورزش که به شما لذت دهد. یک مطالعه نشان داده که ورزش، منجر به جنبش کمتر پا و خواب عمیق تر برای افراد مبتلا به RLS می شود. مراقب باشید که ورزش بیش از حد نباشد. ورزش شدید و یا کار کردن قبل از خواب می تواند علائم بیماری را بدتر کند.

نشستن بیهوده می تواند علائم RLS را بدتر کند،مانند زمانی که شما در شب به تماشای تلویزیون نشسته اید. فعالیت های ذهنی، گاهی اوقات می توانند علائم شما را تسکین دهد. یک پازل جدول کلمات متقاطع ،خواندن یک کتاب بزرگ و یا حتی انجام یک بازی ساده از فعالیتهای ذهنی است.

استرس و فشار روحی باعث بدتر شدن علائم RLS است. استرس را با تنفس عمیق آزاد کنید. همچنین کم کردن نور چراغ و گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش قبل از اینکه به رختخواب بروید بسیار در کاهش تنش و استرس موثر است.

ماساژ پاها قبل از خواب ممکن است علائم RLS را از بین ببرد و خواب شما را بهتر کند. با مالش شانه به مدت ۱۰ دقیقه و پس از آن ماساژ پا، استراحت عمیقی را تجربه می کنید.

تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر قبل از خواب منجر به سخت تر خوابیدن می شود. کارشناسان خواب می گویند شما باید اتاق خوابتان عاری از تلویزیون و کامپیوتر باشد.

از خوردن مشروبات حاوی الکل و سیگار کشیدن بپرهیزید. هر دوی این کارها برای سلامتی مضر است و باعث بدتر شدن این سندروم و نداشتن خواب راحت می شود.

افراد مبتلا به RLS اغلب سطوح پایین آهن در خون خود دارند. بدن شما برای تولید دوپامین به آهن نیاز دارد. دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که حرکتهای بدن را کنترل می کند. از دکتر خود بپرسید که آیا یک مکمل آهن ممکن است به شما کمک کند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود، مکمل آهن را با یک لیوان آب پرتقال یا منبع دیگری از ویتامین C میل کنید زیرا به بدن شما در جذب بهتر آهن کمک می کند.

برخی از داروهای سرد و ضد آلرژی به ویژه برخی آنتی هیستامین ها،می تواند علائم RLS را آغاز کند. همچنین برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تهوع می تواند همین مشکل را پدید آورد. با دکتر خود در مورد تمام داروها و مکمل ها مشورت کنید.

یوگا ترکیبی از سه راه حلی است که می تواند نشانه RLS خفیف را کاهش دهد. کشش، تنفس عمیق و تمدد اعصاب، از پایه های یوگا است. سعی کنید یک کلاس یا ویدیو برای یادگیری یوگا بدست آورید. شما می توانید تمرین های یوگا را به تنهایی بر روی خود انجام دهید. این حرکات بسیار برای خواب راحت شبانه و کاهش سندروم بی قراری پا مفید است.

منبع: طبیب من

خواب رفتگی و سوزش کف پا؛ علل، عوارض و درمان!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ