چطور با سن بلوغ دختران برخورد کنیم؟

faateme1366
گریه، کنجکاوی های جنسی، تغییرات بدنی، تغییرات خلقی و از همه مهمتر شروع قاعدگی، از مهمترین نقاط بحرانی برای زندگی دختران است. سن بلوغ برای دختران همراه با تغییرات زیاد و عجیب است که اگر ندانید با این تغییرات چطور باید برخورد کنید ممکن است آن را به بحرانی ترین و پر آسیب ترین دوران زندگی فرزندتان تبدیل کنید. این مطلب آمادگی لازم برای برخورد با بلوغ دخترتان را به شما می دهد.

 نتایج مهم تحقیقات

سلامت دختران به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی در مقایسه با پسران، اهمیت بیشتری دارد، زیرا بلوغ مرحله‌ای است که نه تنها در مراحل بعدی زندگی دختران، بلکه بر زندگی فرزندان آنها نیز موثر است. این درحالیست که متأسفانه عدم آگاهی و ضعف نگرش و نیز رفتار نادرست نوجوانان در مورد سلامت جسمی، روحی و روانی بلوغ، مشکلاتی چون ازدواج‌های ناموفق، نازایی، حاملگی‌های زودرس و پرخطر و بیماری‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی را به دنبال دارد. یکی از تغییرات بارز دوره بلوغ در دختران، عادت ماهانه است. این اتفاق از دو جنبه کودکان را دچار اضطراب می‌کند. دلیل آن را نیز می‌توان در دو نکته عنوان کرد؛ نخست ناشناخته بودن فرایند این تغییر و احساس ابتلا به بیماری یا مشکلی خاص در نوجوان و دوم ناتوانی در کنترل شرایط در دوره عادت ماهانه است.در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۸ بر روی دختران نوجوان انجام شد، مشخص شد دخترانی که قبل از وقوع قاعدگی از آن مطلع و آماده آن بوده‌اند، آن را پدیده‌ای فیزیولوژیک دانسته‌اند، اما کسانی که آگاهی و آمادگی لازم را نداشته‌اند آن را حادثه‌ای وحشت‌آور و ترسناک تلقی کرده‌اند.برای آنکه فرزند شما با فرآیند این مسئله آشنا شده و هراسش از این اتفاق از بین برود و از طرفی بتواند در این دوره زندگی و فعالیت عادی داشته باشد، باید همه مسائل مربوط به این اتفاق ماهانه و دائمی را برای او توضیح بدهید.

با دختران مهربان تر باشید

شرایط متفاوت بلوغ دختران به‌خصوص این‌که بلوغ آن‌ها در سنین پایین نسبت به پسران رخ می‌دهد‌، ممکن است باعث افسردگی‌، گوشه‌گیری و احساس انزوا در دختران شود‌.از این‌رو لازم است تا در شرایط خاص و دوره‌های ماهانه بدو سن بلوغ توجه بیشتری به آن‌ها شود و این وظیفه هم برعهده مادر است و هم برعهده پدر‌. مادر باید شرایط دختر خود را به اطلاع پدر برساند تا پدر هم در نوع رفتار با دخترش بتواند تصمیمات درستی اتخاذ کند و در دوران مربوطه مهربانی‌های پدرانه‌اش باعث شود تا دختر در سن بلوغش احساس گوشه‌گیری نداشته باشد‌.درک و همدلی همزمان پدر و مادر با هم یکی از عوامل مفید برای پشت‌سر نهادن بحران‌های سن بلوغ است. این مسأله تنها برای روزهای آغازین بلوغ نیست؛ بلکه در دوره‌های بعد و در سنین پس از بلوغ هم در جریان بودن پدر می‌تواند باعث تلطیف فضای خانه باشد‌.مطمئن باشید که این دوران سپری می‌شود و فرزندی که در این دوران بشدت سرکش و هیجان‌زده بوده است دوباره به‌‌ همان دختر یا پسر آرام و منطقی تبدیل خواهد شد‌.

 

به او توضیح بدهید

یکی از نکات مهم جنسی در تربیت فرزند توضیح دادن این مسائل قبل از بلوغ است. برای اینکه زمانی که نوجوان به بلوغ رسید با آگاهی و برخورد مناسب با بلوغ روبرو شود. عدم اطلاع از عادت ماهانه در دختران ممکن است باعث شود با ترس و اضطراب نسبت به بروز نخستین قاعدگی واکنش نشان دهند. در ضمن واکنش مادران نسبت به مسئله قاعدگی دختران نیز اهمیت زیادی دارد اگر مادری هنگام توضیح این مسئله قاعدگی را جزء روند طبیعی بلوغ و نشانه زنانگی توصیف کند و بر این امر تأکید کند و در کل دیدگاه مثبتی داشته باشد باعث انتقال این دیدگاه و نظر مثبت فرزند به بلوغ و پذیرش جنسیت خود می شود. برعکس اگر مادر هنگام بیان این موضوع بیشتر برجنبه مسائل همراه قاعدگی مانند دردهای ناشی از آن و یا آلوده بودن و تمیز نبودن بدن در آن دوران تأکید کند و یا موضوعاتی مانند قاعدگی، بارداری و مانند آن را نشانه بدبختی زن بداند که چیزی جزء درد و رنج به همراه ندارد باعث می شود دختر نسبت به پذیرش جنسیت خود به عنوان زن با مشکل مواجه شود و دیدگاه منفی نسبت به این قضیه داشته باشد.

 

نکات بهداشتی را آموزش بدهید

ممکن است فرزند شما احساس کند این مسئله فقط برای او اتفاق افتاده و بنابراین با دیگران تفاوت دارد. به او توضیح بدهید که این مسئله امری عادی برای همه دختران است و اگر برای دختری این مسئله اتفاق نیفتد، او وضعیت طبیعی ندارد. بنابراین نباید نگران باشد و خودش را فردی غیرعادی بداند. پیش از شروع عادت ماهانه باید نحوه صحیح استفاده از پد بهداشتی را به فرزندتان آموزش دهید. به این ترتیب هراس او درباره تجربه اولین عادت ماهانه کم خواهد شد. در ماه‌های نخست شروع عادت ماهیانه معمولا نظم دقیقی وجود ندارد؛ بنابراین آگاهی از این مسئله به فرزند شما آرامش می‌دهد چون می‌داند که می‌تواند همیشه در هر شرایطی به خودش کمک کند. برای کنترل عوارض پیش از عادت ماهانه گاهی نیاز به مصرف داروهای مسکن است؛ بنابراین چند مسکن سبک مانند استامینوفن را داخل کیف فرزندتان بگذارید. علاوه بر این، با مصرف لبنیات کمک کنید تا بدن او آرامش و توان لازم را کسب کند. بهترین نوع لبنیات، شیر و دوغ است.

بهترین نکات جلوگیری از بلوغ زودرس!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ