چطور بفهمیم ریسک ابتلا به سرطان در بدنمان وجود دارد؟

faateme1366
سرطان! واژه هولناک قرن اخیر که همه ما را نگران کرده است. شاید درمان سرطان تا حدی سخت باشد اما پیشگیری از آن قطعا آسانتر است. اگر می خواهید بدانید چقدر ریسک ابتلا به سرطان در شما وجود دارد و باید حاستان به چه چیزهایی باشد این مطلب را بخوانید.

 چیزی که دست شما نیست

بی گمان در تمام بیماری های شناخته شده ژن ها تاثیر دارد. در واقع هر ۵ عامل ذکر شده همراه با تغییرات ژنتیکی باعث بروز سرطان در انسان می شود اما نکته این جاست که ژنتیک به تنهایی و در موارد نادری علت اصلی بروز سرطان قلمداد می شود. اساسا گفته می شود کسانی که در خانواده درجه خود سابقه سرطان دارند، بیش از دیگران احتمال دارد که به سرطان مبتلا شوند.

 

وقتی پا به سن می گذارید

سن، شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان است چرا که با افزایش سن، تغییرات ژنتیکی را شاهد هستیم. از طرف دیگر جامعه ما در حال مسن شدن است. بنابراین انتظار آن است که در سال‌های آتی افزایش بروز موارد سرطان را شاهد باشیم. اکنون که جمعیت کشور در وضعیت جوانی و میانسالی قرار دارد، می‌توان با پیشگیری‌های لازم، از بروز موارد سرطان در آینده جلوگیری کرد چرا که سرطان یک سیر تدریجی دارد.

 

اگر خونسرد و آرام نیستید

ماهیت استرس همیشه بد نیست کما اینکه کمی استرس هم خوب است ولی استرس مزمن که بر اثر حوادث و رویدادهایی مانند طلاق و… رخ می‌دهد و افراد همیشه یک استرس مزمن و ادامه‌دار دارند بسیار خطرناک است و خوب نیست و باعث بیماری و در ‌‌نهایت ایجاد سرطان می‌شود.

 

اگر به تغذیه خود بی توجه هستید

آمارهای سازمان جهانی بهداشت از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به سرطان ۴۴ درصد سرطان ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عفونت ها بروز پیدا کرده است. مواد غذایی حاوی ترکیبات نیترو آمین‌ها مانند مواد غذایی فرآوری شده، فست فود‌ها، ترشیجات، مواد غذایی کبابی و سوخته شده با ذغال می‌توانند سرطان زا باشند. مواد نگهدارنده ای مثل نیترات و نیتریت  بیشتر در فرآورده های همچون سوسیس و کالباس استفاده می شودتا خطر ابتلا به باکتری را کاهش داده و اندکی هم به طعم مطبوع محصول کمک کنداما معمولا در دمای سرخ کردن ،نیترات به نیتریت تبدیل می شود نیتریت هم با آمین های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین  می کند که ماده ای بسیار سرطان زاست . به این دلیل باید در مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده هایی از این دست ، دقت بیشتری کرد. به طور کلی هر ماده خوراکی که شامل مواد افزودنی باشد می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و هم چنین مصرف آن‌ها احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. آب آلوده از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است و مصرف طولانی مدت آن به دلیل محتوی مواد باکتریال شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که آب چاه به عنوان آب آلوده شناخته می‌شود.

 

اگر دور دخانیات می پلکید

اولین عنصری که در صدر لیست سیاه عامل اصلی سرطان در ایران اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی قرار دارد، دخانیات است. بله همین سیگارهایی که بی‌هوا آتش می‌زنید و یا به پشتی‌ها لم داده و قلیان دود می‌کنید. دخانیات مسئول بیماری‌های تنفسی جدی و بیماریهای قلبی عروقی است. مضرات دخانیات به همین جا ختم نمی‌شود. با وجود اینکه دخانیات از عوامل دیگر سرطان شناخته شده است در جامعه زنان مبتلا به سرطان کشورمان مشاهده کردیم که ۱۶ درصد آنان سیگار و قلیان می‌کشیدند بنابراین شاهد آن هستیم که زنان ایرانی قلیانی شده‌اند. در کل جامعه آماری نیز۳٫۷درصد زنان کشور سیگار و قلیان می‌کشند. بنابراین طبق آمارهای سال‌های گذشته مصرف قلیان و سیگار در بین زنان کشورمان ۳ برابر شده است. به طور کلی دخانیات مخصوصا سیگار و قلیان عامل ۳۰ درصد از کل سرطان‌ها هستند. هم چنین تدخین مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان‌های دهان، حنجره، بینی، لوزالمعده، مثانه، مری است. بدین ترتیب اگر استعمال دخانیات کم شود حجم زیادی از سرطان‌ها کاهش می یابد. یک زمانی عنوان می‌شد که بچه‌ها را باید دور از سیگار نگه داشت ولی امروز دیگر اینگونه نیست زیرا از نظر علمی انتقال مفاهیم ژنتیکی دخانیات به نسل‌های آینده ثابت شده است بنابراین اگر پدربزرگ‌ فردی دخانیات مصرف می‌کرد امروز در ژن نسل وی اثرات منفی خود را نمایان کرده‌اند.

 

اگر اضافه وزن دارید

بین چاقی و سرطان های مثل روده بزرگ،لوزالمعده ،تیروئید، پستان، کلیه ، مری و برخی دیگر از سرطان ها ارتباط وجود دارد.البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی شود اما می توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 

اگر خواب خوبی ندارید

بی خوابی در دراز مدت، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در واقع هر فرد طی شبانه روز به ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد و کم خوابی یا بی خوابی باعث برهم خوردن تعادل متابولیسمی بدن و در نهایت مهیا شدن زمینه ابتلا به سرطان می شود.

 

اگر هوای پاک آرزوی شماست

آلودگی هوا از عوامل زمینه‌ساز سرطان است. تحقیقات سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است که خطر ابتلا به سرطان در افرادی که در محیط‌های باز آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین است. این در حالی است که مردم تهران تنها پنج درصد از روزهای سال را هوای پاک تنفس می‌کنند. مواد ناشی از اگزوز موتورها (گاز CO و ذرات معلق) و به ویژه موتورهای دیزلی بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند. 30-20 درصد آلودگی هوا نیز به دلیل خودروهای فرسوده است که البته تمام این موارد قابل پیشگیری است.

سرطان باورنکردنی ای که مقصر آن سیگار است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ