برای درمان میگرن چه بخوریم؟

parya
میگرن هم مانند بسیاری از بیماری های دیگر با تغذیه کنترل می شود، باید حواسمان به نوع غذایی که مصرف می کنیم باشد. ممکن است برایمان سوال پیش آید که برای درمان میگردن چه بخوریم.

میگرن بیماری است که این روزها گریبان بسیاری از افراد را گرفته است و برا اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. درد و حالت تهوع ناشی از میگرن قابل تحمل نیست و وقتی سراغ فرد می رود زندگیش فلج می شود. اما برای درمان میگرن چه بخوریم تا اذیت نشویم. در اینجا توصیه های متخصص تغذیه و رژیم درمانی را نوشته ایم بدانید که برای درمان میگرن چه چیزهایی باید بخوریم. اگر در تغذیه خود بازنگری کنیم حملات میگرن را کاهش می دهیم و زندگی بهتری خواهیم داشت.

– پودر بادام‌تلخ را با عرق اسطوخودوس مخلوط کرده به صورت ضماد در محل درد بگذارید.

– برگ درخت پرتقال 3 گرم را با 100 سی‌سی آب‌جوش 20 دقیقه دم‌کرده صاف نموده با عسل شیرین میل کنید.

– روغن هسته هلو را به شقیقه ها بمالید.

– گردوی تازه را نرم نموده هم وزن آن حنا اضافه کنید سپس با آب مخلوط نمایید تا به صورت خمیر درآید سپس به صورت ضماد در محل درد بگذارید.

– عصرها یک عدد گلابی میل شود.

– برگ گلابی 3 گرم را در 100 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده صاف نموده با عسل شیرین کنید به مدت 3 روز در هفته میل شود.

– هنگامی که درد میگرن شروع می‌شود گیلاس را له کنید و روی پیشانی خود بگذارید.

– کسانی که دچار میگرن و سردرد شدید می‌شوند یک فنجان قهوه غلیظ درست کرده و آب نصف لیموترش را داخل آن بریزند و فقط یکبار در روز میل کنند.

 سبزی و میوه بخورید

برای درمان میگرن چه بخوریم و چه چیزی به درمان و کنترل بیماری میگرن کمک می کند؟ دکتر نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این پرسش می گوید: رعایت نظم غذایی برای همه افراد لازم است و برای میگرنی ها اصلی اساسی برای کمتر دچار شدن به سردردهای آزاردهنده است.

او ادامه می دهد: هرکس با هر شغل و هر نوع زندگی باید مدیریت لازم را در این زمینه داشته باشد و رعایت این اصل برای بیماران دچار میگرن اساسی تر است. بیمار دچار میگرن باید سعی کند نظم غذایی داشته باشد، نباید رژیم عجیب و غریب و غیراصولی بگیرد و مدت طولانی گرسنه بماند. این متخصص تغذیه توصیه می کند: مصرف انواع سبزی ها به این بیماران در حفظ سلامت کلی و حتی آرامش کمک می کند و باید آن را در برنامه غذایی شان بگنجانند و بجز مرکبات که در برخی مبتلایان می تواند محرک باشد، باید سه تا پنج وعده میوه در روز مصرف کنند. به گفته این استاد دانشگاه، کنترل وزن هم در این بیماران تاثیر خوبی دارد.

امگا 3 معجزه می کند

دکتر نیستانی با اشاره به این که خیلی از مطالعه ها، اثر بسیار مثبت و مفید اسیدهای چرب امگا3 را در کنترل حمله ها و بهبود کسانی که میگرن دارند، ثابت کرده است، می گوید: اسیدهای چرب امگا 3 در انواع روغن های گیاهی مثل روغن دانه سویا و دانه های روغنی مثل گردو وجود دارد، ولی بهترین منبع غنی آن ماهی های چرب مثل ماهی سالمون است.
او می افزاید: در مواردی هم با مکمل یاری می توان این اسیدهای چرب را به بیمار رساند، ولی دوز مکمل، مدت مصرف، نوع آن و حتی برند آن اهمیت دارد و حتما باید با نظر و توصیه پزشک مصرف شود. به گفته این متخصص تغذیه، اگر بیماری به نکته های تغذیه ای لازم توجه و داروهای تجویز شده را مصرف کند، بی شک مشکلاتش بسیار کمتر خواهد شد. البته مدیریت استرس هم مهارتی است که باید کسب کنند.

وقتی درد میگرن شروع می شود، چه بخوریم؟

دکتر نیستانی به این پرسش این گونه پاسخ می دهد: اصولا این بیماران در زمانی که درگیر حمله هستند، نمی توانند چیزی بخورند بویژه اگر تهوع داشته باشند، بنابراین نمی توان توصیه کرد در این زمان چیزی برای برطرف کردن تهوع مصرف کنند. او توضیح می دهد: توصیه های تغذیه ای بیشتر برای پیشگیری از بروز حمله است و وقتی سراغ بیمار آمد، تاثیری در تسکین او نخواهد داشت.

گاهی آزمون و خطا چاره ساز است

دکتر نیستانی در آخر به نکته مهمی اشاره می کند: این بخورنخورهای تغذیه ای صد در صد نیست و برخی بیماران با آزمون و خطا تجربه می کنند که مثلا فلان ماده غذایی باعث شروع سردردشان می شود، در حالی که ممکن است در هیچ کتاب و منبع علمی در مورد آن چیزی نوشته شده باشد. حتی برخی بیماران می گویند با مرکبات به هیچ وجه مشکلی ندارند ، بنابراین بخش عمده بایدها و نبایدهای تغذیه ای به تجربه های خود بیمار برمی گردد .

کاهش درد میگرن با 8 ترفند ورزشی!

نوشیدنی معجزه آسای ضد میگرن

خداحافظی همیشگی با میگرن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ