سبزی پلو با ماهی شب عید خواص و مضرات آن

parya
در روزهای قبل عید هستیم و با نزدیک شدن به عید، بانوان ایرانی به فکر پختن سبزی پلو با ماهی در شب عید هستند. در این مقاله با خواص و مضرات سبزی پلو با ماهی شب عید آشنا شوید.

نزدیک عید است و بنا به رسمی که از دیرباز در ایران وجود داشته است، خانواده های ایرانی درشب عید سبزی پلو با ماهی میخورند. جالب است بدانید دلیل این انتخاب سرسبزی بهار به دلیل وجود سبزی و برکت به دلیل وجود برنج می باشد، سبزی پلو با ماهی شب عید خواص و مضراتی را نیز دارد. اما سبزی پلو با ماهی شب عید چه خواصی دارد. مضرات سبزی پلو با ماهی چیست.

خواص سبزی پلو با ماهی شب عید چیست

امروزه کمتر کسی است که از خواص ماهی چیزی نشنیده باشد. نام ماهی همواره یادآور امگا-3 در اذهان است.امگا-3 که جزء گروه چربی‌های ضروری به حساب می‌آید، اعمال بسیار گسترده و پیچیده‌ای در بدن بر عهده دارد که بسیار حیاتی هستند.همچنین ماهی منبع بسیار خوب پروتئین، اسید آمینه‌ی تورین و غنی از ویتامین‌‌هایی مانند ویتامین D ،A مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی و ید می‌باشد که نقش مهمی در حفظ و ارتقاء سلامتی افراد دارد. بیشترین تأثیر ماهی بر سیستم قلب و عروق از طریق چربی غیر اشباع آن یعنی “امگا-3” و اسید آمینه‌ی تورین است.

از انواع ماهی هایی که به مقدار زیاد، چربی “امگا-3” دارند، ماهی سالمون و ساردین، خال مخالی و تون را می‌توان نام برد. البته دیگر ماهی ها نیز حاوی این چربی غیر اشباع مفید هستند.ماهی به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا 3 و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارد می‌توانند از طریق کاهش فشار خون، کاهش تری‌گلیسرید، کاهش خطر تصلب شرایین، کاهش خطر ابتلا به دیابت و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) باعث پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی گردد. همچنین امگا-3 با تأثیر بر روی پلاکت‌‌ها و سلول‌‌هایی که سطح داخلی رگ‌‌ها را می‌پوشانند و نقش عمده‌ای در انعقادخون و تشکیل لخته دارد، از تجمع پلاکت‌‌ها که از مراحل ابتدایی تشکیل لخته است، پیشگیری می‌کند و باعث کاهش غلظت خون می‌گردد.

بخصوص این عملکرد امگا-3 در کسانی که جراحی قلب باز شده‌اند، بسیار مفید است؛ زیرا از  انسداد رگ‌‌های پیوند شده پیشگیری می‌کند و مانع از حوادث قلبی جدید در این افراد می‌شود.مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا-3 همچنین خطر ایجاد افسردگی، اضطراب وبیماری‌های روانی را کاهش دهند. و باعث تقویت عملکرد مغز و حافظه، پیشگیری از ابتلا به بیماری زوال عقلی و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می‌گردد.
همچنین اسید آمینه تورین که به مقدار زیاد در انواع ماهی ها وجود دارد، می‌تواند عملکرد لایه سلولی داخل رگ‌‌ها (اندوتلیال) را بهبود بخشد و مانع از آسیب آنها شود و در نهایت احتمال بیماری عروق کرونر قلب را کاهش و از ضربان‌‌های نامنظم قلبی (آریتمی قلبی) جلوگیری می‌کند.
 جالب توجه است که علاوه بر فواید بی شمار و با ارزشی که ماهی به تنهایی می‌تواند داشته باشد، این اثرات سلامتی بخش در صورتی که ماهی در ترکیب با برخی موادغذایی دیگر مانند سبزیجات مصرف شود چندین برابر می‌گردد.
ترکیبی که به عنوان مثال به خوبی در سبزی پلو و ماهی می‌توان مشاهده کرد. سبزیجات غنی از ویتامین‌‌های A، C و آنتی اکسیدان‌‌هایی می‌باشد که می‌تواند باعث افزایش عملکرد و اثربخشی اسیدهای چرب امگا-3 در بدن می‌گردد.
به دلیل اینکه اسیدهای چرب امگا-3 از نوع چربی‌‌های غیراشباع هستند درصورتی که در معرض شرایط اکسیدکننده مانند حرارت بالا، نور و اکسیژن و یا شرایط اکسیداسیون داخل بدن قرار بگیرند خیلی سریع اکسید شده و عملکرد خود را از دست می‌دهند، بنابراین ترکیب کردن آنها با انواع سبزیجات که دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشند از اسیدهای چرب امگا-3 و عملکرد آنها در برابر اکسیداسیون محافظت کرده و اثرات بی شمار سلامتی بخش آن را در بدن افزایش می‌دهند.از این رو سبزی پلو با ماهی برای بیماران تصلب شرائین و بیماران قلب عروقی مفید و دارای اثرات ضدسرطانی نیز می‌باشد. خصوصاً اگر سبزی در آن به صورت تازه مصرف شود. زیرا سبزیجات تازه دارای مقدار بسیار بیشتری ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌‌ها در مقایسه با سبزیجاتی است که از مدتها قبل در یخچال یا فریزر نگهداری می‌شود.

علاوه بر این از آنجایی که برنج دارای مقادیر بالایی نشاسته و کربوهیدرات می‌باشد می‌تواند باعث ایجاد و یا تشدید یبوست در افراد گردد حال اگر در ترکیب با سبزی و با شیوه کته (دمی) استفاده شود خاصیت ضدیبوستی پیدا کرده و بسیاری از ویتامین‌‌های موجود در آن حفظ می‌شود.

بعلاوه اینکه خود سبزیجات نیز منبع غنی فیبر بوده و مصرف آن به همراه برنج که مقدار زیادی کربوهیدارت و نشاسته دارد از افزایش سریع قند خون جلوگیری کرده و باعث کنترل بهتر قند خون و  جلوگیری از افزایش کلسترول و فشارخون و بسیاری از سرطان‌‌ها در مقایسه به مصرف برنج به تنهایی می‌گردد.همچنین افزودن سیر به سبزی پلو نیز بسیار مفید می‌باشد. محققان سیر را قوی‌ترین آنتی اکسیدان طبیعی معرفی کرده‌اند.بو و طعم تند سیر مربوط به ترکیب آلیسین موجود در آن می‌باشد که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است.
آلیسین ماده اصلی ضدمیکروبی و دارای اثرات کاهندگی فشارخون و کلسترول خون در سیر است که همراه با اسیدهای چرب امگا-3 موجود در ماهی موجب تقویت اثرات یکدیگر در افزایش خونرسانی به رگ‌‌ها شده و جریان خون را در رگ‌‌ها تسهیل می‌کند و به کاهش روند آترواسکلروز در تصلب شرائین کمک می‌کند.

ولی نکته مهم که باید به آن توجه نمود این است که اگر مشکل انعقاد خون دارید و از وارفارین استفاده می‌کنید، در مصرف سیر زیاده‌روی نکنید، زیرا خود سیر در کاهش انعقاد خون نقش دارد و مصرف هم زمان وارفارین و مقدار زیاد سیر، زمان انعقاد خون را افزایش و خطر ایجاد خونریزی را افزایش می‌دهد.
مصرف همزمان و ترکیب موادغذایی آنتی اکسیدان و ضدالتهاب همراه با هم می‌توانند اثرات همدیگر را تقویت کرده و اثرات هم افزایی بر یکدیگر داشته باشند، بعنوان مثال استفاده از ادویه جات مختلف و متنوع با خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی مانند زنجبیل، زردچوبه، دارچین، فلفل و زیره در هنگام تهیه و طبخ سبزی پلو و ماهی اثرات ضدالتهابی و سلامتی بخش این غذای سالم و مفید را چندین برابر می‌نماید

مضرات سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی شب عید با خواص بسیار که دارد، اگر یک سری نکات را در پختنش رعایت نکنید مضر و خطرناک خواهد بود. حواستان باشد که در هنگام پختن آن از روغن زیاد استفاده نکنید تا چرب نباشد و برای قلبتان مشکلاتی به وجود نیاید. البته این غذا مقداری سنگین است، خوب است که قبل از استفاده چیزی نخورید تا شکمتان خالی باشد.

نکات مهم غذای سبزی پلو با ماهی شب عید

بهترین غذای شب عید نوروز چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ