با این کارها به جنگ پوکی استخوان بروید!

sahar.d
پوکی استخوان عارضه ای است که در سن بالا به سراغ افراد می آید و برای پیشگیری از آن باید از کودکی مراقبت های لازم را انجام دهیم. در این مطلب به شما می گوییم چگونه به جنگ پوکی استخوان بروید.

برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در میانسالی باید در سن رشد مراقب تغذیه و تقویت استخوان ها باشیم. راز داشتن استخوان های محکم و سالم، دریافت کافی کلسیم، منیزیم و ویتامین D در کودکی و سن رشد و داشتن برنامه ورزشی است. با خواندن این مطلب می توانید با این کارها به جنگ پوکی استخوان بروید.

کمتر کسی پیدا می شود که بتواند مقدار کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز خود را بطور کامل از غذاها دریافت کند و به همین علت مصرف انواع مکمل های کلسیم و ویتامین دی در بین مردم رواج یافته است؛ اما نتیجه تحقیقات جدید نشان می دهد که علیرغم مصرف کلسیم، نه تنها مشکل پوکی استخوان برطرف نشده است بلکه در مواقعی با رسوب کلسیم در عروق و یا سایر بافت های نرم بدن و افزایش احتمال بروز برخی بیماری های خطرناک مانند بیماری های قلب و عروق، فشار خون بالا و سنگ کلیه روبرو هستیم.

ویتامین K2 مصرف کنید تا کلسیم بهتر جذب استخوان ها شود

ویتامین K2 سبب هدایت کلسیم به استخوان ها شده و از رسوب کلسیم در رگ ها و بافت های نرم بدن جلوگیری می کند. بنابراین برای جذب بهتر کلسیم در بدن مصرف همزمان ویتامین K2 ضروری است.

ویتامین K2  توسط باکتری ها ساخته می شود و در غذاهایی که فرآیند تخمیر در آنها انجام شده است وجود دارد.دریافت ویتامین K2  با توجه به اینکه ما بطور معمول از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری می کنیم و با حرارت دادن، پختن و سرخ کردن آنها را از بین می بریم بسیار اندک است. 

 
 «استئوکینون» مکمل کلسیم حاوی  ویتامین های K2 و D3 و «مگنیفورت» مکمل حاوی منیزیم دریایی، ویتامین های B1، B6، K2  وD3  از جمله داروهای مکمل موجود در داروخانه های کشور و تولید شده به وسیله شرکت  که با مشورت پزشک معالجتان و برای تامین ویتامین K2 مورد نیاز بدن، می توانید از آنها استفاده کنید.

ورزش کنید

ورزش منظم میزان خطر بیماری قبلی سکته مغزی فشار خون بالا چاقی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

ورزش درست را انتخاب کنید. اگر از آن چه انجام می دهید لذت می برید احتمال آن که به مدت طولانی تر آن را انجام دهید بیش تر خواهبد بود. بعضی تغییر روزانه فعالیت را مفیدتر می یابند درحالی که دیگران دوست دارند تنها روی یک نوع فعالیت تمرکز کنند.

تمرین خود را برنامه ریزی کنید. افرادی که برنامه ریزی ندارند و تنها سعی می کنند هر وقت فرصت پیش آمد به ورزش بپردازند بخت چندانی برای رسیدن به اهداف خود ندارند. یک برنامه ورزشی در روی تقویم کاری خود قرار دهید.

ورزش های مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

تمرین منظم جزو کلیدی برنامه جامع درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان است. 

برای کسب فواید ورزش در استخوان ها باید به سراغ ورزش ها و تمرین هایی بروید که مستلزم وزن گذاری روی پا باشد. مثال ها عبارتند از : پیاده روی، دو ، اسکیت و اسکی.

ورزش های هوازی گروه های عضلات بدن (بازوها قفسه سینه، شانه و به خصوص پاها) به تحرک در می آورند و سبب تقویت عضلات می شوند.

شنا ورزش فوق العاده ای است. چون آب بخشی از وزن شما را تحمل می کند بنابراین مفاصل همان فشاری را که در دیگر ورزش ها تحمل می کنند تحمل نمی کنند شنا و دیگر ورزش های ابی برای افرادی که التهاب مفاصل یا دیگر مشکلات مفصلی دارند که پیاده روی را برای شان محدود می کند بهترین انتخاب است. دوچرخه سواری (چه با دوچرخه متحرک چه ثابت) می تواند برای افرادی که مفصل ران،‌زانو مچ دردناک دارند انتخاب مناسبی باشد. فعال کردن و منعطف و قدرتمند ساختن مفاصل برای همه افراد دچار آرتریت خوب است.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان

مناسب ترین ورزش برای پوکی استخوان کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ