این خوراکی ها زخم معده را بدتر می کنند

mahdie.mohtashami
معده درد، دردی است که همه ما دست کم یکبار آن را تجربه کرده‌ایم. بعضی از خوراکی ها زخم معده را بدتر می‌کنند و درد شدیدی را ایجاد می‌کنند. در این مقاله این خوراکی ها را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر فکر می‌کنید دچار زخم معده هستید حتما به پزشک مراجعه کنید!

   

شایع‌ترین نشانه ابتلا به زخم‌معده درد در معده است.اسید معده و همچنین خالی بودن معده موجب تشدید درد می‌شود. از دیگر نشانه‌های زخم‌معده می‌توان به احساس سیری، نفخ، عدم تحمل غذاهای چرب، سوزش سردل، ضعف، از دست دادن اشتها، و کاهش وزن غیر قابل توضیح اشاره کرد.

در صورت سیگار کشیدن، مصرف غذاهای تند، و یک زندگی پر استرس خطر رنج کشیدن از زخم‌معده افزایش می‌یابد.اگر فکر می‌کنید به زخم‌معده مبتلا شده‌اید، مراجعه به پزشک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

پزشک ممکن است برای درمان عفونت باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز کند و مصرف ضداسیدها را برای کاهش میزان اسید در دستگاه گوارش توصیه نماید.به‌طور همزمان، فرد باید بر آن چه مصرف می‌کند نیز نظارت داشته باشد.

یک رژیم غذایی مشخص برای زخم‌معده وجود ندارد، اما شما می‌توانید با خوردن مواد غذایی مشخص شدت نشانه‌ها را به حداقل برسانید و بهبودی سریع‌تری را تجربه کنید. 
منظور از زخم معده، زخم‌های باز در لایه‌ی درونی معده است. اسیدی که به مقدار زیاد در معده ترشح می‌شود، معمولا این زخم‌ها را بسیار دردناک می‌کند. اصلی‌ترین دلیل بروز زخم معده باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori) یا به اختصار اچ. پیلوری (H. pylori) است. مصرف بیش از اندازه‌ی مسکن‌ها مانند آسپیرین و ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هم ممکن است موجب بروز زخم معده شود.
زخم معده معمولا با تجویز آنتی بیوتیک و روش‌های کاهش‌دهنده و خنثی‌کننده‌ی اسید معده، درمان می‌شود. 

در ادامه غذاهایی که باعث تشدید درد معده می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم

نمک و غذاهای شور

مصرف زیاد نمک با خطر افزایش یافته زخم‌معده مرتبط است. در حقیقت، اگر به زخم‌معده مبتلا هستید، شما باید از افزودن نمک بیشتر به غذای درون بشقاب خود پرهیز کنید و به برچسب مواد غذایی توجه داشته باشید تا نمونه‌هایی با میزان سدیم پایین را انتخاب کنید. نمک مصرفی بیشتر به معنای تشدید نشانه‌های زخم‌معده موجود است.یک رژیم غذایی سرشار از نمک می‌تواند فعالیت ژنی در باکتری پیلوری را موجب شود و آن را خطرناک‌تر سازد و بر همین اساس، احتمال رنج بردن از نشانه‌های شدید زخم‌معده را افزایش دهد.

غذاهای تند

اینکه غذاهای تند و پر ادویه می‌توانند موجب شکل‌گیری زخم‌معده شوند، یک تصور اشتباه رایج است. با این همه، غذاهای تند مانند فلفل‌های تند و چاشنی‌ها می‌توانند پوشش معده را تحریک کنند و در نتیجه موجب تحریک زخم‌معده موجود شوند. از این رو، غذاهای تند و اسیدی می‌توانند به بدتر شدن نشانه‌های زخم‌معده در برخی افراد منجر شوند.با این همه،تمام انواع چیلی‌ها و فلفل‌ها برای زخم‌معده بد نیستند. دانشمندان معتقدند که ماده فعال کپسایسین موجود در فلفل قرمز مانند فلفل کاین،ممکن است به مهار ترشح اسید به‌جای تحریک آن کمک کنند.

قهوه

اگر در پی بهبود زخم‌معده هستید، زمان آن فرا رسیده تا میزان مصرف قهوه و دیگر محصولات کافئین‌دار را کاهش دهید.در شرایطی که قهوه موجب زخم‌معده نمی‌شود، اما موجب تحریک زخم‌معده موجود می‌شود.قوه حاوی کافئین و دیگر موادی است که می‌توانند به افزایش ترشح اسید معده منجر شوند.همچنین، قهوه می‌تواند فرایند تخلیه معده را تسریع کند که ممکن است به عبور سریع‌تر از حالت عادی محتوای بسیار اسیدی معده از روده کوچک منجر شود.

گوشت قرمز

افراد مبتلا به زخم‌معده باید از خوردن گوشت قرمز پرهیز کنند.گوشت قرمز سرشار از چربی و پروتئین است و زمان بیشتری برای گوارش نیاز دارد. از آنجایی که گوشت قرمز مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌ماند،ژاسید بیشتری برای گوارش آن ترشح می‌شود.اسید بیشتر در معده می‌تواند پوشش معده را تحریک کند و نشانه‌های زخم‌معده را تشدید کند.گوشت قرمز حتی می‌تواند پوشش داخلی روده را نیز تضعیف کند که فرایند گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیر و دیگر محصولات لبنی

برای برخی افراد ممکن است نوشیدن یک فنجان شیر سرد و خامه‌ای تسکین موقت را به‌همراه داشته باشد، اما در حقیقت این کار نشانه‌های زخم‌معده را بدتر می‌سازد.شیر کامل همانند بسیاری دیگر از محصولات لبنی سرشار از چربی است که می‌توانند نشانه‌های فعلی را تشدید کنند. همچنین، پروتئین موجود در شیر می‌تواند تولید اسید معده بیشتر را به‌همراه داشته باشد که وخیم‌تر شدن شرایط زخم‌معده را در پی دارد.

نوشیدنی‌های گازدار

هر نوع از نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند تحریک پوشش داخلی معده و روده کوچک را موجب شود که زخم در آنها شکل می‌گیرد. بیشتر نوشیدنی‌های گازدار حاوی اسید سیتریک به‌عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم‌دهنده هستند که اسیدیته نوشیدنی را افزایش می‌دهند. در نتیجه، هنگامی که این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنید، میزان اسید معده می‌تواند بیشتر از آن چیزی شود که به‌طور طبیعی برای عملکردی درست و روان نیاز است.

الو دکتر ، درمان زخم معده با قرص پنتوپرازول چه عوارضی دارد؟

الو دکتر ، با توت ‌فرنگی به جنگ زخم معده بروید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ