علائم آرتروز که باید جدی بگیرید

faateme1366
گردن درد امانتان را بریده و با هر تکان سر، آه از نهادتان بر می آید. این مطلب به شما کمک می کند بدانید آرتروز چقدر به شما نزدیک است.

آرتروز گردن چیست؟

بیماری آرتروز گردن به تغییراتی اطلاق می شود  که در مهره های گردن ایجاد و ساییدگی آن ها را رقم می زند و باعث اعمال فشار به اعصابی که به دست ها و پاها و مثانه می روند می شود. آرتروز گردن در  بین مردان شیوع بیشتری داشته و در مردانی که سن آن ها بیش از ۴۰ سال است احتمال ایجاد آن بیشتر نیز می شود. شایان ذکر است شروع آرتوروز گردن بعد از سن ۶۰ سالگی بیشتر می شود. در بیماری  آرتروز گردن مهره های گردن و دیسک های موجود بین آن ها و عروق خونی  که به سمت مغز می روند تحت تاثیر قرار می گیرند. اندام گردن  به دلیل داشتن بافتی نرم و نیز قابلیت انحنایی به سهولت در هنگام وقوع حوادثی نظیر پرتاب و یا تصادف دچار می تواند دچار آسیب شود. علاوه بر آن عبور رگ های مهم و حساس از گردن به سمت  سر و مغز  باعث قطع جریان خون و مشکلات  حسی در صورت  صدمه گردن می شود.

 

علت و تغییرات گردن

ستون فقرات هم با افزایش سن دچار کهولت می شود اما برخی  عوامل مانند حرکت های نامناسب و با شدت بالا، تغییر وضعیت های ناگهانی سر به جلو و عقب عالی الخصوص در حوادث رانندگی ,انجام دادن کارهای سخت و سنگین , اختلالات مادرزادی که از هنگام تولد ظهور می یابند و … باعث بوجود آمدن زودهنگام و با شدت تر این تغییرات می شوند. در بین کارمندان،  محصلین و دانشجویان  نیزکه دائم یا با کامپیوتر کار می کنند و یا درس می خوانند، خم نگه داشتن سر و گردن طولانی مدت در روز باعث ایجاد فشار بر روی مهره های گردن شده و این امر دیسک های بین آن ها را افزایش داده  و باعث بروز علائم آرتروز گردن می شود. از جمله تغییراتی که  در ستون فقرات در بیماری آرتروز گردن ایجاد می شود عبارتند از ایجاد تغییرات در ساختار دیسک های بین مهره ای و پس از آن برجسته شدن آن به درون کانال نخاعی و  نیز ایجاد سوراخ های بین مهره ای  و همچنین ایجاد خارهای استخوانی در لبه مهره ها و به دنبال آن به هم خوردن انحنای  طبیعی و تغییر شکل آن ها. تغییرات مذکور با توجه به محل تغییر می توانند سبب ایجاد فشار بر روی ریشه های عصبی و نخاع شده و علائمی را  در بیمار مبتلا به آرتروز گردن پدید آورد. بسیاری از افراد مبتلا به دیسک گردن  و آرتروز گردن در دست و یا شانه خود درد را حس نموده و گاهی به مدت طولانی تحت تشخیص های دیگر و بالتبع درمانهای دیگر غیر از آرتروز گردن و دست قرار گرفته اند.

 

درد دارید؟

در ابتدای بروز مشکل آرتروز گردن، دردهایی در این ناحیه احساس می شود. این درد زیاد نیست و با ماساژ پشت گردن از بین می رود. به خاطر اینکه عضلات این قسمت با ماساژ دادن گرم شده و درد تسکین پیدا می کند. اما با این حال گردن درد اولین نشانه ی احتمال ساییدگی پیش از موعد غضروف مفاصل است. در موارد دیگر، درد سریعا زیاد و شدید می شود. افرادی که دچار این مشکل می شوند، درد در ناحیه ی گردن را مانند ضربه کارد، سوزش و گاهی احساس سر و صدایی مانند خرد ریزه ی شن در گردن توصیف می کنند.

گردنتان گرفته؟

آرتروز گردن به دلیل از بین رفتن تدریجی غضروف مفاصل بروز می کند. هر چه این تخریب بیشتر شود، بیماری بیشتر احساس سفتی در ناحیه ی گردن خواهد کرد. امروزه هیچ جایگزینی برای غضروف تخریب شده وجود ندارد. در نتیجه لازم است که به فکر پیشگیری از این تخریب باشید. در ابتدای سایش و تخریب غضروفی و ابتلا به آرتروز گردن، سفتی گردن در حرکات چرخشی گردن از چپ به راست و بالعکس احساس می شود. سپس این حالت در خم و راست کردن گردن نیز ایجاد می شود.

 

شاید فکر کنید مهم نیست

در حالت کلی سرگیجه جزو علائم اصلی آرتروز گردن محسوب نمی شود. این علامت بسیار نادر است، اما می تواند در نتیجه تشکیل اوستئوفیت یا همان خارهای استخوانی لبه ی مهره ها بروز کند. این زائده های استخوانی در اثر تخریب غضروف ایجاد می شوند. اوستئوفیت ها در حالت رشد می توانند تا عروق مهره ها را نیز درگیر کنند. در این صورت زمانی که فرد جنب و جوش افراطی و زیاد دارد احساس سرگیجه می کند، به خاطر اینکه این مسئله باعث افزایش فشار خون بیمار می شود.

 

به دستتان می زند؟

زمانی که غضروف مفاصل در اثر آرتروز دچار ساییدگی می شود، بدن با تولید استخوان از خود مراقبت می کند. این وضعیت یعنی پیدایش خارهای استخوانی در لبه ی مهره ها را «استئوفیت» می گویند که امکان دارد روی هر کدام از مهره های پشت بروز کند. اگر استئوفیت به طور جانبی روی یکی از مهره های گردن رشد کند امکان اینکه یکی از عصب ها را تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز علائم بیماری های نوروپاتی (اختلال درعملکرد اعصاب محیطی بدن) شود، بالا می رود. در این صورت علائمی مانند درد، سوزش یا بی حسی در منطقه ی بین شانه تا نوک انگشت ها بروز می کند.

کوتاه قد ها آرتروز گردن میگیرند یا بلند قدها؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ