درمان خانگی سکسکه

bagheri.mry
سکسکه جزو مواردی است که اگر اندکی طولانی شود، صبر را لبریز می کند و کارهای روزانه را مختل! برای درمان سریع و خانگی آن، این راهکارها را به کار ببندید.

انقباض دیافراگم منجر به بروز سکسکه می شود که یک فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیر ارادی است. سکسکه در صورتی که در کوتاه مدت برطرف نشود، موجب اذیت و اختلال در زندگی روزمره خواهد شد. اغلب سکسکه بدون دلیل اتفاق می افتد اما ورزش، استرس، معده پر و برخی عوامل دیگر نیز می توانند حملات سکسکه را برانگیخته کنند. اگر سکسکه برای شما زیاد اتفاق می افتد و یا مدت زیادی طول می کشد تا برطرف شود، این راهکارهای خانگی برای درمان سکسکه را بخوانید و به کار بگیرید:

1. آب سرد بنوشید

شما می توانید به سیستم گوارشی و تنفسی خود با استفاده از آب سرد شوک وارد کنید. هر گونه شوک منجر به حواس پرتی و رفع سکسکه خواهد شد. علاوه بر این، می توانید یک لیوان آب سرد که با عسل ترکیب شده را بدون وقفه سر بکشید. این راه فورا سکسکه را از بین میبرد. همچنین می توانید مقداری آب سرد را به مدت یک دقیقه درون دهان بچرخانید تا سکسکه متوقف شود. گزینه دیگر، نگه داشتن یک قطعه کوچک یخ برای چند ثانیه روی زبان است.

2. نفستان را حبس دارید

نگه داشتن نفس یک درمان قدیمی برای رفع سکسکه است. این کار مقدار دی اکسید کربن را در جریان خون افزایش داده و ذهن را منحرف میکند و چرخه سکسکه متوقف می شود. در این روش یک نفس عمیق کشیده و بعد تا جایی که میتوانید نگهش دارید و اجازه ندهید که هوا خارج یا داخل شود. به آرامی و بی حرکت بشینید. دوباره نفس گرفته و حبس کنید و این کار را برای چندین بار انجام دهید تا زمانی که سکسکه متوقف شود.

3. روی زبانتان شکر یا قند بگذارید

شکر یک درمان خانگی عالی برای رفع سکسکه است، مخصوصا برای بچه های کوچک که نمیتوانند به طور موثر از دو روشی که در بالا گفته شد استفاده کنند. گذاشتن قند روی زبان یا خوردن مقداری شکر باعث می شود عصب واگ تحریک شده و بدن سکسکه را فراموش کند. این درمان برای بزرگسالان هم مورد استفاده قرار میگیرد، اما افراد مبتلا به دیابت باید از آن اجتناب کنند.

4. سرکه بنوشید

سرکه یکی دیگر از داروهای موثر برای متوقف کردن سکسکه است. طعم ترش آن باعث می شود ذهن منحرف شده و همین باعث توقف سکسکه می شود. سرکه سفید، سرکه مالت و یا سرکه سیب میتوانند این کار را به انجام برسانند. در این روش بهتر است نصف قاشق چای خوری سرکه را به یک لیوان آب اضافه کرده و با یک نفس همه آب را سر بکشید.

5. کره بادام زمینی بخورید

قوام چسبندگی کره بادام زمینی باعث می شود هنگامی که سعی می کنید آن را ببلعید، الگوی تنفس متوقف شده و این به توقف سکسکه ختم خواهد شد. اگر کره بادام زمینی در دسترس نیست، می توانید از شکلات صبحانه استفاده کنید!

6. درون پاکت کاغذی نفس بکشید

یکی دیگر از ترفندهای آزمایش شده این است که درون یک پاکت کاغذی نفس بکشید. با این کار بعد از مدتی مقدار دی اکسید کربن در بدن زیاد شده و حرکت دیافراگم عمیق تر شده تا اکسیژن بیشتری جذب شود. این کار کمک می کند تا سکسکه متوقف شود. این درمان برای بیماران قلبی و کسانی که سکته مغزی داشته اند توصیه نمی شود. به علاوه، این روش را تا جایی ادامه دهید که به سلامتی شما آسیبی وارد نکند.

7. یک لیمو ترش گاز بزنید

لیمو یک راه مطمئن برای متوقف کردن سکسکه است. طعم ترش لیمو، اعصاب تحریک شده رو خنثی کرده و باعث می شود سکسکه ها ناپدید شوند!

نصف قاشق چای خوری آب لیمو را در دهان ریخته، چند ثانیه نگه دارید سپس قورت بدهید.

روش دیگر ریختن یک لیمو در نیم لیتر آب است. برای متوقف کردن سکسکه همه آب را به سرعت بنوشید.

شما همچنین میتوانید مقدار کمی نمک روی قطعه کوچکی لیمو بریزید و بعد آب را از لیمو به آرامی بمکید.

8. دم کرده هل بنوشید

این گیاه به خاطر خواص آرامش بخشی که دارد می تواند از سکسکه جلوگیری کند. مخلوط یک قاشق چای خوری پودر هل در یک لیوان آب داغ را برای مدت 15 دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن، آن را به آرامی بنوشید.

9. از دم کرده بابونه یا روغن بابونه بهره بگیرید

بابونه به خاطر خواص شل کنندگی عضلات میتواند انقباضات دیافراگم را که موجب سکسکه شده است، کاهش دهد و سکسکه را متوقف کند. جهت استفاده از بابونه برای رفع سکسکه می توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

یک قاشق چای خوری گل بابونه را در یک فنجان آب داغ دم کرده و بعد از 5 تا 10 دقیقه صاف کرده و آن را به آرامی بنوشید. به زودی سکسکه متوقف خواهد شد.

در روش دیگر، 1 یا 2 قطره از روغن بابونه را در یک پاکت کاغذی بریزید، کیسه را روی بینی و دهان نگه دارید و تا زمانی که سکسکه ها متوقف نشده اند، به آرامی و عمیق نفس بکشید.

این مطالب را نیز بخوانید:

 کدام داروها باعث بروز سکسکه می‌شوند؟

 چگونه ظرف یک دقیقه از شر سکسکه خلاص شوید؟

همه چیز درباره سکسکه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ