مردانی که زیاد تلویزیون تماشا می کنند در معرض این خطر هستند

bagheri.mry
اگر جزو آن دسته از مردانی هستید که عادت دارید هر روز برای چندین ساعت بی تحرک جلوی تلویزیون دراز بکشید و برنامه های مورد علاقه تان را تماشا کنید برای شما خبر بدی داریم.

اگر مدت زمان زیادی جلوی تلویزیون و بی حرکت می نشینید، بدانید این عادت روزانه ساده می تواند ظرف شش سال به یک مشکل بزرگ سلامتی منجر شود. تماشای تلویزیون به مدت طولانی در هر روز، باعث عدم تحرک کافی شده که مردان را به ابتلا به سرطان روده بزرگ، مستعد می کند.پزشکان در یک بررسی مشاهده کردند مردانی که بیش از چهار ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌نشینند در مقایسه با آنهایی که مدت زمان کمتری را به این کار اختصاص می‌دهند بیشتر احتمال دارد در مدت شش سال به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند.

متخصصان فرانسوی در این رابطه اظهار داشتند: مردان می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده را با افزایش سطح فعالیت‌های جسمی کاهش دهند.

در مطالعات متعددی بر سبک زندگی کم تحرک به عنوان عامل مهم در بروز مشکلات برای سلامتی اشاره شده که تماشای تلویزیون یکی از این رفتارها است.

همچنین بررسی‌های گذشته حاکی از آن است که تماشای طولانی مدت تلویزیون می‌تواند خطر لختگی خون را افزایش دهد در حالیکه نتایج برخی مطالعات دیگر نشان دهنده تاثیر منفی آن بر کیفیت خواب است.

اکنون محققان فرانسوی مدعی هستند تماشای تلویزیون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را حداقل در مردان افزایش دهد.

نداشتن فعالیت جسمی کافی فاکتور خطرزای شناخته شده‌ای در ابتلا به سرطان روده است و جای تعجب ندارد که تماشای تلویزیون برای چند ساعت طولانی در بروز این بیماری نقش داشته باشد. همچنین استعمال سیگار، مصرف مواد الکلی و خوردن غذاهای نامناسب از دیگر عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان روده هستند.

علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده‌ بزرگ ممکن است نشان‌گر این باشد که سرطان در کدام قسمت روده در حال رشد است. هرچند ممکن است فردی سرطان روده‌ بزرگ داشته باشد، اما هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. رایج‌ترین نشانه های سرطان روده‌ بزرگ در زیر آمده است:

تغییر در عادات اجابت مزاج

گرچه نیازی نیست که نسبت به عادات اجابت مزاج‌تان حساس شوید، با این حال تشخیص تغییرات آن بسیار بااهمیت است. برای مثال آیا یک اسهال تصادفی به یک تغییر عادت طولانی‌مدت در مدفوع تبدیل شده است؟

آیا به طور طبیعی هر روز یا یک روز در میان، یک یا دو بار اجابت مزاج می‌کنید؟ عادات اجابت مزاج‌ِ «عادیِ» خودتان را بشناسید. زیرا این عادت‌ها برای هر فرد متفاوت است.

تغییراتِ الگوهای عادیِ اجابت مزاج باید بررسی شوند. اسهال یا یبوست‌های گاه‌به‌گاه، بسته به تغییرات تغذیه‌ای یا ننوشیدن آب کافی ممکن است طبیعی باشند. اما هنگامی که اسهال یا یبوست بیش از چند روز، چند هفته یا چند ماه طول بکشد، به عنوان یک تغییر مزمن در نظر گرفته می‌شود.

وجود خون در مدفوع

مدفوع خون‌آلود نشان دهنده‌ی یک مشکل است که ممکن است یک مشکل کوچک و ناراحت‌کننده مانند بواسیر (هموروئید)، یا یک مسئله‌ی پیچیده‌تر مانند خون‌ریزیِ پولیپ‌ها باشد. چه خونِ درون مدفوع، تازه و به رنگ قرمزِ روشن باشد، چه تیره و به رنگ قرمزِ تیره یا حتی سیاه، خون‌ریزیِ مقعدی ابدا چیز نرمالی نیست.

مدفوع نازک و روبان‌شکل

مدفوع روبان‌شکل گاهی به این دلیل رخ می‌دهد که تومورها مسیر خارج شدن مدفوع را مسدود کرده‌اند. «انسداد» به معنای بسته شدنِ جزئی یا کلیِ مسیر حرکت مدفوع است.

کاهش وزن غیرقابل توجیه

کاهش وزن غیر قابل توجیه مسئله‌ای است که حتما باید آن را با پزشک‌تان در میان بگذارید. مشکلات ساده‌ی فراوان و همین‌طور مشکلات نه چندان ساده‌ی دیگری نیز هستند که به کاهش وزنِ بدونِ دلیل مرتبط هستند.

خستگی همیشگی

خستگی یا احساس بی‌حالی غیر قابل توجیه و همیشگی یکی از مبهم‌ترین نشانه‌های سرطان روده‌ بزرگ است. به معنای واقعی کلمه، احساس خستگی و بی‌حالی نشانه‌ی صدها نوع بیماری است و به طور خودکار به معنای سرطان نیست. مثلا شاید تحت فشار مسئولیت‌ها و تعهدات خانوادگی، اجتماعی و کاری قرار داشته باشید. پس فقط خود شما واقعا از سطح انرژی‌تان و تغییرات آن آگاه هستید.

 درد شکمی

درد شکمی یا هر دردی که در بالاتنه رخ می‌دهد، نشان‌دهنده‌ی یک مشکل است. به این دردها توجه کنید و سعی کنید محل دقیق، شدت و مدت آن را مشخص کنید و درد را برای پزشک‌تان توصیف کنید.

کلماتی که به دردتان نسبت می‌دهید، مهم هستند. درد عمیق و همیشگی، ممکن است معنای کاملا متفاوتی از درد‌ تیز و ناگهانی داشته باشد.

نفخ، گاز و احساس سیری و پُریِ غیر قابل توضیح

نفخ کردن و احساس سیری و پُری، پس از شام سنگین شب عید ممکن است اتفاقی عادی باشد. اما اگر هر روز رخ دهد، دیگر عادی نیست. نفخ ممکن است گاهی باعث گاز روده شود و تبدیل به نشانه‌ای آزادهنده گردد.

تهوع و استفراغ

تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات دستگاه گوارش باشد. احساس تهوع و استفراغِ گاه‌به‌گاه ممکن است مربوط به «ویروس معده» باشد، اما در مورد یک فرد سالم، عادی نیست.

اگر از یک یا چند تا از نشانه‌های گفته شده رنج می‌برید، با مراجعه به پزشک‌تان از سلامت روحی و جسمی‌تان مراقبت کنید. پزشک‌تان می‌تواند شما را به سمت آزمایش‌های غربال‌گری هدایت کند. این آزمایش‌ها بسیار ساده‌اند و می‌توانند احتمال وجود سرطان را در روده‌ی بزرگ رد کنند یا مشکلات موجود در آن را تشخیص دهند. بسته به نوع پوشش بیمه‌ای‌تان، این آزمایش‌ها ممکن است هیچ هزینه‌ای برای‌تان نداشته باشند. اما اگر بتوانند خیال شما را از بابت اینکه به سرطان مبتلا نشده‌اید یا سرطان‌تان عود نکرده‌ است، راحت کنند، بی‌اندازه‌ ارزشمند خواهند بود.

این مطالب را نیز بخوانید:

آنچه باید از سرطان روده بزرگ بدانید

 آیا سرطان روده ارثی است؟

خوردن این مواد شما را از ابتلا به سرطان روده بزرگ نجات می دهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ