این داروهای رایج افسردگی می آورند!

faateme1366
در ایران متاسفانه درصد زیادی از مردم به خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو عادت دارند. در این بین بدترین اتفاق اطلاع نداشتن از عوارض این داروهاست. در این مطلب برای شما داروهایی که موجب افسردگی می شوند را آورده ایم.

داروهای فشار خون باعث خستگی زودرس می شود

طبق آمارها در ۷۵ میلیون آمریکایی موجود، از هر ۳ نفر ۱ نفر آنها مبتلا به فشار خون است. این عارضه با مسدودکننده های بتا درمان می شود، اما داروی مورد علاقه ی بیماران نیست. چرا که پس از مصرف مدام شکایت می کنند که حالتی مثل آنفولانزا به آنها دست داده است.

مسدود کننده های بتا، از تولید آدرنالین جلوگیری می کنند. آدرنالین هورمونی است که موجب می شود قلب شما به تندی بتپد. این دارو، فشار خون را در دیواره ی شریان های شما کم می کند، اما کاهش آدرنالین سطح انرژی شما را نیز کاهش می دهد.

روش درمان؟ شما می توانید دوز مصرفی خود را کاهش دهید و احساس بهتری داشته باشید (اما حتما قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنید). اگر کاهش دوز مصرفی موجب کنترل فشار خون شما نشد، از پزشک بخواهید داروهایتان را تغییر دهد.

 

داروهای اسید معده باعث افسردگی می‌شوند

در بررسی‌ جدید مشاهده شد که بین مصرف نوعی از داروهای اسید معده به نام “مهارکننده‌های پروتون پمپ” و اختلال افسردگی ارتباط وجود دارد. متخصصان معتقدند این قرص‌ها ممکن است از طریق اختلال در باکتری‌های روده موجب بروز افسردگی حاد شوند.

از آنجایی که باکتری‌های روده از طریق تولید هورمون‌های خاص یا انتقال‌دهنده‌های عصبی، عملکرد مغز را تغییر می‌دهند جای تعجب ندارد که در برخی از مطالعات ارتباط بین اختلال‌های استرسی پس از ضایعه روانی با انواع خاصی از این باکتری‌ها مشاهده شده باشد.

 

داروهای بیماری قلبی نه! ولی خود بیماری قلبی افسردگی می آورد

محققان تاکنون پژوهش‌های متعددی را در مورد ارتباط بین افسردگی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی انجام داده‌اند و یافته‌های به‌دست آمده چنین ارتباطی را اثبات می‌کند. تحقیقاتی که در نروژ صورت گرفته نشان می‌دهد خطر نارسایی قلبی در سال‌های اخیر بین بیماران مبتلا به افسردگی حاد حدود 40 درصد است.

افسردگی میزان استرس را افزایش می‌دهد و این در حالی است که هورمون‌های استرس موجب تشدید التهاب و تشکیل پلاک‌های خونی در عروق خونی می‌شود که می‌تواند دلیل خوبی برای ارتباط بیماری‌های روانی با مشکلات قلبی ـ عروقی باشد. طبق آمارهای متفاوتی که اعلام شده، خطر بروز افسردگی ناشی از حملات قلبی بین 40 تا 65 درصد و در بیماری‌های قلبی‌ ـ‌ عروقی بین 18 تا 20 درصد گزارش شده است.

 

مسکن های مخدرکه بلای جان حافظه و شادی افراد هستند!

فنتانیل و مورفین، جزو داروهای ضددرد مخدر هستند و همان‌طور که از اسم‌شان پیداست برای تسکین دردهای شدید و مزمن استفاده می‌شوند. کدئین برای تسکین و بهبود سرفه نیز استفاده می‌شود. این داروها قبل و حین عمل جراحی استفاده می‌شوند. داروهای ضددرد مخدر با مهار کردن جریان سیگنال‌های درد در دستگاه عصبی مرکزی وارد عمل شده و درد را تسکین می‌دهند. این تاثیر داروهای مسکن مخدر از ناقل‌های عصبی ناشی می‌شوند و در عین حال روی حافظه تاثیر می‌گذارند. بنابراین در کار حافظه کوتاه و بلند‌مدت دخالت کرده و باعث تضعیف آنها می‌شوند. مصرف طولانی‌مدت این داروها خطر از دست دادن حافظه را به میزان زیادی افزایش می‌دهند.

 

آنتی بیوتیک و افسردگی

یکی از داروهایی که افراد ممکن است به مصرف آنها روی بیاورند آنتی بیوتیک ها می باشند این دسته از داروها مشکلات گوارشی را به وجود می آورند و اگر به مصرف آنها بدون تجویز پزشک ادامه دهند به خون ریزی معده مبتلا میشوند. طبق بررسی های جدید انجام گرفته در این زمینه نیز مشخص گردیده است که مصرف مسکن ها و آنتی بیوتیک ها به مرور زمان موجب افسردگی می شوند و برای فرد مشکلات روحی را پدید می آورند.

دانشمندان دریافتند افرادی که به  محض احساس هر گونه دردی به سراغ مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها می روند از نوعی مشکل روحی و روانی رنج می‌برند و به افسردگی پنهان مبتلا هستند.

مصرف مسکن‌ها همانند آسپرین‌، استامینوفن و همچنین آنتی بیوتیک‌ها باعث ترشح هورمونی در بدن می‌شوند که باعث وابستگی فرد به این قرص‌ها می‌شوند و به نوعی فرد را معتاد می‌کنند، ضربان قلب را کاهش می‌دهند و پس از مدتی فرد را دچار بیماری و امراض قلبی می‌نمایند.

 

داروهای ضد صرع و ابتلا به افسردگی

داروهای ضد صرع برای کنترل صرع استفاده می شود ، نمونه ها شامل سلونتین و زارونتین. این دارو میتواند باعث بروز افسردگی در برخی از بیماران شوند. به ویژه جمعیت سالمندان در معرض خطر  بالاتری قرار دارند.

 

استاتین ها که در داروهای کاهش کلسترول موجودند

این داروها برای کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند. از بدن در برابر آسیب های ناشی از بیماری های عروق کرونر محافظت نموده و از حملات قلبی جلوگیری می کنند. مثالها عبارتند از مواکور، زوکور، پراواکول، لسکول و لیپتور.

داروی خانگی معجزه آسا برای کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ