برای استحکام استخوان ها این مواد غذایی را نخورید

sahar.d
اگر استخوان های سالم می خواهید و دوست ندارید دچار پوکی استخوان شوید، توصیه می کنیم با این مطلب همراه شوید تا مواد غذایی مضر برای استخوان ها را بشناسید.

استخوان ها از مهمترین و اساسس ترین اعضای بدن هستند و هرچه استحکام استخوان ها بیشتر باشد، سلامت و تناسب اندام بیشتری خواهیم داشت. در کنار مواد غذایی و ورزش های مفید برای سلامت استخوان ها، برخی مواد غذایی و همچنین عادات روزانه آسیب فراوانی به استخوان ها وارد می کنند که در نتیجه ممکن است سبب ضعف در استخوان بندی و پوکی استخوان شوند. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با مواد غذایی مضر برای استخوان ها آشنا کنیم تا مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید و یا کاملا از رژیم غذاییتان حذف کنید.

به طور کلی چای، انواع ترشی، ماست، مرغ،آب یخ،غذاهای ساندویچی،سیب زمینی، برنج سفید، عدس، میوه‎جات ترش و کال برای استخوان ها مضر هستند.

نمک

به عقیده متخصصان نباید روزانه بیش از 6 گرم نمک مصرف کرد. واقعیت این است که خوردن غذاهای شور میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش می دهد و این مساله به ضعیف شدن استخوان ها منجر می شود.

نمک همچنین باعث اسیدی شدن خون می شود و به این ترتیب نیز احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می کند که برای سلامت مفاصل مضر است. معمولا روی برچسب ترکیبات مواد غذایی میزان سدیم آن را ذکر می کنند.

شما فقط به 3/2 گرم نمک در روز نیاز دارد. سه چهارم نمک از مواد غذایی فرآوری شده و صنعتی تامین می شود.

غذاهای آماده، سوسیس و کالباس، کنسروها و غیره سرشار از نمک و برای سلامتی استخوان ها مضر هستند.

کافئین بالا

جذب میزان بالای کافئین به طور جزئی در جذب کلسیم مشکل ایجاد می کند. یک فنجان قهوه می تواند مانع از جذب حدود 6 میلی گرم کلسیم شود که معادل میزان کلسیم موجود در یک قاشق شیر است.

بنابراین توصیه می شود که قهوه تان را با شیر میل کنید تا جبران شود. اگر عادت به نوشیدن نوشابه نیز دارید، همین تاثیر را به جا می گذارد. علاوه بر این امکان دارد که اسید فسفریک موجود در اکثر نوشیدنی های گازدار (که برای نگهداری آن ها افزوده می شود) بافت استخوان ها را ضعیف کند. زمانی که در خون ما میزان فسفر از میزان کلسیم بیشتر باشد، بدن بخشی از کلسیم استخوان ها را برمی دارد تا تعادل را برقرار کند.

مواد غذایی اسیدی

تاکنون شواهدی دال بر تشدید آرتریت با مصرف مواد غذایی اسیدی مانند پرتقال یا گوجه فرنگی یافت نشده است. میزان اسیدیته این مواد غذایی کمتر از حالت اسیدی معده است. اگر متوجه شده اید که با مصرف برخی مواد غذایی علائم تشدید می شود، از مصرف آن خودداری کرده و به جای آن از مواد غذایی دیگر برای تامین ویتامین های بدنتان استفاده کنید.

هر چه pH بدن اسیدی تر باشد احتمال دمینرالیزه شدن استخوان ها نیز بالاتر می رود.

الکل

 الکل نیز برای استخوان ها مضر است زیرا فعالیت استئوبلاست ها (سلول های سازنده استخوان) را متوقف می کند. فراموش نشود که الکل می تواند موجب اختلالاتی در حفظ تعادل فرد شود که به ویژه در افراد مسن موجب شکستگی استخوان ها می شود.

گوشت قرمز و پروتئین بیش از حد

داشتن یک برنامه غذایی پر از گوشت قرمز به معنای جذب پروتئین بالا است که برای سلامتی استخوان ها مناسب نخواهد بود. پروتئین زیاد باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. در روند هضم غذا پروتئین های حیوانی اسیدهایی (فسفریک، سولفوریک و..) آزاد می کنند که pH بدن را تغییر می دهند و همانطور که گفته شد pH اسیدی احتمال دمینرالیزه شدن استخوان ها را بالاتر می برد.

میزان پروتئین مورد نیاز زنان 46 ومردان 56 گرم در روز است.

برای افزایش سلامت استخوان ها لازم است که در کنار این میزان پروتئین میوه و سبزی و غلات زیادی نیز مصرف شود تا تعادل اسید – باز بدن حفظ شود.

برای داشتن استخوان هایی محکم لازم است که به ازای هر 100 گرم گوشت قرمز 500 گرم سبزیجات یا میوه های تازه مصرف شود.

 اگر استخوان سالم می خواهید این مواد را مصرف کنید

توصیه‌های امام رضا(ع) در پیشگیری از پوکی استخوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ