خطر خوردن نوشیدنی های انرژی زا

mousavi
نوشیدنی انرژی زا برای افزایش سطح انرژی، هوشیاری و تمرکز در نظر گرفته شده اند. مردم در تمام سنین آنها را مصرف می کنند و محبوبیت آنها همچنان رو به افزایش است، ولی واقعیت چیز دیگری است. وجود مقدار بالا کافئین در این نوشیدنی ها خطر سکته قلبی را افزایش می دهد

مصرف نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین سبب بروز تغییرات زیادی در سیستم کارکرد قلب و ریتم آن می شود و پس از دو ساعت باعث ایجاد افزایش فشار خون و کند شدن روند گردش خون در رگ ها و باعث تخریب کبد هم خواهد شد.

در یکی از مطالعات اخیر، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که دو ساعت بعد از خوردن نوشیدنی های انرژی‌زا تغییراتی در فشار خون و ریتم ضربان قلب به وجود می آید.

این نوشیدنی ها از ۱۰۸ گرم شکر (معادل ۲۷ قاشق چایخوری) و ۳۲۰ گرم کافئین و مواد طبیعی دیگری مانند تورین، جینسینگ و کارنیتین تشکیل شده‌اند.

محققان دریافتند تاثیری که این نوشیدنی ها روی قلب دارند، خیلی بیشتر از نوشیدنی هایی است که حاوی کافئین بیشتری مانند قهوه است.

در این تحقیق، دانشمندان ۱۸ شرکت کننده جوان را به دو گروه تقسیم کردند. به گروه اول ۹۴۶ میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا و به گروه دوم یک نوشیدنی گازدار که از ۳۲۰ گرم کافئین تشکیل شده بود، دادند.

سپس فعالیت الکتریکی قلب شرکت کننده ها را با دستگاه الکتروکاردیوگرام اندازه گرفتند و متوجه شدند گروه مصرف‌کننده نوشیدنی انرژی زا، شاخص ریسک ضربان قلب غیرعادی موسوم به فاصله QTC در آنان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این شرکت کنندگان همچنین افزایش نسبی فشار خون را نیز تجربه کردند.

وجود کافئین در این نوشیدنی باعث می‌شود که خواب افراد به شدت به هم بریزد و در واقع آنها بی خواب شوند. این ماده همچنین فعالیت‌های شیمیایی و اختلالات هورمونی در مغز ایجاد می‌کند که در نهایت سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و فعالیت چشم را مختل می‌کند.

از طرفی کبد به ناچار مقدار بیشتری قند را وارد جریان خون می‌کند تا انرژی بیشتری تولید شود. همین رویدادهای ناخوشایند و مضری انرژی شما را هنگام خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا دوچندان می‌کند.

طبیب من

نوشیدنی های انرژی زا برای این افراد ممنوع است!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ