درمان بی‌خوابی با روغن بنفشه

mahdie.mohtashami
آیا می‌دانید یکی از ارکان خوابی آرام داشتن خوابی کافی و آرام می‌باشد؟آیا شما هم مشکل بی خوابی دارید؟ یکی از خواص روغن بنفشه کمک به داشتن خوابی آرام می‌باشد.

داشتن خوابی آرام ضامن سلامتی شما می‌باشد. با داشتن خوابی آرام و کافی سلامتی خود را تا حد زیادی تامین کنید. روغن بنفشه می‌تواند شما را به خوابی عمیق فرو ببرد. در این مقاله شما را با دیگر خواص روغن بنفشه آشنا می‌کنیم.

درمان بی‌خوابی با روغن بنفشه

داشتن یک خواب شبانه‌ی آرام برای حفظ سلامت ارگان‌ها و عملکرد صحیح سیستم‌های مختلف بدن، بسیار ضروری است. خواب شبانه‌ی باکیفیت به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید وظایف روزمره‌تان را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، به‌‌طور مؤثر انجام بدهید.

روغن بنفشه با خواص آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند به داشتن یک خواب شبانه‌ی آرام و باکیفیت کمک کند، چون این روغن باعث کاهش تنش و اضطراب می‌شود. بنابراین روغن بنفشه یک درمان طبیعی برای بی‌خوابی و اختلالات خواب فراهم می‌کند و شما مجبور نخواهید بود به قرص‌های خواب نسخه‌ای که ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند، پناه ببرید.

شما را با دیگر خواص روغن بنفشه آشنا می‌کنیم:

یک ماده‌ی قوی برای تقویت قوای جنسی است

روغن بنفشه می‌تواند به درمان هرگونه اختلال و مشکل جنسی کمک کند، به‌خصوص اگر استرس علت اصلی بروز چنین اختلالاتی باشد. دلیلش این است که روغن بنفشه به ایجاد آرامش کمک می‌کند و باعث بهتر شدن روحیه‌ی شما می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند میل جنسی شما را افزایش بدهد.

برای این منظور فقط کافی است روغن بنفشه را با مخلوطی از سایر روغن‌ها در دیفیوزر بریزید تا عطر آن در اتاق‌ خواب‌تان پخش شود. به این ترتیب، احساسات جنسی و عاطفی شما نسبت به همسرتان برانگیخته خواهد شد و می‌توانید هرگونه مشکل جنسی خود یا همسرتان را برطرف کنید.

دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهد

روغن بنفشه دارای خواص ضداحتقان و خلط‌آور است؛ این بدان معناست که به شل کردن مخاط اضافی و خلط (بلغم) که در بینی و دستگاه تنفسی شما جا خوش کرده‌اند، کمک می‌کند. این امر برای رفع گرفتگی مفید است و باعث می‌شود که جریان هوا به‌صورت آزادانه و بدون مانع در داخل راه‌های تنفسی شما به حرکت درآید.

بنابراین روغن بنفشه می‌تواند در تسکین مشکلات تنفسی متداول مانند سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) مفید باشد و درد و مشکلات ناشی از این بیماری‌های آزاردهنده را کاهش بدهد.

 سلامت روحی را افزایش می‌دهد

دچار شدن به سردرد و میگرن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما این وضعیت در اغلب مواقع به‌علت استرس، تنش و اضطراب زیاد ناشی از کارها و وظایف روزمره است. در این مورد، روغن بنفشه یک عامل قوی برای کمک به کاهش میزان استرس، فرسودگی، خستگی، سرگیجه و حتی اضطراب است.

خواص روغن بنفشه تنها به این موارد محدود نمی‌شود. روغن بنفشه مانند بسیاری از روغن‌های دیگر دارای خواص آرامش‌بخش و درمانی است که به ایجاد آرامش و تمدد اعصاب کمک می‌کند و بنابراین سلامت روحی را افزایش می‌دهد. شما مجبور نیستید برای القای آرامش از داروهای تجویزی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، استفاده کنید، بلکه می‌توانید این درمان طبیعی را امتحان کنید و از خواص آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش بهره‌مند شوید. علاوه بر این روغن بنفشه برخلاف اکثر داروهای نسخه‌ای، اعتیادآور نیست و معمولا هیچ‌گونه عوارض جانبی منفی‌ای ایجاد نمی‌کند.

درد را تسکین می‌دهد

همان‌طور که در بالا گفته شد، روغن بنفشه حاوی ترکیبات ضدالتهابی است. این بدان معناست که این روغن یک درمان عالی و طبیعی برای درمان مشکلات مختلف ناشی از مفاصل سفت و دردناک و همچنین دردهای عضلانی مانند روماتیسم، آرتروز و نقرس است. روغن بنفشه، درد و ناراحتی ناشی از چنین مشکلاتی را تسکین می‌دهد.

علاوه بر این، روغن بنفشه می‌تواند گردش خون به عضلات را بهبود ببخشد که این امر نیز به کاهش درد ناشی از گردش خون نامناسب به این نواحی حیاتی بدن کمک می‌کند.

همچنین روغن بنفشه می‌تواند برای درمان درد ناشی از سردرد و میگرن به‌کار رود و سرگیجه را نیز برطرف کند. بنابراین این روغن دارای خواص کامل و همه‌جانبه‌ای در تسکین درد است.

کاربرد روغن بنفشه در صنعت عطرسازی

روغن بنفشه اغلب در ساخت عطر به‌کار می‌رود. معمولا روغن گل بنفشه، طرفداران بیشتری نسبت به روغن برگ بنفشه دارد. عطر روغن برگ بنفشه، خاکی با نُت سبز (گروه بویایی سبز) است. اما روغن گل بنفشه، عطر خوشبو و شیرین‌تری دارد. تقریبا تمام اسانس‌ها و روغن‌های بنفشه از برگ این گیاه ساخته می‌شود و گل آن معمولا بیشتر در صنعت عطرسازی به‌کار می‌رود. بهتر است در هنگام استفاده از روغن برگ بنفشه، آن را با یک روغن معطر دیگر مانند یاسمن یا گل سرخ مخلوط کنید.

چگونه باید از روغن بنفشه استفاده کنیم؟

حال از خواص روغن بنفشه آگاه شدید، اما چگونه باید از آن استفاده کنید؟ روغن بنفشه را به‌صورت موضعی روی پوست‌تان می‌مالید یا در دیفیوزر می‌ریزید؟ ما در اینجا چند روش برای استفاده از روغن بنفشه بیان می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید آن را با سایر روغن‌ها مخلوط کنید تا بهترین نتایج ممکن را از خواص روغن بنفشه به‌دست آورید.

۱. برای تسکین دستگاه تنفسی
می‌توانید چند قطره از این روغن را به دستگاه بخور یا دیفیوزرتان اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان بگذارید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را به یک کاسه آب جوش اضافه و بخار خوشبویی را که از آن بیرون می‌آید، استنشاق کنید.

۲. برای تسکین درد عضلات و مفاصل
چند قطره از این روغن را به یک وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه درون وان بمانید. روش دیگر: شما می‌توانید با مخلوط کردن ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخودوس و ۵۵ گرم از یک روغن حامل مانند بادام شیرین، یک روغن مخصوص ماساژ درست کنید و ناحیه‌ی موردنظرتان را با آن ماساژ بدهید.

۳. برای استفاده به‌عنوان یک عامل مراقبت از پوست
شما می‌توانید این روغن را به نسبت مساوی (۱:۱) با یک روغن حامل (مانند روغن بادام درختی، نارگیل یا جوجوبا) رقیق کنید و آن را روی نواحی موردنظر بمالید. همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قطره از روغن بنفشه را به محصولات مراقبت از پوست روزانه‌تان اضافه کنید.

۴. برای افزایش میل جنسی
شما می‌توانید ۲ قطره از روغن بنفشه، ۲ قطره روغن یاسمن و ۱ قطره روغن بهارنارنج را به دیفیوزر اضافه کنید و آن را روی میز کنار تخت‌تان قرار دهید.

۵. برای عطردرمانی
به‌عنوان شکلی از آروماتراپی (عطردرمانی) برای القای خواب و کاهش استرس شما می‌توانید شب‌ها روغن بنفشه را داخل دستگاه بخور بریزید تا رایحه‌ی آن باعث آرامش و تمدد اعصاب شما شود. روش دیگر آن است که چند قطره از این روغن را به وان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه درون وان آب بمانید.

ملاحظات ایمنی

روغن بنفشه، یک نوع روغن ملایم، غیرسمی و غیرحساسیت‌زاست اما مانند تمام روغن‌های ضروری دیگر نباید از آن به‌صورت داخلی استفاده کنید و قبل از استفاده‌ی موضعی روی نواحی موردنظر حتما باید آن را با یک روغن حامل رقیق کنید.

قبل از استفاده‌ی موضعی از این روغن حتما اول یک تست حساسیت پوستی (patch test) انجام بدهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. زنان باردار و مادران شیرده قبل از استفاده از روغن‌های ضروری به‌عنوان یک روش درمانی، باید اول با پزشک‌شان مشورت کنند.

گیاه بنفشه چگونه سردرد را تسکین می دهد؟

همه چیز درباره خواص روغن بنفشه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ