اولین اقداماتی که در سوختگی با آتش باید انجام دهید

faateme1366
در این روزها که با جشن چهارشنبه سوری همراه است، احتمال سوختگی با آتش هم بیشتر است. اگرچه زمان مواجهه با آتش سوختگی، حتما شوکه خواهید شد اما باید بتوانید بر خودتان مسلط باشید و اقدامات لازم را انجام دهید. باید بتوانید اولین اقدامات لازم را تا رسیدن نیروهای اورژانسی انجام دهید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

چند نوع سوختگی وجود دارد؟

در انواع سوختگی‌ها، سوختگی نوع درجه سه از همه شدیدتر است چرا که در این تقسیم بندی گروه سه از سطح پوست هم فراتر رفته و گاهی در اکثر مواقع  از شدت و وخامت سوختگی فرد درد را هم احساس نمی‌کند. نوع دیگر سوختگی را اگر بخواهیم به زبان ساده تعریف کنیم‌‌ همان سوختگی درجه دو است که نسبت به گروه سوم خفیف‌تر است اما در نوع خود آسیب‌هایی را به صورت جدی وارد می‌کند. و اما درجه اول که‌‌ همان گروه یک است که تقریبا هر فردی در طول زندگی با آن روبرو شده است. ممکن است درمنزل آب جوش یا بخار آب سوختگی را ایجاد کند. نکته قابل توجه روش برخورد با این سوختگی است که باید به نکاتی توجه کرد. در ادامه اولین اقدامات هنگام مواجهه با سوختگی با آتش را برایتان می آوریم.

 

اولین کاری که باید انجام دهید

فوراً شعله‌های آتش لباس یا موی مصدوم را خاموش کنید. هر قسمت از لباس را که در حال سوختن است بیرون آورید. در بسیاری از موارد دیده شده است که هنوز قسمتی از لباس مصدومی که به مرکز حوادث و سوختگیها منتقل می‌شود در حال سوختن است. یعنی قبل از اینکه تمام شعله‌های لباس مصدوم را خاموش کنند، او را با عجله منتقل کرده‌اند. باید به یادداشت که قسمتی از شدت یک سوختگی به مدت تماس منبع حرارت با بدن بستگی دارد و هر چه مدت تماس بیشتر باشد شدت سوختگی نیز بیشتر است. بنابراین اولین اقدام درمانی یک مصدوم در حال سوختن حذف فوری و کامل عامل سوزاننده است. اگر لباسهای مصدوم در حال سوختن است، به او اجازه ندهید تا بدود، چرا که برخورد هوا با شعله آتش آن را شعله‌ورتر می‌کند؛ همچنین به او اجازه ندهید که بایستد، تا احتمال آتش گرفتن موهای سرش و ورود دود داغ به ریه‌های وی به حداقل برسد. بر روی مصدومی که لباسش در حال سوختن است، آب یا سایر مایعات نسوختنی بریزید، یا اینکه مصدوم را با یک پرده ، پتو ، کت یا گلیم تنگ پوشانده و او را در کف زمین صاف بخوابانید این کار باعث می‌شود که آتش از اکسیژن محروم شده و خاموش شود. برای خاموش کردن لباس شعله‌ور نباید از مواد نایلونی یا سایر مواد آتشگیر استفاده کنید.

 

لباس ها را قیچی کنید

نباید مصدوم را روی زمین بغلتانید، اینکار باعث سوختن نواحی آسیب ندیده می‌شود. اگر لباسهای در حال سوختن مصدوم آغشته به بنزین است، نباید سعی کرد تا با پاشیدن آب روی آن آتش را خاموش کرد، بلکه باید مصدوم (بجز سرش) را در یک پتوی خیس پیچید تا شعله‌های آتش خاموش شوند. اگر در ضمن خاموش کردن لباسهای مصدوم لباسهای خودتان آتش گرفت و کمکی هم در اطراف نبود، به دور خود یک پتو یا هر چیز مناسب دیگری که در دسترس بود محکم بپیچید و کف زمین بخوابید. پس از خاموش شدن آتش باید تمامی باقیمانده‌های لباس مصدوم را که ممکن است هنوز منبعی از حرارت باشند، خارج کرد. با این وجود سعی نکنید که قسمتهایی از لباس را که به پوست چسبیده‌اند جدا نمایید، این قسمتها را رها کرده و بقیه لباس را قیچی کنید.

 

اول نبض را چک کنید

علائم حیاتی بیمار را چک کنید. اگر نبضی وجود ندارد، ماساژهای قلبی را شروع کنید. اگر خونریزی خارجی شدید وجود دارد، فوراً آن را متوقف کنید. برای درمان و پیشگیری از شوک باید هر چه سریعتر مایع درمانی را شروع کرد.

 

این اقدامات مهم و فوری

۱- بیمار را روی سطحی از بدن که سوختگی وجود ندارد یا کمترین سطح سوختگی را دارد دراز کنید.

۲- وسائل آلوده کننده را از بدن مصدوم جدا کنید.

۳- لباس های چسبیده به محل زخم را هرگز جدا نکنید.

۴- توسط آب خنک و تمیز محل سوختگی را شستشو دهید.

۵- محل زخم را با گاز استریل پانسمان کنید.

۶- اگر بیمار قادر به نوشیدن است و زمان کافی دارید بر اساس جدول زیر مایعات به مصدوم بنوشانید.

بزرگسالان۵/۰لیوان ، بچه های۱۲-۱ سال۲۵/۰لیوان ، کمتر از یکسال ۱۲۵/۰لیوان

در صورت وخامت سوختگی مصدوم را به اولین مرکز درمانی منتقل کنید.

چند اشتباه رایج در درمان سوختگی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ