چطور از بیماری قلبی در امان باشیم؟

faateme1366
بیماری های قلبی یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر خصوصا در آقایان است. شاید نگران شده باشید اما با خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که شما می توانید در این قضیه موثر باشید و سلامت خود را به دست بگیرید.

 سلامت شما دست خودتان است

یک مطالعه که در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، می‌توانید بر سلامت قلبتان کنترل داشته باشید. محققان نزدیک به ۷۰۰۰۰ زن را بمدت دو دهه تحت نظر قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که سه چهارم از حملات قلبی در زنان جوان قابل پیشگیری است حتی اگر دارای یک یا چند عامل خطر دیگر مانند کلسترول و فشار خون بالا و دیابت باشند، به شرطی که آنها این ۵ شیوه زندگی سالم را دنبال کنند. در واقع زنانی که تمام این ۵ شیوه سالم زندگی را رعایت کردند، خطر حمله قلبی در آنها به میزان ۹۲٪ و خطر ایجاد یک عامل خطر برای بیماری قلبی ۶۶٪ کاهش یافت. اگر پیروی از همه این ۵ عادت، سخت بنظر می‌رسد نگران نباشید. آندریا کومیستک، نویسنده ارشد این تحقیق و استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه ایندیانا می‌گوید: رعایت یک، دو یا ۳ عادت از بین این عادات سبک زندگی نیز سودمند است.

 

این راه آسان و لذتبخش را جدی بگیرید

دوچرخه‌ سواری کار سختی نیست. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه‌ی سینه دردی خفیف احساس می‌کردند، پژوهشی انجام دادند. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در آنها دیده نمی‌شد. اما سایرین، متأسفانه با حملات قلبی و سکته‌های مغزی دست و پنجه نرم کرده بودند. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه‌ی قلب یا هر نقطه‌ی دیگری از بدن، حتما با پزشک مشورت و سپس به ورزش کردن بپردازید. به‌طور عادی برای افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های سبک، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

 

هر چه دورتر، بهتر

بر اساس مطالعه‌ای که در مورد ارتباط سروصدای ترافیک و بیماری قلبی انجام شده و نتایج آن در یوروپین هارت ژورنال منتشر شده، صدای بوق خودروها و ماشین‌های غول‌پیکر پر سروصدا، می‌توانند به رگ‌های خونی شما آسیب برسانند. نتایج به دست آمده از بیش از 51,000 دانمارکی، نشان می‌دهد که هر 10 دسی‌بل افزایش در صدا، ریسک سکته قلبی را تا 14 درصد بالا می‌برد. برای افراد بالای 65 سال، این میزان افزایش در صدا، به 27 درصد افزایش خطر منجر می‌شود. اما چرا؟ در معرض سروصدای زیاد بودن،‌ احتمالا سطح هورمون‌های استرس را در بدن بالا می برد و فشار خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه، خطر حمله قلبی بیشتر می‌شود.

 

دوست خوشمزه قلب

باور آن کمی مشکل است اما مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ برای قلب مفید است. وجود موادی مانند فلاونوئید در ساختار شکلات تلخ به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند. این ماده موجب انعطاف‌پذیری شریان‌های قلب می‌شود. مواد موجود در شکلات تلخ از لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کنند و اجازه‌ی اکسیدشدن به کلسترول بد یا همان LDL را نمی‌دهند. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیم است. دقت کنید که اگر شکلات تلخ را با شیر مخلوط کنید این خاصیتِ خود را از دست می‌دهد و حتی باعث افزایش کلسترول نیز می‌شود.

 

زیاد بخوابیم یا کم؟

زیاد خوابیدن و کم خوابیدن، هر دو می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه یوروپین هارت ژورنال منتشر ‌شده، در مقایسه با افرادی که 7تا 8 ساعت در شب می‌خوابند، افرادی که شب‌ها 6 ساعت یا کم‌تر می‌خوابند، 48 درصد بیشتر با خطر بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوند و 15 درصد بیشتر ممکن است حمله قلبی را تجربه کنند یا حتی بر اثر آن جان خود را از دست بدهند. چنان که محققین می‌گویند، وقتی چشم‌ها برای مدت زمان کمی بسته باشند، فشار خون و کلسترول بالا می‌رود و افراد در معرض ابتلا به چاقی یا دیابت نوع دو قرار می‌گیرند. همچنین خواب زیاد هم برای قلب دردسرساز است. کسانی که هر شب 9 ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که 7تا 8 ساعت می‌خوابند، 41 درصد بیشتر در معرض تجربه بیماری‌های قلبی یا مرگ بر اثر آن قرار دارند.

 

دود را از زندگی تان حذف کنید

آندریا می‌گوید که این مورد، مهمترین تغییری است که می‌توانید ایجاد کنید. علم بارها ثابت کرده که سیگار، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد و هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، زودتر از مزایای سلامتی بهره‌مند می‌شوید. تحقیقی که در مجله اپیدمیولوژی اروپا منتشر شد نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری در افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، در عرض ۵ سال تا ۴۰٪ کاهش می‌یابد.

کارمندانی که این مدلی کار می کنند، به بیماری قلبی مبتلا می شوند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ