چطور از دیابت در امان باشیم؟

sahar.d
دیابت از یکی از خطرناک ترین و نگران کننده ترین بیماری ها در حال حاضر است، اما با رعایت نکات بسیار ساده می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. در این مطلب نکاتی را به شما می گوییم را با رعایت آنها از دیابت در امان خواهید بود.

دیابت یکی از بیماری هایی است که در صورت عدم مراقبت هر سنی ممکن است به سراغ اسان بیاید. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود که پایین آوردن قندخون است را انجام دهد از این رو قند خون انسان به مروز بالا می رود که در مراحل شدید می تواند منجر به نابینایی و حتی مرگ شود. در این مقاله نکاتی درباره پیشگیری از بیماری دیابت را به شما عزیزان توصیه می کنیم که در صورت رعایت به این بیماری مبتلا نمی شوید.

مهمترین نکات در پیشگیری از ابتلا به دیابت، تغذیه سالم و فعالیت بدنی است.

فعالیت بدنی منظم داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که هم ورزش‌های هوازی و هم قدرتی می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند اما بهترین نتیجه از برنامه تناسب‌اندامی حاصل می‌شود که از هر دوی این تمرینات استفاده می‌کند.

ورزش به کاهش وزن، کاهش قندخون و حساسیت بدنتان به انسولین را بالا می برد که در نتیجه به تنظیم قندخون در یک محدوده نرمال کمک می کند.

فیبر فراوان بخورید

فیبر با بالا بردن کنترل قندخون، احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهد.همچنین احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داده و با ایجاد حس سیری در فرد، به کاهش وزن کمک می کند.

موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

وزنتان را کاهش دهید

اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادیکه اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد در خود کاهش دادند. هچنین آنهایی که وزن نسبتاً کمی پایین آورده–حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه خود–و به طور مرتب ورزش کردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خود کاهش دادند.

سایر نکات مهم

 از سبزیجات و حبوبات و سالادهای مناسب در رژیم غذایی خود زیاد استفاده کنید. در سالادها استفاده از سرکه به میزان کافی توصیه می گردد.
سعی کنید در استفاده از غلات یک خبره و متخصص شوید. یعنی بایستی با توجه به راهنماییهای کارشناسان غذایی، غلاتی را که حاوی مقداری از انواع قندها باشند از رژیم غذایی خود حذف و یا کم مصرف کنید.

قهوه زیاد بنوشید. البته از قهوه ای استفاده کنید که دارای کافئین باشد.

از غذاهای آماده و فست فودها بپرهیزید.

گوشت قرمز کم مصرف کنید.

در غذاهای خود از ادویه جات به ویژه دارچین استفاده کنید.

سعی کنید از اضطراب و فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید. آرامش روح و روان پیام آور سلامتی است.

آیا می دانید راههای پیشگیری از دیابت چیست؟

پیشگیری از دیابت بارداری با این ترفند!

   

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ