نشانه‌های سرطان که مردان نباید نادیده بگیرند

mahdie.mohtashami
سرطان یکی از بیماری‌های ترسناک عصر حاضر است که هروقت اسمش می‌آید، لرزه‌ بر اندام همه می‌افتد و متأسفانه علائم بسیار خفیفی دارد که تشخیص آن را به‌تعویق می‌اندازد. در این مقاله نشانه های سرطان در مردان را برای شما بازگو می‌کنیم که نباید آن ها را نادیده بگیرید.

هرچند سرطان بیماری‌ای است که مرد و زن، کودک و بزرگسال نمی‌شناسد اما از آنجایی‌که مردان معمولا آن‌قدر که به خوردوخوراک خود اهمیت می‌دهند یا اهل ورزش هستند، علاقه‌ی چندانی به دکتر رفتن ندارند و دیربه‌دیر چکاپ می‌شوند، پس ممکن است علائم اولیه‌ی سرطان در آنها به‌موقع تشخیص داده نشود. پس در این مقاله می‌خواهیم به نشانه‌هایی از سرطان که مردان هرگز نباید نادیده بگیرند، بپردازیم تا اگر ناخواسته به سرطان مبتلا شدند، علائم بیماری به‌موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب برای دستیابی به سلامتی انجام شود.

۱. مشکل دفع ادرار

بسیاری از مردان با افزایش سن‌شان برای دفع ادرار دچار برخی مشکلات می‌شوند:

تکرر ادرار مخصوصا شب‌ها؛
قطع و وصل‌شدن ادرار حین تخلیه‌ی آن، بی‌اختیاری ادرار یا نیاز مبرم و فوری برای تخلیه‌ی ادرار؛
مشکل در شروع دفع ادرار یا ناتوانی از تخلیه‌ی ادرار؛
احساس سوزش هنگام دفع ادرار.
معمولا اینها علائمی هستند که با بزرگ‌شدن پروستات ظاهر می‌شوند اما این نشانه‌ها می‌توانند در اثر بروز سرطان پروستات هم اتفاق بی‌افتد. پس درصورت بروز چنین علائمی لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم صورت بگیرید و با انجام آزمایشات دقیق‌تر مانند آزمایش خون (آزمایش PSA) عامل بروز مشکل یا علائم سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان انجام شود.

 مشاهده‌ی تغییرات ظاهری در بیضه‌ها

هربرت لپور (Herbert Lepor) رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لانگون در نیویورک در این‌باره تأکید می‌کند که به‌هیچ‌عنوان هرگونه تغییر در اندازه‌ی بیضه‌ها، سنگینی آنها یا احساس وجود توده در بیضه‌ها را نادیده نگیرید. برخلاف سرطان پروستات که روند رشد آرامی دارد، سرطان بیضه ممکن است یک شبه پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. پس درصورت مشاهده‌ی هرکدام از علائم گفته شده یا موارد مشابه، مراجعه به مراکز درمانی را تحت هیچ شرایطی به تأخیر نیندازید. پزشک با انجام معالجه‌های بالینی، آزمایش خون و سونوگرافی خیلی سریع به منشأ بروز مشکل پی خواهد برد.

 مشاهده‌ی خون در ادرار یا مدفوع

وجود خون در ادرار یا مدفوع می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه سرطان مثانه، کلیه یا یکی از علائم سرطان رود‌ه بزرگ باشد و البته فقط مختص آقایان نیست. پس حتی اگر هیچ‌گونه علائم دیگری ندارید، به‌محض مشاهده‌ی خون در ادرار یا مدفوع حتما به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ممکن است وجود خون در ادرار یا مدفوع مربوط به هموروئید یا عفونت ادراری باشد اما تنها راه پی‌بردن به منشأ اصلی مشکل انجام معاینات لازم، کولونوسکوپی و آزمایش خون است. پس علائم را نادیده نگیرید؛ حتی اگر احتمال می‌دهید مربوط به سرطان نباشد.

 مشاهده‌ی تغییرات پوستی

درصورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال‌های روی بدن‌تان یا وجود هرگونه لکه‌ی غیرطبیعی روی پوست صورت یا بدن که دلیل آن را نمی‌دانید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. لکه‌هایی که پیش از این وجود نداشته‌اند یا ظاهری متفاوت و غیرطبیعی دارند، می‌توانند جزو علائم سرطان پوست باشند؛ پس بهتر است نادیده گرفته نشوند. درصورتی‌که با مشاهده‌ی این‌گونه آثار به پزشک مراجعه کنید با یک نمونه‌برداری ساده علت اصلی مشکل مشخص خواهد شد. مارلین مایرز (Marleen Meyers)، رئیس بخش آنکولوژی مرکز سرطان NYU Perlmutter، معتقد است سرطان پوست اصلا معطلی نمی‌شناسد و باید سریع شناسایی و درمان شود.

 تغییر در غدد لنفاوی

التهاب و تورم غدد لوبیایی شکلی که معمولا در گردن، زیربغل و سایر نقاط بدن شما وجود دارند و آنها را با نام غدد لنفاوی می‌شناسیم، می‌تواند نشانه‌ی تغییروتحولی در بدن شما باشد که معمولا این تغییروتحول بیشتر اوقات درواقع عکس‌العمل بدن‌تان نسبت به سرما، گلودرد و عواملی شبیه‌به این است. اما بعضی از انواع سرطان‌های خاص هم می‌توانند باعث بروز تغییرات این‌چنینی باشند. مایرز در این رابطه معتقد است که هرگونه التهاب یا تورم غدد لنفاوی که بیش از ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد، باید معاینه شود.

بروز مشکل در خوردن غذا

اینکه بعضی مواقع با غذاخوردن مشکل داشته باشیم، موضوع مهمی نیست چون همان‌طور که ممکن است این مشکل در اثر گلودرد یا سنگینی معده یا هر مسئله‌ی دیگری به‌وجود بیاید، به‌سرعت هم برطرف می‌شود. اما درصورتی‌که مشکل غذاخوردن با کاهش وزن یا استفراغ همراه باشد، نباید خطر بروز سرطان دهان، حنجره یا معده را نادیده گرفت و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در مراکز پزشکی با انجام تست‌های مربوط‌به دهان و حنجره و اشعه‌ی ایکس باریوم (برای تست باریوم مایعی به بیمار خورانده می‌شود که حلق و دهان بیمار نسبت به اشعه‌ی ایکس مقاومت داشته باشد) دلیل مشکل جست‌وجو می‌شود.

مشکل سوزش معده

درصورتی‌که دچار سوزش معده یا همان مشکل متداول سوزش سردل شدید، معمولا با تغیر رژیم غذایی، عادات نوشیدن و کنترل استرس مشکل برطرف می‌شود، اما درصورتی‌که سوزش معده‌ی شما ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما بررسی شود، چون برطرف‌نشدن سوزش معده یا وخیم‌ترشدن آن می‌تواند یکی از علائم سرطان معده، مری یا حنجره باشد. از طرفی سوزش معده می‌تواند منجربه بیماری‌ای به‌نام مری بارت شود که با تحریک مداوم مری توسط اسید معده (رفلاکس معده) به‌وجود می‌آید. هرچند این بیماری بسیار نادر است اما می‌تواند تبدیل به سرطان شود و خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش بدهد.

سرطان شایع مردان!

8 علامت سرطان بیضه / این علامتها را حتما جدی بگیرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ