اشتباهاتی که هرگز نباید در دستشویی انجام دهید!!

sahar.d
اگر نمی خواهید دچار مشکلات مقعدی و بواسیر شوید توصیه می کنیم حتما این مطلب را بخوانید تا بدانید چه اشتباهاتی را هرگز نباید در دستشویی انجام دهید.

بواسیر شایع ترین مشکل مربوط به  مقعد است که در اثر فشار بیش از حد هنگام مدفوع کردن به وجود می آید. به هیچ عنوان برای برطرف شدن یبوست و یا دفع مدفوع فشار بیش از حد به خودتان وارد نکنید زیرا نتیجه ای جز مشکلات حاد مقعدی نخواهد داشت. یکی دیگر از مسایلی که باعث ایجاد بواسیر و مشکل روده می شود استفاده از توالت فرنگی هنگام مدفوع کردن است. در این مطلب شما را با اشتباهاتی که هرگز نباید در دستشویی انجام دهید آشنا می کنیم تا بیشتر مراقب سلامتتان باشید.

از توالت فرنگی برای مدفوع استفاده نکنید

براساس یافته های جدید محققان ژاپنی، نشستن در حالت 90 درجه روی توالت فرنگی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شود، از قبیل یبوست های مکرر، تحریک مکرر رکتوم، عفونت ادراری، دردهای موضعی، مشکلات متعدد زنانگی و هموروئید یا بواسیر می شود.

بررسی های محققان میکروبیولوژیست آلمانی نیز این یافته را تایید می کند. بر اساس یافته های آنها نیز نشستن 90 درجه روی توالت فرنگی در حین دفع مدفوع باعث افزایش خطر بروز بواسیر و یبوست می شود.

به عقیده این محققان نشستن 90 درجه، به جای تسریع روند دفع، باعث باعث طولانی شدن آن می شود. در واقع در این وضعیت، کانال مقعد که زمینه خروج مدفوع را فراهم می کند به خوبی باز نمی شود. در نتیجه روده به سختی و با سرعت کم تخلیه می شود.

فته می شود که قرار گرفتن در وضعیت نامناسب (نشستن 90 درجه) در هنگام دفع مدفوع می تواند خطر بروز سکته  مغزی را نیز بالا ببرد.

اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید توصیه می کنیم چمباتمه بزنید. چمباتمه زدن، مشکل دفع مدفوع کاهش پیدا کرده و روده بزرگ در وضعیت بهتری قرار می گیرد. وضعیت چمباتمه زدن باعث کاهش فشار وارده به پرینه شده و فشار روی رگ های مقعد و رکتوم را کاهش می دهد. این وضعیت همچنین از بروز هموروئید، آپاندیسیت، التهاب روده و دیگر مشکلات مربوط به یبوست پیشگیری می کند.

بیش از حد ننشینید

توجه داشته باشید که قرار گرفتن در حالت نشسته برای مدت طولانی در توالت، فشار بیش از حدی را به قسمت پایینی راست‌روده وارد می‌کند. اگر رگ‌های این قسمت از راست‌روده متورم شوند، متاسفانه به هموروئید مبتلا می‌شوید.

در بسیاری از موارد، هموروئید معمولا در عرض یک هفته از بین می‌رود، اما درعین حال می‌تواند مشکلاتی مانند خارش و درد به‌ وجود بیاورد که حتی باعث خون‌ریزی شود. در ضمن، اگر هر گونه لکه‌ای از خون روشن در مدفوع یا دستمال توالت مشاهده کردید، حتما باید این مساله را به پزشک اطلاع بدهید.

پزشک می‌تواند مساله را بررسی کند تا مطمئن شود که شما به سرطان کولون یا دیگر بیماری‌های جدی مبتلا نیستید.

توجه: هیچ گونه وسیله خارجی از جمله موبایل، روزنامه و … را همراه خود به توالت نبرید.

فشار بیش از حد ممنوع

فشار آوردن به بدن و خصوصا نیم‌تنه پایین برای خارج کردن مدفوع، نه‌تنها به رگ‌های خونی این ناحیه فشار می‌آورد، بلکه خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند به فیشر مقعدی (شقاق مقعد) منجر شود. شانس شکل‌گیری این مشکل در مواقعی که مدفوع به صورتِ سفت و پهن با فشار از بدن خارج می‌شود نیز بالا است.

بنابراین، برای این‌که مدفوع خودتان را نرم کنید و خارج‌سازی آن را راحت‌تر کنید، فیبر دریافتی روزانه را افزایش بدهید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و فعالیت بدنی را جدی بگیرید. فعالیت بدنی منظم، تحرکات عضلانی در روده‌ها را نیز قوی‌تر می‌کند.

مراقب وضعیت مدفوع تان باشید

نگاه کردن به مدفوع می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد، اما مشاهده آن واقعا می‌تواند به شما بگوید که درون بدن‌تان چه می‌گذرد. 

مدفوع نرم و صاف، نشانه داشتن دستگاه گوارش سالم است، اما اگر مدفوع شدیدا سفت و زبر باشد، یعنی این‌که شما باید میزان فیبر و مایعات دریافتی روزانه را بیشتر کنید. مدفوعی که شدیدا رقیق باشد نیز می‌تواند به یکی از این چند علت ایجاد شود: مسمومیت غذایی خفیف، عدم تحمل بعضی از مواد غذایی، و بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک. مدفوع بیش از حد سبک نیز که روی آب شناور می‌ماند، به‌علت جذب نامطلوب مواد مغذی یا وجود گاز بیش از حد در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. اگر هم مدفوع بیش از حد نازک (مانند مداد)‌ باشد، می‌تواند ابتلا به سرطان کولون را به شما نشان بدهد.

 پس اگر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید، حتما به وضعیت مدفوع خودتان دقت کنید و علائم عجیب را به پزشک اطلاع بدهید.

به بوی ادرار توجه کنید

اگر در آخرین وعده غذایی‌تان از مارچوبه استفاده کرده‌اید، غیرعادی نیست که ادرارتان بوی بدی به خودش بگیرد. درواقع، اسیدهای خاصی در مارچوبه وجود دارند که در فرآیند هضم به گوگرد تجزیه می‌شوند و بوی بسیار بدی به‌ وجود می‌آورند. بعضی از مواد غذایی و داروها مانند مکمل‌های ویتامین هم می‌توانند همین حالت را ایجاد کنند. با این‌ حال، اگر ادرار بیش از حد بدبو باشد، می‌تواند مشکلاتی مانند بیماری کبد، بیماری‌های مثانه، بیماری دیابت کنترل‌نشده، اختلال‌های متابولیک، عفونت مجرای ادراری و… را نشان بدهد.

 اگر بیش از اندازه دستشویی میروید، حتما این مطلب را بخوانید!

اقداماتی برای پیشگیری از بواسیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ